Valio käynnistää viennin Etelä-Afrikkaan

Etelä-Afrikan viranomaiset ovat myöntäneet Valiolle luvan maitotuotteiden vientiin. Vientilupa mahdollistaa tulevaisuudessa Valion vientitoimintojen kasvun ja laajentumisen myös uusille kehittyville markkinoille koko eteläisessä Afrikassa.

Valio on luonut jo muutaman vuoden ajan kontakteja eteläafrikkalaisiin kumppaneihin kaupankäynnin aloittamiseksi. Myös Finpron johtama elintarvikealan Food from Finland -vientiohjelma on tehnyt järjestelmällistä työtä Etelä-Afrikan markkinoiden avaamiseksi suomalaisille elintarviketoimijoille.

- Neuvottelut yhteistyökumppaneiden kanssa ovat jo pitkällä. Suunnitelma on viedä Valion erikoisosaamista niin lastenruokien raaka-aineiden kuin teknologialisensioinnin osalta. Vientituotteina tulee olemaan myös Valio lisäarvotuotteita kuten Valio Eila ®laktoositon tuotesarja”, kertoo Valion uusista markkinoista vastaava vientijohtaja Paavo Salminen.

Viranomaisilla tärkeä rooli kansainvälisen kaupan avauksissa

- Valio osallistui syyskuussa 2017 Food from Finland -vientiohjelman matkalle Etelä-Afrikkaan yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Vierailun yhteydessä Suomen suurlähettiläs Kari Alanko ja maa- ja metsätalousministeriön kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio tapasivat Etelä-Afrikan johtoa.  Merkittävänä tuloksena neuvotteluista saavutettiin muun muassa maidon maahantuontiluvan hyväksyntä nopeutetusti. Taustalla nopeutettuun hyväksyntään oli erityisesti Suomen viranomaistahon eli Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran toimittama hyvä maitoselvitys”, jatkaa Salminen.

- Eviran vientiorganisaatio on antanut korvaamattoman tuen Valion maitotuotteiden viennille sekä korkealaatuisen kotimaisen maitoraaka-aineen maineen kasvattamiseksi maailmalla. Viranomaisten rooli kaupankäynnin avaamiseksi on merkittävä. Yhteistyömme on sujunut erinomaisesti eri viranomaisten kanssa”, kiittelee Paavo Salminen.

Valio on Suomen johtava elintarvikkeiden viejä. Valion osuus Suomen elintarvikeviennistä oli noin 26 % ja maitotuotteiden viennistä noin 97 % vuonna 2016. Innovatiiviset tuotteet ja –konseptit kuten laktoosittomat Valio Eila®, Valio Gefilus® Kefir ja Valio Valsa® maitosuola levitteissä ja juustoissa ovat tulevaisuudessa vientituotteiden kärkiä. Uusia kuluttajatuotemarkkinoita on avautumassa Etelä-Afrikan lisäksi myös Euroopassa.

Lisätietoja: Vientijohtaja VP Paavo Salminen, Valio Oy, puh. 010 381 2649, sähköposti paavo.salminen@valio.fi