Vaasan & Vaasan -konserni rakentaa uuden leipomon Liettuaan

Vaasan & Vaasan -konserni rakennuttaa uuden leipomon Liettuan Vilnaan. Yhtiön tytäryhtiö, UAB Vilniaus Duona täyttää tänä vuonna 125 vuotta ja juhlan kunniaksi se on aloittanut uuden leipomon rakennustyöt. Vilniaus Duonan uusi leipomo aloittaa leivonnan ja jakelutoiminnan vuoden 2008 alussa.

Uusi leipomo ja jakelukeskus tulevat olemaan Baltian edistyksellisimmät. Leipomo rakennetaan uusimpien teknologisten innovaatioiden ja standardien mukaisesti, jotka perustuvat Vaasan & Vaasan -konsernin kehittämään suomalaiseen, moderniin suunnitteluun.

Rakennustyöt aloitettiin työmaalla tänään, missä Vaasan & Vaasan -konsernin sekä yhteistyökumppaneiden hallitusten jäsenet asettivat tulevan leipomon perustuksiin kapselin, joka sisältää rakennuksen piirustukset sekä terveiset tulevaisuuden sukupolville.

“Vilniaus Duonan uusi leipomo tullaan rakentamaan asiakkaidemme tarpeiden pohjalta. Se tulee olemaan toiminnoiltaan hyvin joustava ja tarjoaa asiakkaillemme huippulaatuisia tuotteita. Vähittäiskaupan sekä kuluttajien asettamat vaatimukset ohjaavat leipomotoimintaa panostamaan yhä enemmän tuotteiden tuoreuteen sekä laatuun. Vahvana markkinajohtajana voimme tarjota asiakkaillemme korkeinta laatua olevia tuoreita leipomomerkkituotteita. Tulevaisuutta silmällä pitäen tuomme jatkossa yhtenäisemmän tuotevalikoiman kaikille Baltian markkinoille. Lisäksi uusi leipomo mahdollistaa myös lisäarvoa tuottavien tuotteiden leipomisen kaikille Baltian markkinoille. Voimme siten kasvattaa yhtiömme tehokkuutta ja tuottavuutta", kertoo Vaasan & Vaasan -konsernin toimitusjohtaja Matti Lappalainen.

“Uuden leipomon rakentaminen on osa Vilniaus Duonan uudelleenstrukturointia. Strategianamme on keskittyä erittäin tehokkaaseen leipäliiketoimintaan, mikä mahdollistaa perinteisten sekä innovatiivisten merkkituotteiden tuotannon kaikille Baltian asiakkaillemme. Pitkällä aikavälillä keskitämme kaiken toimintamme kahteen toimipisteeseemme Liettuassa, Vilnaan sekä Panevėžysiin", kertoo UAB Vilniaus Duonan toimitusjohtaja Rita Ramanauskiené.

Uusi leipomo aloittaa toimintansa ensi vuonna ja se tulee laajentumaan tulevaisuudessa useilla tuotantolinjoilla. Leipomorakennus on varustettu modernilla tuotantolaitteistolla ja sen hygieniastandardit ovat huippuluokkaa. Työn tehostamiseksi ja turvallisuuden takaamiseksi rakennuksessa tulee olemaan myös keskusimuri sekä pölynerottelujärjestelmä. Leipomon rakentaa Liettuan johtava rakennuttaja, UAB Megarenta.

Matti Lappalainen
Toimitusjohtaja, Vaasan & Vaasan -konserni