Valio hyödyntää vahvaa tuotekehitysosaamistaan – suomalaisesta kaurasta valmistettu tuotesarja Valio Oddlygood® syntyi kuluttajia kuuntelemalla

Valio tuo helmikuussa kauppoihin täysin kasviperäisen Valio Oddlygood® tuoteperheen. Uutuudet ovat vastaus kuluttajakäyttäytymisen isoon trendiin: suomalaiset haluavat tehdä monipuolisia ja ruokailuun vaihtelua tuovia valintoja. Tuotekehityksessä lähtökohtana on ollut kuluttajien toive saada kasviperäisten tuotteiden kategoriaan lisää hyvänmakuisia vaihtoehtoja.

Valio on jo vuosikymmenien ajan valmistanut maitotuotteiden rinnalla esimerkiksi mehuja ja marjakeittoja sekä lastenruokia, joiden raaka-aineena on kaura.

- Meillä on yli sadan vuoden kokemus eri raaka-aineista, valmistustavoista ja uusien tuotteiden kehittämisestä. Halusimme hyödyntää tätä taitoa meille uudessa kategoriassa ja vastata hyvänmakuisten tuotteiden kysyntään, Valion tuotekehityksestä ja tuoteryhmistä vastaava johtaja Tuomas Salusjärvi kertoo.

Kasviperäisen Valio Oddlygood® tuoteperheen taustalla on systemaattinen tutkimus- ja tuotekehitystyö. Ensimmäinen askel tuotekehityksessä olivat useammassa maassa tehdyt kuluttajatutkimukset.

- Kuluttajat toivovat kasviperäisiltä tuotteilta erityisesti täyteläistä makua ja rakennetta, joten ne valikoituivat kehitystyömme punaiseksi langaksi. Valio Oddlygood® on voittanut makutestejä niin Suomessa kuin Ruotsissakin, Valion liiketoimintapäällikkö Anne Arponen sanoo.

Kasviperäisiä tuotteita käytetään vaihtelunhalusta

Kiinnostus kasvipohjaisia tuotteita kohtaan on voimakkaassa kasvussa. Viimeisen vuoden aikana noin 27 prosenttia suomalaisista kotitalouksista on ostanut kasviperäisiä juomia ja 26 prosenttia kasviperäisiä välipaloja (Nielsen Homescan, tammikuu 2018).

- Kuluttajatutkimuksissa opimme, että jopa 90 prosenttia kasviperäisten tuotteiden käyttäjistä sekä tuotteista kiinnostuneista kuluttajista käyttää niitä rinnakkain maitotuotteiden kanssa. Tuotteita käytetään siis ennen kaikkea vaihtelunhalusta, Arponen sanoo.

Maun lisäksi tuotekehitystä on ohjannut tahto tuoda markkinoille ravitsemuksellisesti monipuolinen tuoteperhe. Valio Oddlygood® tuotteissa on muun muassa kasviperäistä D2-vitamiinia, lisättyä jodia ja kalsiumia sekä kaksinkertainen määrä proteiinia moniin vastaaviin tuotteisiin verrattuna.

Valio Oddlygood® markkinoille myös Ruotsissa

Uusi tuoteperhe on rakennettu myös kansainvälisiä markkinoita silmällä pitäen. Tuotteet tulevat kauppoihin yhtä aikaa sekä Suomessa että Ruotsissa. Tämän lisäksi Valio tutkii parhaillaan muita lähialueiden vientimahdollisuuksia.

- Meille oli alusta asti selvää, että lähdemme tekemään tuotteita, jotka kiinnostavat myös Suomen ulkopuolella. Samalla haluamme kehittää koko tuotekategoriaa, sanoo Salusjärvi.

Valio Oddlygood® tuotteet valmistetaan Valion tehtailla Riihimäellä ja Turengissa.

- On ollut hienoa saada kannustavaa palautetta uudesta avauksesta myös Valion omistajilta eli suomalaisilta maitotilayrittäjiltä. Meillä on yhteinen ymmärrys siitä, että Valion menestyksen avain on kuluttajan kuunteleminen ja se, että tarjoamme monipuolisia vaihtoehtoja eri käyttötilanteisiin. Uudet tuotteet täydentävät tarjontaamme, Salusjärvi summaa.

Lue lisää Valio Oddlygood® tuotteista:

Haastattelu- ja soittopyynnöt Valio Mediadeskin kautta, puh. 010 381 2118 tai mediadesk@valio.fi
Valio Oddlygood® tuotekuvat

Tiedote, 19.12.2017