Valio Luomu™ maito hyppää Suomen ensimmäisen biokaasulla kulkevan maidonkeräysauton kyytiin

Helmikuun alusta lähtien Valio Luomu™ tuotteiden valmistukseen käytettävä maito kulkee tilalta meijeriin nesteytetyn biokaasun eli LBG:n voimalla. Biokaasuauto pienentää maidon keräilyn hiilijalanjälkeä ja on samalla esimerkki kiertotaloudesta parhaimmillaan: Valion tehtaiden jätteestä valmistetaan nimittäin biokaasua. LBG-maidonkeräilyauto kerää vajaat 10 % kaikesta Valio Luomu™ maidosta ja kiertää eteläisen Suomen keräilyreitillä.

Ilmastonmuutoksen vauhti kiihtyy, ja ruokatalojen on löydettävä omat ratkaisunsa sen hidastamiseen. Valiolla on kunnianhimoinen tavoite: tähtäämme hiilineutraaliin maitoon. Logistiikan kehittäminen ja esimerkiksi biokaasun hyödyntäminen on yksi konkreettinen teko hiilijalanjäljen pienentämiseksi.

– Olemme selvittäneet biokaasulla kulkevan maidonkeräysauton käyttöä jo muutamia vuosia. Nyt ajoneuvojen teknologia ja biokaasun jakeluverkosto ovat niin hyvät, että halusimme ottaa auton käyttöön. Olen iloinen ja ylpeä siitä, että Valio Luomu™ tuotteen ostaja voi jatkossa tehdä entistäkin enemmän hyvää. Pienillä teoilla on yhteenlaskettuna suuri vaikutus, Valion kategoriapäällikkö Mirva Tollet  sanoo.

Valio on reilun 5 000 suomalaisen maitotilan osuuskuntien kautta omistama yritys. Valio Luomu™ maidon lisäksi auto kerää myös muiden valiolaisten tuottajien maitoa. Haluamme pitää auton ajossa lähes 24/7, jotta sen päästöjä vähentävä vaikutus logistiikkaketjussa on mahdollisimman suuri, ja jotta saamme mahdollisimman paljon kokemusta auton käytöstä. Maitoauton kuljettaja hakee perusmaidon tiloilta päivällä, ja Valio Luomu™ maidon vuoro on yöllä.

Turvallinen termospullo

Raskaan kaluston kohdalla biokaasun hyödyntäminen on tullut vasta hiljattain mahdolliseksi, kun ajoneuvoista on saatu riittävän tehokkaita ja yhdellä tankkauksella saavutettu kantama riittävän pitkäksi.

– Valion uudessa Volvo LBG 460 -maidonkeräysautossa on käytännössä sama ajotuntuma ja teho kuin perinteisessä diesel-autossa. Autojen kuljettajilla ja autohankinnoista päättävillä on paikoitellen vielä vanhoja mielikuvia ensimmäisistä kaasuautoista, joiden ominaisuuksissa oli vielä kehittymisen varaa, Volvo Finland Ab:n myyntijohtaja Reino Manninen sanoo.

Biokaasu herättää monesti myös kysymyksiä turvallisuudesta − turhaan. Nesteytetty biokaasu (Liquefied Bio Gas, LBG) tankataan eristettyyn tankkiin. Biokaasu nesteytyy normaalissa ilmanpaineessa -162 asteen lämpötilassa. Jos kaasua vapautuisi tankatessa tai ajon aikana, se höyrystyisi ja sekoittuisi nopeasti ulkoilmaan.

– LBG:n leimahduspiste eli syttymiseen vaadittava lämpötila on hyvin korkea. Auton polttoainetankki on kaksoiskuorella varustettu ja alipaineistetulla tyhjiökerroksella eristetty, kuin termospullo, jotta kaasu pysyy kylmänä. Jos kaasu pääsisi lämpenemään ja paine tankissa nousemaan, polttoainetankin automatiikka vapauttaa kaasua hallitusti ilmaan ja paine laskee. Lämpötila voi nousta, jos auto on vaikkapa pitkään käyttämättä. Valion auto on ajossa tehokkaasti lähes 24/7.Näin saamme parhaat hyödyt sen ominaisuuksista, Manninen kertoo.

