Valio Luomu™ jogurttinen tuorepuuro on Vuoden Luomutuote 2017

Valio Luomu™ jogurttinen tuorepuuro on valittu Vuoden Luomutuotteeksi 2017. Suomen parhaat luomu-uutuudet palkittiin Luomuelintarvikepäivässä Finlandia-talossa 5.10.

– Olemme todella iloisia saamastamme tunnustuksesta. Tuorepuuron kehittäminen oli ainutlaatuista, koska vastaavaa tuotetta ei ollut koskaan aiemmin tehty. Tuorepuurossa on runsaasti viljaa sekä marjoja tai hedelmiä, mikä vaikutti merkittävästi tuotteen maun ja koostumuksen kehittämiseen. Makua hiottiin pitkään ja hartaasti, jotta saatiin juuri oikealla tavalla luomulle raikas ja runsas maku. Valion tuotekehityksen, Oulun meijerin ja Suonenjoen hillotehtaan saumaton yhteistyö on keskeinen tekijä onnistuneen luomutuorepuuron takana, liiketoimintapäällikkö Maija Vanhala Valiolta valottaa.

Valio Luomu™ jogurttisessa tuorepuurossa kaikki ainekset ovat luomua: jogurtti, vilja, marjat, hedelmät ja siemenet sekä makeutukseen käytetty ruokokidesokeri. Tuotteet valmistetaan 100-prosenttisesti suomalaisesta luomumaidosta ja -viljasta Valion meijerissä Oulussa. Tuorepuuromakuja on kolme: vadelma-kaura, hedelmä-vilja sekä omena-kaneli-kaura.

Vuosittainen Vuoden Luomutuote -kilpailu nostaa esille Suomen parhaat luomu-uutuudet. Voittajan valitsee asiantuntijaraati. Tuotteen arvioinnin kriteereinä ovat maku ja muut aistinvaraiset ominaisuudet. Pakkauksen osalta arvioidaan houkuttavuutta, ulkonäköä, käytettävyyttä ja kierrätettävyyttä. Tuotteen kokonaisuudesta arvioidaan sen uutuusarvo, innovatiivisuus ja kaupallinen potentiaali. Tuotteen tulee olla valmistettu Suomessa ja pääraaka-aineiden tulee olla alkuperältään suomalaisia.

Luomun suosion kasvu näkyy myyntiluvuissa

Luomun suosio Suomessa kasvaa tällä hetkellä kovaa vauhtia. Luomumarkkina kasvoi Suomessa viime vuonna kaiken kaikkiaan 15 %.

– Meidän koko luomutuotteiston myynti kasvaa noin 20 prosentin vauhtia volyymillä mitattuna. Tuorepuurot tuotiin kauppoihin toukokuussa, ja ne ovat jopa ylittäneet myyntitavoitteensa. Suosituin maku on ollut vadelma-kaura. Kyseessä on täysin uusi tuotetyyppi, joten tuorepuurot ovat vasta uransa alkutaipaleella. Uskomme niiden suosion ja ylipäänsä luomun kasvun jatkuvan, luomusta vastaava kategoriapäällikkö Mirva Tollet Valiolta arvioi.

Suomalaiset haluavat tutkitusti tehdä hyviä asioita ja pieniä valintoja, jotka vaikuttavat laajemminkin. Se siivittää myös luomun suosiota. Kuluttajat valitsevat luomun eri syistä. Puhtaus, ympäristöarvot, terveellisyys ja eläinten hyvinvointi mainitaan perusteluina kaikkein useimmin.

Valion luomutuotevalikoima on nyt laajempi kuin koskaan. Siihen kuuluu lähes 40 tuotetta, kuten maitoja, jogurtteja, mehuja, juustoja ja ruoanvalmistustuotteita.

– Valikoiman kasvu jatkuu ensi vuonna. Haluamme tarjota kuluttajille lisäarvoa ja yllättää heidät luomu-uutuuksilla. Tavoitteemme on tulla myös sellaisiin tuotteisiin ja kategorioihin, joissa ei vielä ole luomua, Mirva Tollet lupaa.

Valion luomutuotteet valmistetaan 100-prosenttisesti kotimaisesta luomumaidosta. Myös muut tuotteissa käytettävät raaka-aineet ovat aina luomua, ja kotimaisia raaka-aineita suositaan, kun niitä on riittävästi saatavilla.

Kategoriapäällikkö Mirva Tollet, Valio Oy, puh. 050 398 1091, sähköposti mirva.tollet@valio.fi, Twitterissä @mirvatollet