Helppokäyttöisistä puhelimista tuttu Doro toi tietokoneen ikäihmisille

EasyPC-tietokoneen käyttöliittymä ja ohjelmisto on kehitetty madaltamaan tietokoneen käytön kynnystä erityisesti ikäihmisillä. Koneessa on kosketusnäyttö sillä monet ikääntyneet kokevat tietokoneen käytön näin helpommaksi. Perhe ja ystävät voivat antaa tukea etäkäytöllä.

Helppokäyttöisistä puhelimistaan tuttu Doro julkaisee ensimmäisen tietokoneensa Doro EasyPC™:n. Helppokäyttöinen kannettava tietokone on suunniteltu erityisesti ikääntyneille. Kantava ajatus on sama kuin Doro-puhelimissakin: varmistaa että jokaisella on pääsy digitaalisiin palveluihin, EasyPC:n kohdalla tehokkaan ja käyttäjäystävällisen tietokoneen avulla.

Yhteiskunnan digitalisoituminen tuottaa monille haasteita. Päivittäiset askareet, kuten pankkiasioiden hoitaminen, vaativat usein tietokoneen käyttöä.

Doro EasyPC on kannettava tietokone, jossa on uudenlainen yksinkertaistettu käyttöliittymä ja helppokäyttöiseksi suunnitellut sovellukset tärkeimpiin toimintoihin: internetselain, sähköposti, tekstinkäsittely- ja taulukkolaskentaohjelmat, mahdollisuus videopuheluihin, pelaamiseen ja kuvankäsittelyyn. Lisäksi tietokoneessa on yksinkertaistettu näppäimistö ja hiiri.

Näyttö on 15.6 tuuman kosketusnäyttö, sillä monet ikääntyneet kokevat tietokoneen käytön helpommaksi ruudulta käsin.

Käyttöjärjestelmä ja ohjelmat on suunniteltu Doron periaatteiden mukaisesti yksinkertaisiksi ja selkeiksi. Käyttäjillä on mahdollisuus halutessaan siirtyä käyttämään myös perinteistä Windows 8.1-käyttöliittymää.

“Ruotsalaiset ja Internet 2014 -tutkimus osoittaa että internetin käyttö on vähäistä ikäihmisten keskuudessa. Suurimmat syyt tähän ovat erilaiset fyysiset rajoitukset kuten heikentynyt näkökyky ja toisaalta se että teknologia koetaan monimutkaiseksi. Näitä haasteita on pystyttävä ratkaisemaan, sillä tietokone ei ole ainoastaan välttämättömyys jokapäiväisessä elämässä, vaan myös erinomainen tapa pitää yhteyttä läheisiin”, sanoo Doron Pohjoismaiden markkinointipäällikkö Camilla Nilsson.

Myös suomalaisissa tutkimuksissa on saatu samanlaisia tuloksia. Vanhus- ja lähimmäispalvelun liiton (Valli) ja Vanhustyön keskusliiton (VTKL), yhteistyössä toteuttaman Käkäte-proketin selvityksessä tärkeimmät tietokoneen tai matkapuhelimen valintaan vaikuttavat tekijät ikäihmisillä olivat toimintojen helppokäyttöisyys, hyvät näppäimet ja sopiva tekstin koko.

“Tavoitteenamme on madaltaa teknologian käytön kynnystä ja samalla kuroa digitaalista epätasa-arvoa umpeen. Matka- ja älypuhelinten kehittämisestä saamamme kokemus on käytetty seniorien tarpeisiin kehitettyyn tietokoneeseen.”

Mahdollisuus etäkäyttöön

Doro EasyPC™ on heti käyttövalmis. Se tarvitsee vain virtalähteen ja internetyhteyden. Käyttäjää ohjataan tietokoneen toiminnoissa ja lisäapua on saatavilla Apua-painikkeella, joko kattavien opastustoimintojen avulla tai sallimalla ystävän tai perheenjäsenen auttaa etäyhteyden avulla. Valitsemalla etäyhteyden avun antaja saa sähköpostiinsa linkin, jolla etäkäyttö sallitaan. Doro EasyPC:n käyttäjä näkee koko ajan, mitä etäyhteyden aikana tapahtuu. Etäyhteyden avulla tietokoneeseen voidaan myös kirjautua etänä My Doro Managerin kautta. Näin käyttäjää voidaan avustaa kalenterin ja yhteystietojen käytössä sekä kuvien jakamisessa.

Vähemmän ominaisuuksia – helpompia ohjelmia

Doro EasyPC:n mukana tulevat ohjelmat, kuten tekstinkäsittely ja kuvanmuokkaus on suunniteltu yksinkertaisiksi ja helppokäyttöisiksi ilman käyttäjää hämmentäviä tarpeettomia ominaisuuksia. Ohjelmat ovat kuitenkin täysin yhteensopivia muiden vastaavien ohjelmistojen kanssa. Niinpä myös Doro EasyPC:llä luodut tiedostot ovat yhteensopivia muiden tietokoneiden ja tablettien ohjelmien kanssa.

Näppäimistössä on Doron periaatteiden mukaisesti selkeät ja suurikokoiset kirjaimet ja merkit. Tarpeettomat ikonit ja merkit on poistettu ja vaihdettu erikoisnäppäimiin, joilla voidaan oikaista usein käytettyihin toimintoihin.

Videopuhelut ilman ylimääräistä ohjelmistoa

Doro EasyPC:n avulla videopuhelut ystävien ja perheen kanssa sujuvat helposti. Doro on kehittänyt oman videopuhelujärjestelmän, jossa käyttäjän täytyy vain valita, kenelle soittaa ja aloittaa puhelu. Jos vastaanottajalla on Doro-käyttöjärjestelmä asennettuna, puhelu alkaa heti. Muuten vastaanottaja saa sähköpostiinsa linkin, joka avaa keskustelun selaimessa, eikä ylimääräistä ohjelmistoa tarvitse asentaa.

Laitteen suositushinta on 869 euroa.

Tekniset ominaisuudet ja lisätietoja osoitteessa http://www.doro.fi/Tuotteemme/EasyPC/Doro-EasyPC-156-Touch/

Lisätietoja Dorosta:

Kai Seppälä, maajohtaja, Doro