Rikosmysteerejä selvittävä 72 tuntia: rikos –sarja alkaa TV Viidellä

7.7.2010 klo 9.00

Mielenkiintoisessa 72 tuntia: rikos -sarjassa (72hrs: True Crime) syvennytään tositapahtumiin perustuviin rikosmysteereihin.

Rikostutkinnassa rikoksen paljastumisen jälkeiset ensimmäiset 72 tuntia ovat tärkeitä rikoksen selvittämisen kannalta. On myös todettu, että olennaisin rikostekninen aineisto ja syyllisen nimi ilmaantuu poliisin tietoon 72 tunnin kuluessa, oli kyse nopeasti ratkaistusta jutusta tai vuosikymmeniä hautuneesta tapauksesta. Hämmästyttävintä on se, että usein henkirikoksissa uhrin viimeiset 72 tuntia sisältävät vihjeen syyllisen henkilöllisyydestä.

Rikokset voivat olla murhia, raiskauksia, ryöstöjä, väärennöksiä, tuhopolttoja, kaappauksia tai kidnappauksia. Rikoksen tapahtumat on rekonstruoitu ja mukana on dokumentaarista materiaalia. Tapauksen tiimoilta on haastateltu rikostutkijoita ja poliiseja sekä uhrin tai syyllisen tunteneita henkilöitä. Sarja myös valottaa rikosteknistä ja oikeustieteellistä tutkintaa. Rikosten selvittämisessä on käytetty mm. mullistavia DNA-tutkimuksia, kemiallisia analyyseja ja käytösprofilointeja. Lisäksi ohjelmassa käsitellään rikosten vaikutuksia ja seurauksia uhriin, syylliseen, tutkijoihin, läheisiin, työkavereihin sekä laajemmin koko yhteiskuntaan.

Ohjelma nähdään 20.7. alkaen tiistaisin klo 22.00

Heidi Nurminen