Lehdistötiedote: Vaasan & Vaasan –konserni viimeistelee norjalaisen Culinor AS:n hankinnan ja ostaa norjalaisen Mills DA:n pakasteleivontatuotteiden HoReCa- liiketoiminnot

Vaasan & Vaasan –konserni allekirjoitti lopulliset Culinor AS:n ostoa koskevat sopimusasiakirjat 26. toukokuuta 2008, kun Norjan kilpailuviranomaiset olivat hyväksyneet kaupan.

29. toukokuuta 2008 Culinor AS, joka on nyt 100% Vaasan & Vaasan -konsernin omistuksessa, osti Mills DA:n pakasteleivontatuotteiden HoReCa- liiketoiminnot (hotelli, ravintola ja catering). Kaupan toteutuminen vaatii vielä Norjan kilpailuviranomaisten hyväksynnän. Vuonna 2007 Mills DA:n liikevaihto pakasteleivontatuotteiden HoReCa- liiketoiminnasta oli noin 11,5 miljoonaa euroa (90,5 miljoonaa Norjan kruunua). Culinor AS:n ja nyt hankitun Mills DA:n liiketoimintojen yhteenlaskettu liikevaihto vuodelta 2007 oli 26,6 miljoonaa euroa (209,3 miljoonaa Norjan kruunua).

Vaasan & Vaasan –konserni on johtava tuoreen leivän, pakasteleivontatuotteiden ja näkkileivän ja muiden leipomotuotteiden valmistaja Suomessa ja Balttian maissa. Konserni on myös Pohjoismaiden toiseksi suurin pakasteleivontatuotteiden valmistaja ja maailman toiseksi suurin näkkileivän valmistaja.

Culinorin ja norjalaisen Millsin pakasteleivontatuotteiden HoReCa- liiketoimintojen ostojen myötä Vaasan & Vaasan -konserni vahvistaa asemaansa Pohjoismaiden pakasteleivontatuotemarkkinoilla. Vaasan & Vaasan -konsernin pakasteleivontatuotteiden liiketoimintayksikköön kuuluu Ruotsissa toimiva Nordic Bake Off AB, jolla on omat tuotantolaitokset Fagerstassa ja Gotlannissa, norjalainen Culinor AS, sekä Vaasan & Vaasan Oy, jolla on tuotantolaitos Joutsenossa. Yritysostojen jälkeen konsernin pakasteleivontatuotteiden liikevaihto ylittää 125 miljoonaa euroa (980 miljoonaa Norjan kruunua) ja työllistää noin 400 henkilöä.

”Norjan pakasteleivontatuotemarkkinoiden arvioidaan jatkavan voimakasta kasvuaan. Nämä yritysostot antavat meille erinomaiset mahdollisuudet kehittää pakasteleivonta -liiketoimintaamme ja edelleen vahvistaa markkina-asemaamme Pohjoismaissa", sanoo Vaasan & Vaasan -konsernin toimitusjohtaja Kalle Tanhuanpää.

Vaasan & Vaasan –konserni:
Kalle Tanhuanpää, toimitusjohtaja. puh. +358 204 46 2003, sähköposti: kalle.tanhuanpaa@vaasan.com
Nordic Bake Off AB:
Bernt Lindberg, toimitusjohtaja. Puh. +46 8 619 3401, sähköposti: bernt.lindberg@nordicbakeoff.se
Culinor AS:
Ernst R. Bjaarstad, toimitusjohtaja. Puh. +47 901 09 969, sähköposti: ernst@culinor.no