Valio innostui rintamamiesten resepteistä ja kokosi korpikokkaajan reseptivihkon

Suomi 100 -juhlavuoden hengessä Valion koekeittiö inspiroitui rintamamiesten resepteistä ja teki niistä uusia versioita tähän päivään. Reseptit on koottu uuteen Korpikokkaajan reseptivihkoon, joka on saanut innoituksensa rintamamiesten reseptejä sisältävästä, vuonna 1944 ilmestyneestä Korpisoturin keittokirjasta. Resepteissä tärkeänä osana on jo 1930-luvulta asti valmistettu, Suomen suosituin sulatejuusto Valio Koskenlaskija®, joka oli jatkosodassa osa kaukopartiomiesten viiden päivän muona-annosta.

Sulatejuustoa kahvin sekaan

Valio Koskenlaskija® sulatejuustolla on Suomessa pitkä historia. Vuonna 1933 alkunsa saaneen juuston mittava valmistus aloitettiin sotien aikana, ja hyvin säilyvä sulatejuusto oli jatkosodassa osa kaukopartiomiesten viiden päivän muona-annosta.

Suomen sotilaan vuonna 1944 julkaisemasta Korpisoturin keittokirjasta näkee, että reseptit jäivät elämään myös sodan jälkeen. Sotilaat käyttivät sulatejuustoa ruoanlaiton lisäksi myös kahvinkorvikkeen joukossa maidon sijaan.

Rintamareseptit tähän päivään

100-vuotiaan Suomen kunniaksi rintamareseptit on tuotu tähän päivään. Valio Koskenlaskija® verkkosivuilta ladattavasta ja syksyn aikana ruokakaupoissa jaettavasta Korpikokkaajan keittokirja -vihkosesta löytyvät reseptit muun muassa retkeilijän nuotiopotulle, vaeltajan juustoliemelle ja koskenlaskijan kahville. Valio Koskenlaskija® juuston lisäksi resepteissä on hyödynnetty luonnosta löytyviä villiyrttejä, ja vihkosesta löytyy myös vinkkejä ruoanlaittoon nuotiolla.

– Ulkona kokkaaminen on yksi parhaista tavoista nauttia Suomen kesästä. Sen voi tehdä yhtä hyvin kansallispuiston jylhissä maisemissa kuin omissa lähimetsissä. Uskomme myös, että ruoka yhdistää sukupolvia. Isovanhempien reseptillä tai yhdessä heidän kanssaan valmistetun ruoan äärellä menneisyys saa konkreettisen muodon, markkinointipäällikkö Laura Vesterholm sanoo.

Vanhemmilta sukupolvilta voi saada oppia myös oman polun löytämiseen. Valio Koskenlaskija® - Isoisältä opittua -filmeissä tutustutaan kahden nuoren miehen ja heidän isoisiensä tarinoihin sekä opetuksiin elämästä, luonnosta ja sen merkityksestä.

Omat eräkokkailut voi jakaa sosiaalisen median kanavissa tunnisteilla #koskenlaskija ja #korpikokkaaja. Osallistujien kesken arvotaan 100 euron arvoisia lahjakortteja Partioaittaan ja leffalippuja tulevaan Tuntematon sotilas -elokuvaan. Kilpailu on käynnissä 7.7.–10.8.2017.

Tuntematon sotilas tulee pakkauksiin

Uusi, Aku Louhimiehen ohjaama Tuntematon sotilas -elokuva saa ensi-iltansa lokakuussa ja Valio on yksi elokuvan yhteistyökumppaneista. Elokuvayhteistyön ja 100-vuotiaan Suomen kunniaksi Valio Koskenlaskija® voimakas -sulatejuuston pakkaus saa uuden Tuntematon sotilas -aiheisen ilmeen rajoitetuksi ajaksi. Pakkaukset saapuvat kauppoihin syyskuun alussa.

Resepteihin ja videoihin voi tutustua osoitteessa www.valio.fi/koskenlaskija.

Lataa kuvat:

Lisätiedot:

Markkinointipäällikkö Laura Vesterholm, Valio Oy, puh. 050 546 1031, laura.vesterholm@valio.fi, Twitterissä @Vesterholm_L