Kuitua koululaiselle näkkileivästä

Kiireisen koulupäivän jälkeen koululaisen vatsa huutaa välipalaa. Kun läksyjen pariin kaartaa keittiön kautta, virtaa riittää vielä illan harrastuksiinkin. Terveelliseen välipalaan kuuluu kasviksia, vähärasvainen maitovalmiste ja täysjyväviljaa. Täysjyväviljaksi kutsutaan viljaa, jossa on tallessa kaikki jyvän syötäväksi kelpaavat osat, eli ydin, alkio ja kuorikerrokset. – Mitä enemmän leivässä on täysjyväviljaa, sitä monipuolisemman ravintoainepaketin se tarjoaa. Täysjyvässä on ravintokuitua, E- ja B-vitamiinia sekä rautaa, magnesiumia ja monia muita kivennäisaineita, kertoo tuoteryhmäpäällikkö Jenni Suvanto Vaasan & Vaasan Oy:ltä. Yksi hyvä täysjyväviljan lähde on näkkileipä. Perinteisesti näkkileivässä on totuttu rukiiseen makuun, mutta uusinta uutta on täysjyvävehnän käyttö. Täysjyvävehnästä leivotussa näkkileivässä on miedon viljaisia, rouskuva maku. Kuitua täysjyvävehnästä valmistetussa näkkileivässä on peräti 13 prosenttia. Kuitupitoisen täysjyväviljan hiilihydraatit sulavat vatsassa hitaasti ja imeytyvät elimistöön pitemmällä aikavälillä. Siksi täysjyvä kohottaa verensokeria rauhallisemmin ja pitää hyvin nälän poissa. Näkkileipä maistuu mainiosti pelkän levitteenkin kera, mutta ruokaisuutta lisäävät erilaiset päälliset. Näkkileivän voi tuunata esimerkiksi lihapullilla ja broilerileikkeellä, kasviksia unohtamatta. Lihapullaleipä pikkunälkään 4:lle 4 VAASAN PIENI PYÖREÄ 100 % Täysjyvävehnä -näkkileipää 50 g tuorejuustoa 8−12 valmista lihapullaa 1 paprika viipaleina 12 viipaletta maustekurkkua Voitele leivät tuorejuustolla. Viipaloi lihapullat ja asettele leiville. Nosta päälle paprika- ja maustekurkkuviipaleet Pesto-broilerleipä 4:lle 4 VAASAN PIENI PYÖREÄ 100 % Täysjyvävehnä -näkkileipää 8 siivua broilerileikkelettä 50 g maustamatonta tuorejuustoa 2 rkl valmista pestokastiketta 2 tomaattia tuoretta basilikaa Sekoita pesto ja tuorejuusto ja voitele leivät seoksella. Asettele päälle broilerileikkeleet ja tomaattiviipaleet. Koristele basilikalla. Lisätietoja: Jenni Suvanto, tuoteryhmäpäällikkö, Vaasan & Vaasan Oy, puh. 040 7045 175, sähköposti jenni.suvanto@vaasan.com. Kuvat resepteihin löytyvät kuvapankista osoitteesta www.vaasan.com hakusanoilla ”lihapullaleipä pikkunälkään” ja ”pesto-broilerleipä”.