Suomalaisten juustomaku muuttuu: gouda maistuu yhä useammalle

Suomalaisten juustomaku on muuttumassa miedosta vahvempaan. Yhä useampi haluaa nyt leivän päälle voimakkaamman makuista juustoa edamin ja kermajuuston sijaan. Nouseva juustosuosikki on gouda, jota ostaa jo yli puolet Suomen kotitalouksista.  Eniten goudaa ostetaan yhden ja kahden hengen talouksiin, mutta kasvavissa määrin myös lapsiperheisiin.

Goudasta tulossa perheiden juusto

– Goudan suosio on kasvanut jo jonkin aikaa, mutta viime vuoden aikana sen ostaminen ylsi ennätyslukemiin: vuoteen 2015 verrattuna goudaa ostettiin 17,5 % enemmän*. Gouda on nyt kolmanneksi ostetuin juusto edamin ja kermajuuston jälkeen, joiden ostaminen on puolestaan hieman laskenut, muun muassa Valion herkuttelujuustoista vastaava liiketoimintapäällikkö Anna Himanen kertoo.

Perinteisesti goudajuustoa on ostettu etenkin yhden ja kahden hengen talouksiin. Nyt sitä ovat alkaneet suosia myös lapsiperheet: viime vuonna goudan ostaminen kasvoi yli kolmen ja neljän hengen talouksissa reilu 40 %. Yhteensä uusia goudaa ostavia kotitalouksia oli noin 90 000, minkä ansiosta nyt jo 54 % Suomen kotitalouksista ostaa goudaa. Eniten uusia ostajia oli Uudellamaalla, Lounais-, Koillis- ja Kaakkois-Suomessa*.

– Vahvemman makuiset juustot ja erilaisten juustojen maistelu ovat perinteisesti olleet aikuisten mieleen. Edam ja kermajuusto ovat edelleen Suomen suosituimpia juustoja, mutta uudenlaiset makutottumukset leviävät vähitellen myös laajemmalle, Anna Himanen jatkaa.

Suomalaisille maistuu kotimainen gouda

Goudajuusto ei ole suomalaisille mikään uusi tuttavuus. Valion kehittämä ja valmistama Valio Salaneuvos® goudajuusto on maistunut leivän päällä vuodesta 1964. Se on jatkuvasti ollut Valion suosituimpia juustoja ja tälläkin hetkellä Suomen myydyimpien goudajuustojen joukossa.

– Suosion takana on varmasti herkullinen maku, joka syntyy Valion juustomestareiden ja meijereiden vuosikymmenten ammattitaidolla. Ruoan alkuperästä kiinnostuneille kuluttajille on merkitystä myös sillä, että Valio Salaneuvos® ja muut Valion goudajuustot ovat markkinoiden ainoita Suomessa suomalaisesta maidosta valmistettuja goudajuustoja, Anna Himanen sanoo.

Perinteisen Valio Salaneuvos® juuston lisäksi goudan ystävät voivat herkutella pehmeän makuisella Valio Salaneuvos® Arvoisa juustolla ja yhdeksän kuukautta kypsytetyllä Valio Salaneuvos® Vanhempi juustolla. Kevyempää vaihtoehtoa etsiville sopii Valio Salaneuvos® 17 % ja luomua arvostaville Valio Luomu™ gouda. Lisäksi valikoimissa on Valio Hyvä suomalainen Arki® gouda.

Liiketoimintapäällikkö Anna Himanen, puh. 050 398 1120, sähköposti anna.himanen@valio.fi

*Lähde: Nielsen Homescan, ostot volyymissa, 52w päättyen 25.12.2016.

Tuotekuvia Valion aineistopankissa

Kaisa Tikkanen
Viestintäpäällikkö
kaisa.tikkanen@valio.fi

Valio Oy on suomalaisten maitotilayrittäjien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1 718 miljoonaa euroa ja henkilöstöä on noin 4 000. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja ja ravitsemuksen sekä maun kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Suomen markkinoilla Valion logo on takuu suomalaisesta maidosta valmistetusta maitotuotteesta. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja.

Avainsanat: