Riihimäen uudessa välipalatehtaassa on edetty koeajovaiheeseen

Riihimäellä kaikki on pian valmista maailman moderneimman välipalatehtaan käyttöönottoon. Valion uudessa tehtaassa on edetty koeajovaiheeseen. Merkittävä välietappi hankkeen kannalta saavutetaan tiistaina 4.7., kun tehtaassa valmistetaan ensimmäinen tuotantomittakaavan koe-erä suomalaisten rakastamia Valiojogurtti® tuotteita.

– Rakennustyöt uudella tehtaalla on saatu päätökseen. Takana on kiireinen kevät ja kesä, kun olemme viimeistelleet laiteasennuksia ja testauksia. Pintojen ja putkistojen pesu on tärkeä vaihe, jotta tehtaassa saavutetaan huippuluokan hygieniataso rakennustöiden päättymisen jälkeen. Ensimmäisen tuotantoerän valmistaminen on merkittävä etappi yli kolme vuotta kestäneiden rakennustöiden ja asennusten jälkeen, projektijohtaja Jukka Partti summaa.

Laitteiden testauksessa on arvokkaan maitoraaka-aineen sijaan hyödynnetty vettä. Ensimmäinen maitokuorma tehtaaseen vastaanotettiin juhannusviikolla.

Riihimäen välipalatehtaan avajaisia vietetään elokuun puolivälissä. Koeajot ja viimeistelytyöt tehtaassa jatkuvat syksyyn 2017, jolloin kuluttajat pääsevät maistelemaan ensimmäisiä uuden tehtaan valmistamia tuotteita.

Uusi teknologia ja perinteet paiskaavat kättä

Uuden tehtaan laitteet ja teknologia ovat uusinta uutta. Uusien valmistustapojen suunnittelussa on huomioitu kaikki aiemmin hyväksi havaitut toimintamallit ja yhdistetty ne uuteen teknologiaan.

– Uudessa välipalatehtaassa innovaatiot ja perinteet paiskaavat kättä. Riihimäellä osataan jogurtinvalmistus 50 vuoden kokemuksella. Nyt osaaminen ja perinteet yhdistyvät moderniin teknologiaan ja valmistuslaitteisiin. Se näkyy kuluttajille Suomessa ja maailmalla paitsi tuttuina, herkullisina jogurtteina myös aivan uudenlaisina välipalatuotteina tulevaisuudessa, Jukka Partti lupaa.

Uudessa välipalatehtaassa on tehty myös ympäristön näkökulmasta edistyksellisiä ratkaisuja. Hävikkien hallinta näkyy tehtaassa monin tavoin. Uusi välipalatehdas säästää energiaa noin kolmanneksen nykyiseen tehtaaseen verrattuna. Energiatehokkuutta kasvattavat muun muassa tehokkaat lämmön talteenottojärjestelmät. Tehtaan valmistus- ja pakkausratkaisut ovat hygieenisyydeltään huippuluokkaa, mikä hillitsee ruokahävikkiä läpi koko elintarvikeketjun.

Työtä Suomeen

Uusi välipalatehdas on hyvä esimerkki valiolaisen maitoketjun merkityksestä suomalaiselle yhteiskunnalle. Välipalatehdas on Valion historian suurin yksittäinen investointi, ja sen arvo on yli 170 miljoonaa euroa. Tehtaan rakentamiseen on osallistunut noin 4 000 ihmistä, ja työmaalla on tehty kolmen vuoden aikana yli miljoona työtuntia. Investoinnilla luodaan työtä myös tulevaisuudessa, sillä valiolainen maitoketju työllistää Suomessa noin 30 000 ihmistä. Välipalatehdas on osoitus Valion vastuullisesta ja pitkäjänteisestä tavasta toimia. Investoimalla ja pitämällä yllä toimiva tuotantolaitosrakenne turvataan toiminnan jatkuvuus myös tulevaisuudessa.

Tunnuslukuja

• Uuden välipalatehtaan rakennusprojekti alkoi vuonna 2014 ja on kestänyt noin kolme vuotta.
  • Tontin pinta-ala on noin 53 hehtaaria, josta rakennusoikeutta on noin 265 000 kerrosneliömetriä. Tehdasrakennuksen pinta-ala on noin 20 000 kerrosneliömetriä. Tehdas on rakennettu viiteen kerrokseen.
  • Tehtaan rakentamiseen osallistui kolmen vuoden aikana kaikkiaan noin 4 000 henkilöä. Työtunteja rakentamiseen käytettiin 1,1 miljoonaa.
  • Tehtaan valmistuskapasiteetti on 120 miljoonaa kiloa vuodessa.
  • Riihimäen uusi välipalatehdas työllistää käynnistymisvaiheessa noin 70 henkilöä. Kaiken kaikkiaan Valio työllistää Riihimäen kahdella tehtaalla noin 440 henkilöä.

Projektijohtaja Jukka Partti, Valio Oy, puh. 050 384 1323, sähköposti jukka.partti@valio.fi