Kiertotaloutta parhaimmillaan

Valion tavoitteena on kerätä tällä ensimmäisellä maidonkeräysautolla kokemuksia energiatehokkuudesta ja käytöstä ylipäätään ja päättää sen perusteella jatkosta. Suunnitelmiin vaikuttaa myös se, miten raskaille ajoneuvoille sopivan biokaasun jakeluverkko eli tankkauspisteet laajenevat.

– On hienoa, että Valio hyödyntää biojätteistä tuotettua ympäristöystävällistä biokaasua polttoaineena ja sillä tavoin vähentää kuljetuslogistiikasta syntyviä päästöjä. Uusiutuvan biokaasun tuotanto on kiertotaloutta parhaimmillaan, ja sen avulla saadaan biojätteet tehokkaaseen hyötykäyttöön. Kotimaan liikenteen päästöistä 40 prosenttia tulee raskaasta liikenteestä. Siksi juuri yrityksien kuljetuslogistiikkaan kohdistuu paineita päästöjen vähentämiselle. Yksi rekkaveturi vastaa kokoluokasta riippuen vuosipäästöltään noin 40–50 henkilöautoa. Jotta liikenteen päästöjä saadaan pienennettyä, tarvitsemme Valion kaltaisia edelläkävijöitä, Gasumin myyntipäällikkö Juha-Matti Koskinen kertoo.

–Meidänkin tehtaillamme syntyy Valiolle tarpeetonta mutta biokaasun valmistukseen sopivaa jätejaetta. Toimitamme tätä raaka-ainetta Gasumille, jonka valmistamaa LBG:tä tankkaamme. Meillä on muitakin biokaasukäyttöisiä ajoneuvoja, kuten jakeluauto ja henkilöstön työsuhdeautoja. Logistiikkakokonaisuuden hiilijalanjäljen pienentäminen on merkittävää koko hiilineutraalin maidontavoitteen kannalta, sillä ajokilometrejä tulee paljon, kun maitoa ja siitä valmistettuja tuotteita kuljetetaan, Valion kehityspäällikkö Petteri Tahvanainen sanoo.

LBG-maidonkeräysauto kulkee reitillään Autoyhtymä Roimolan operoimana. Autoyhtymä Roimola kehittää ympäristöystävällisyyttä pitkäjänteisesti. Esimerkiksi kuljettajia on palkittu taloudellisesta ajotavasta vuodesta 2001 alkaen. Autoyhtymä Roimolan ympäristöystävällisyys on tunnustettu muun muassa SKAL ry:n vuoden kuljetusyritykseksi valinnalla.

Kuvia biokaasuautosta

Lisätietoja: Haastattelu- ja soittopyynnöt Valio Mediadeskin kautta, puh. 010 381 2118 tai mediadesk@valio.fi

Maailman innovatiivisin meijeri ja ruokatalo

Valion tehtävä on luoda hyvinvointia ja makuelämyksiä vastuullisesti. Teemme maistuvia tuotteita maidosta ja useista muista raaka-aineista. Tarjoamme makunautintoja, vaihtelua ja iloa ruokapöytään. Samalla toteutamme tärkeitä yhteiskunnallisia tehtäviä: ruoan riittävyyden turvaaminen, kansanterveyden kohentaminen ja eläinten hyvinvoinnin parantaminen ovat esimerkkejä vaikutuksistamme. Näin ajattelevat myös suomalaiset, jotka ovat valinneet Valion Suomen vastuullisimmaksi yritykseksi neljä vuotta peräkkäin.

Olemme suomalaisten maitotilayrittäjien omistama yritys ja maksamme kaikki tulot maidontuottajillemme. Työllistämme maitotiloilla yhteensä 25 000 ihmistä. Valiolla on töissä 4 000 eri alojen ammattilaista ja kuuntelemme kuluttajia yli 100 vuoden kokemuksella.

Nobelisti A.I Virtasen perintö elää meissä edelleen. Hänen johtaessaan Valion laboratoriota ohjenuoraksemme vakiintui ajatus ihmisten hyvinvoinnin lisäämisestä. Teemme tieteestä arkea ja elämää parantavia tuotteita. Kuluttajat nauttivat Valion tuotteista yli 60 maassa ja innovaatioillamme on 350 patenttia ympäri maailman. Olemme Suomen suurin elintarvikkeiden viejä ja koko elintarviketeollisuuden suunnannäyttäjä. Valion liikevaihto vuonna 2017 oli 1 708 miljoonaa euroa.

Avainsanat: