Luomua löytyy yhä useammin ostoskorista – missä piilee kasvun salaisuus?

Lokakuussa Pro Luomu julkaisi hyviä uutisia luomun ystäville: luomuruuan myynti Suomessa kasvoi vuoden aikana 13 prosenttia. Luomutuotteet löytävät yhä useammin tiensä kaupan hyllyiltä ihmisten ostoskoreihin, ja luomun suosio on kasvanut vuosi vuodelta tasaisesti. Markkina on lähes tuplaantunut 2010-luvun aikana.

Myös Valiolla näkyy luomun kasvava kysyntä. Valiolaiset ovat olleet mukana kotimaisten luomutuotteiden valmistuksessa jo 1990-luvulta, ja valikoimaan on tuotu uutuuksia tasaiseen tahtiin. Ensimmäiset luomutuotteet olivat versioita arkipäivien suosikeista: maidosta, kermasta ja jogurtista. Viime vuosina Valio on tehnyt rohkeitakin luomualuevaltauksia ja tuonut markkinoille uudenlaista luomua. Tulostakin on seurannut: Valio on Suomen suurin luomutoimija ja Valion luomutuotteiden myynti kasvaa rivakammin kuin muu luomumarkkina. Hieman yli 20 prosentin kasvuvauhdin taustalla on vahva panostus uutuustuotteisiin.

Mikä on luomun suosion salaisuus, Valion kategoriapäällikkö Mirva Tollet?

- Olemme Valiolla huomanneet, että kiinnostavat ja trendikkäät tuotteet vauhdittavat parhaiten koko luomun kasvua. Esimerkiksi viime vuonna toimme markkinoille maailman ruokatrendeihin vastanneen jogurttisen tuorepuuron ja tänä vuonna luomusmoothien. Uudenlaiset tuotteet saavat yhä useamman kiinnostumaan luomusta, minkä seurauksena hyvä vaikutus näkyy myös muussa luomumyynnissä. Valio toki laajentaa luomuvalikoimaa myös toivetuotteilla, kuten nyt viimeisimpänä Oivariini Luomulla, jota suomalaiset ovat kyselleet jo pitkään, Mirva Tollet kertoo.

Tutkimuksen mukaan kolme neljästä suomalaisesta uskoo, että arjen pienillä, vastuullisilla valinnoilla on merkitystä. Tässä on myös yksi syy luomun suosioon. Mitä kattavampi luomuvalikoima on, sitä helpompi kauppakävijän on poimia ostoskoriinsa myös luomua.

- Vaikka vastuullisuus kiinnostaa suomalaisia yhä enemmän, eivät ihmiset ole valmiita tekemään luomussa kompromisseja maun suhteen. Siksi meille onkin ollut tärkeää varmistaa, että luomutuotteet ovat erityisen maukkaita. Luomu onkin päässyt osaksi myös herkuttelutuotteita: Valion uusin herkuttelujuusto on luomukermajuusto. Herkkusuiden suosioon on päässyt myös Valion luomumustikkamehu, jonka maku tulee metsässä kasvaneista mustikoista.

Perheenisiä ja ruokatrendejä ­– minne luomu on matkalla?

Etenkin Tanskassa ja Ruotsissa luomu on saanut tukevan jalansijan elintarvikemarkkinoilla. Suomen luomumarkkina on vielä pieni, reilun kahden prosentin luokkaa koko markkinasta, mutta seuraa muiden Pohjoismaiden kehityssuuntaa. Tutkimusten mukaan yli miljoona suomalaista ostaa luomua viikoittain.

Aiemmin luomu on ollut erityisesti tiedostavien naisten juttu, niin nuorempien kuin vanhempienkin, mutta nyt kiinnostus on kasvanut myös miesten keskuudessa. Etenkin perheelliset miehet ovat alkaneet ostaa luomua. Vaikka luomutuotteiden kulutuksessa on edelleen suuria alueellisia eroja, alkaa luomu pikkuhiljaa arkipäiväistyä.

Valiolla luomu nähdään tärkeänä osana erityisesti vastuullista toimintaa. Luomutuotanto on valiolaisille jatkuvan kehittämisen kohde, jota halutaan viedä eteenpäin erityisesti eläinten hyvinvoinnin ja ympäristön kestävyyden kannalta.

- Emme halua, että luomu jumahtaa paikalleen, vaan sen on oltava kiinni ajassa. Pitää kuunnella trendejä ja ottaa luomu osaksi niitä. Myös puhe luomusta saisi kääntyä entistäkin sallivampaan suuntaan, tiukkapipoisuus ja ehdottomuus eivät vie asiaa eteenpäin, Mirva Tollet summaa.

Kuusi myyttiä luomusta – mikä pitää paikkansa?

Valio Luomu™ tuotteet

Haastattelu- ja soittopyynnöt Valio Mediadeskin kautta, puh. 010 381 2118 tai mediadesk@valio.fi

Kuva aineistopankista>

Maailman innovatiivisin meijeri ja ruokatalo

Valion tehtävä on luoda hyvinvointia ja makuelämyksiä vastuullisesti. Teemme maistuvia tuotteita maidosta ja useista muista raaka-aineista. Tarjoamme makunautintoja, vaihtelua ja iloa ruokapöytään. Samalla toteutamme tärkeitä yhteiskunnallisia tehtäviä: ruoan riittävyyden turvaaminen, kansanterveyden kohentaminen ja eläinten hyvinvoinnin parantaminen ovat esimerkkejä vaikutuksistamme. Näin ajattelevat myös suomalaiset, jotka ovat valinneet Valion Suomen vastuullisimmaksi yritykseksi neljä vuotta peräkkäin.

Olemme suomalaisten maitotilayrittäjien omistama yritys ja maksamme kaikki tulot maidontuottajillemme. Työllistämme maitotiloilla yhteensä 25 000 ihmistä. Valiolla on töissä 4 000 eri alojen ammattilaista ja kuuntelemme kuluttajia yli 100 vuoden kokemuksella.

Nobelisti A.I Virtasen perintö elää meissä edelleen. Hänen johtaessaan Valion laboratoriota ohjenuoraksemme vakiintui ajatus ihmisten hyvinvoinnin lisäämisestä. Teemme tieteestä arkea ja elämää parantavia tuotteita. Kuluttajat nauttivat Valion tuotteista yli 60 maassa ja innovaatioillamme on 350 patenttia ympäri maailman. Olemme Suomen suurin elintarvikkeiden viejä ja koko elintarviketeollisuuden suunnannäyttäjä. Valion liikevaihto vuonna 2017 oli 1 708 miljoonaa euroa.