Valio satsaa luomuun, valikoima nyt suurempi kuin koskaan

Luomun suosio Suomessa kasvaa. Valio panostaa luomuun, mikä näkyy muun muassa entistä laajempana luomutuotteiden valikoimana ja luomumaitotilayrittäjien määrän kasvuna.

Luomumarkkina kasvoi Suomessa viime vuonna kaiken kaikkiaan 14 %. Suomalaiset haluavat tutkitusti tehdä hyviä asioita ja pieniä valintoja, jotka vaikuttavat laajemminkin. Se siivittää myös luomun suosiota. Kuluttajat valitsevat luomun eri syistä. Puhtaus, ympäristöarvot, terveellisyys ja eläinten hyvinvointi mainitaan perusteluina kaikkein useimmin.

– Meidän koko luomutuotteiston myynti on kasvanut kuluneen vuoden aikana noin 20 % volyymillä mitattuna. Uskomme luomun kasvun jatkuvan ja panostammekin nyt luomuun toden teolla, kategoriapäällikkö Mirva Tollet lupaa.

– Valio on suurin yksittäinen luomutoimija Suomessa, joten luotamme siihen, että meillä on kyky kehittää koko luomumarkkinaa. Teemme yhteistyötä muiden luomutoimijoiden kanssa ja uskomme, että luomun kasvu edellyttää entistä laajempaa luomutuotteiden valikoimaa ja kiinnostavia uutuuksia, jotta kuluttajille on tarpeeksi valinnanvaraa. Luomun edelläkävijämaat Tanska ja Ruotsi kirittävät meitä omalla esimerkillään.

Yllättäviä luomu-uutuuksia

Valio lanseerasi ensimmäiset luomutuotteet jo vuonna 1993. Valikoima on kehittynyt kiihtyvällä tahdilla ja on nyt laajempi kuin koskaan. Viimeisten parin vuoden aikana kauppoihin on tuotu säännöllisesti luomu-uutuuksia, ja nyt keväällä Valio lanseerasi useita tuotteita eri kategorioihin.

– Tavoitteemme on tulla myös sellaisiin tuotteisiin ja kategorioihin, joissa ei vielä ole luomua. Kun kehitämme luomutuotteita, hyödynnämme 100-vuotista tuotekehitysosaamistamme. Haluamme tarjota kuluttajille lisäarvoa ja yllättää heidät, Mirva Tollet sanoo.

Toukokuun yllättävin uutuus on trendikäs Valio Luomu™ jogurttinen tuorepuuro, jossa kaikki ainekset ovat luomua: jogurtti, vilja, marjat, hedelmät ja siemenet sekä makeutukseen käytetty ruokokidesokeri. Tuorepuuromakuja on kolme: vadelma-kaura, hedelmä-vilja sekä omena-kaneli-kaura.  Laktoositon maitorahka on ollut yksi toivotuimmista luomutuotteista, ja nyt sitä vihdoin saa. Maustamattoman Valio Luomu™ maitorahkan rakenne on pehmeä ja lusikoitava. Toukokuun luomu-uutuuksia ovat myös täyteläisen sileä Valio Luomu™ kermaviili ja maustamaton Valio Luomu™ tuorejuusto, jonka maku täydentyy ripauksella aitoa merisuolaa.

Valio myös vie laktoosittomia luomutuotteita Ruotsiin, missä kysyntä on kehittynyt myönteisesti erityisesti välipaloissa ja ruoanvalmistustuotteissa.

Luomumaidon tarve kasvussa

Valion luomutuotteet valmistetaan 100-prosenttisesti kotimaisesta luomumaidosta. Myös muut tuotteissa käytettävät raaka-aineet ovat aina luomua, ja kotimaisia raaka-aineita suositaan, kun niitä on riittävästi saatavilla.

– Viime vuosina luomumaitotuotteiden kysyntä on kasvanut niin, että luomumaidon tarjonta ja tuotteiden kysyntä ovat likimain tasapainossa. Luonnollisesti luomun kasvaessa myös luomumaidon tarve kasvaa. Meillä on tällä hetkellä 121 luomumaitotilaa, ja uusia luomutilayrittäjiä aloittaa tänä vuonna, Mirva Tollet kertoo.

Luomumaitoa tuotetaan kaikkialla Suomessa aivan pohjoisinta osaa lukuun ottamatta. Maidon keräilykuljetusten huolellisella suunnittelulla saadaan tehokkaat kuljetusreitit. Valio on avaamassa uusia luomumaidon keräilyreittejä.

Valion luomumaito keräillään erikseen ja valmistetaan sekä pakataan erillään tavanomaisesta maidosta. Luomutuotteita valmistetaan useimmissa Valion tehtaissa. Valio Luomu™ maidot valmistetaan Riihimäellä laktoositonta maitojuomaa lukuun ottamatta, joka tehdään Jyväskylässä. Maitoja ja piimiä valmistetaan myös Oulussa, missä syntyvät niin ikään luomuvälipalat ja ruonvalmistukseen käytettävät hapanmaitotuotteet. Valio Luomu™ juustot valmistetaan Joensuussa, ruoka- ja vispikerma Turengissa ja voi sekä maitorahka Seinäjoella. Mehut ja marjakeitot tulevat Pitäjänmäen mehutehtaalta Helsingistä.

Lisätietoja Valion luomutuotevalikoimasta >>

Kategoriapäällikkö Mirva Tollet, Valio Oy, puh. 050 398 1091, sähköposti mirva.tollet@valio.fi, Twitterissä @mirvatollet

Valio Oy on suomalaisten maitotilayrittäjien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1 718 miljoonaa euroa ja henkilöstöä on noin 4 000. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja ja ravitsemuksen sekä maun kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Suomen markkinoilla Valion logo on takuu suomalaisesta maidosta valmistetusta maitotuotteesta. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja.