Oululainen juhannusperinne nelinkertaistaa Valion luomutäysmaidon myynnin

Vanhanajan täysmaidosta valmistettu juhannus- eli makiajuusto kuuluu erottamattomasti pohjois-pohjanmaalaiseen juhannuksenviettoon. Perinneherkun suosio näkyy Valion Oulun meijerissä, jossa Valio Luomu™ vanhanajan täysmaitoa pakataan juhannuksen alla nelinkertaisesti tavallista enemmän.

Perinneruoka vaatii vanhanajan maidon

Vanhanajan täysmaitoa, tilkka juustonjuoksutinta ja vähintään neljä tuntia hiljaisella lämmöllä hauduttelua. Näistä aineksista syntyy Pohjois-Pohjanmaan rakastettu perinneherkku, juhannusjuusto. Väriltään punertava ja maultaan makea juustokeitto ei ole vain jälkiruoka, vaan sitä syödään juhannuksena pitkin päivää.

Olennaisinta juhannusjuuston valmistuksessa on oikeanlaisen maidon valinta. Onnistunut lopputulos syntyy Valio Luomu™ vanhanajan täysmaidolla, jota ei ole homogenoitu ja jonka rasvapitoisuutta ei ole vakioitu. Maidossa on siis rasvaa saman verran kuin suoraan lehmästä lypsettynä, 4,1–4,4 %. Rasvapitoisuus vaihtelee lehmän rodun, sen syömän ravinnon ja vuodenajan mukaan.

– Tärkeää on myös, että maito on ennen juoksutteen lisäämistä 37–39-asteista. Tai lypsylämpöistä, kuten vanhoissa ohjeissa sanotaan, Valion Oulun meijerin ruokalassa työskentelevä, satoja juhannusjuustoja keittänyt Sisko Kuusisto naurahtaa.

Sesonkituotteesta koko kansan suosikiksi

Valion vanhanajan täysmaito on pakattu Valion Oulun meijerissä jo vuosien ajan. 2000-luvun alussa tuotteen valmistus oli vaarassa loppua hiipuneen kysynnän takia. Vanhanajan täysmaito poistettiinkin valtakunnallisesta myynnistä, mutta juhannusjuustoperinteen ansiosta sen valmistus jatkui paikallisena sesonkituotteena.

– 2000-luvun edetessä täysrasvaisista maitotuotteista tuli taas suosittuja, ja vuonna 2011 päätimme kokeilla vanhanajan täysmaidon myymistä juhannuksen alla myös Oulun ulkopuolella. Tuote otettiin niin hyvin vastaan, että se palautettiin takaisin valikoimiin, Valion luomutuotteiden kategoriapäällikkö Mirva Tollet kertoo.

Aluksi vanhanajan täysmaito tuli myyntiin Valio Hilja™ nimen alla. Vuodesta 2013 lähtien se on kuulunut Valion luomutuotteisiin.

– Hyvin vähän käsitelty vanhanajan täysmaito on hyvä vaihtoehto niille, jotka haluavat maitonsa mahdollisimman luonnollisena. Juhannusjuuston lisäksi se sopii hyvin ruoanlaittoon ja kahvin sekaan, Mirva Tollet vinkkaa.

Näin syntyy perinteinen juhannusjuusto

3 l        Valio Luomu™ vanhanajan täysmaitoa
1 tl       juustonjuoksutinta
n. 1 tl   siirappia
ripaus  suolaa

• Lämmitä maito kattilassa lypsylämpimäksi (37–39 astetta). Nosta kattila lieden sivuun. Sekoita joukkoon juustonjuoksutin. Anna tekeytyä 1 h.
  • Nosta kattila takaisin liedelle. Tee puulastalla tai veitsellä maitoon pohjaa myöden viilto pysty- ja vaakasuuntaan.
  • Keitä juustomassaa hiljalleen keskilämmöllä 4–6 h. Sekoita silloin tällöin reunoilta, jotta seos ei tartu kiinni. Peitä väljästi kannella mikäli liemi haihtuu liian voimakkaasti. Juhannusjuusto on valmista, kun liemen väri on muuttunut oranssihtavaksi ja juustomassa on saostunut suupaloiksi.
  • Mausta valmis juhannusjuusto siirapilla ja suolalla. Anna tekeytyä jääkaapissa yön yli.
  • Tarjoa kylmänä jälkiruokana tai huikopalana.
  • Reseptistä tulee 8–12 annosta

VINKKI

• Juhannusjuuston kanssa maistuvat hillot, marjat tai ripaus kanelia, vaikka perinteisesti juustokeitto tarjotaan sellaisenaan ilman lisukkeita.

Katso videolta, kuinka juhannusjuusto valmistuu.

Kuvat aineistopankista

Lisätiedot: Kategoriapäällikkö Mirva Tollet, Valio Oy, puh. 050 398 1091, mirva.tollet@valio.fi, Twitterissä @mirvatollet