Valio taklaa suomalaisten liiallista suolansaantia: vähempisuolaisia Valio ValSa® maitosuolaa sisältäviä tuotteita ostettiin lähes 7 miljoonaa kiloa vuonna 2018

Tuore FinRavinto 2017 -tutkimus osoittaa, että suomalaiset saavat ravinnostaan yhä liikaa suolaa. Suolansisältämä natrium taas lisää korkean verenpaineen riskiä. Tutkimuksen mukaan suolan saantisuosituksen ylittävät naisista 86 prosenttia ja miehistä melkein kaikki, 98 prosenttia. Valion patentoiman Valio ValSa® maitosuolan avulla suolaa voi vähentää ruokavaliostaan helposti ilman että maku kärsii. Viime vuonna vähempisuolaisia Valio ValSa® maitosuolaa sisältäviä tuotteita ostettiin Suomessa lähes 7 miljoonaa kiloa.

– Noin puolet suomalaisten syömästä natriumkloridista eli tavallisesta ruokasuolasta saadaan ”piilosuolana” elintarvikkeissa: noin neljäsosa tulee lihatuotteista ja toinen neljännes viljatuotteista. Suolaa saadaan myös juustoista ja levitteistä, joissa sitä käytetään tuomaan herkullinen maku ja hyvä rakenne, sanoo Valion ravitsemus- ja lainsäädäntöasiantuntija Anne-Mari Ottelin.

Valion ratkaisu suolan vähentämiseksi juustoista ja levitteistä on Valio ValSa® maitosuola, joka koostuu maidon luontaisista mineraaleista ja sisältää lähes 80 prosenttia vähemmän natriumia kuin tavallinen ruokasuola.

Ruokakoriin on koko ajan helpompi valita vähempisuolaisia tuotteita, sillä Valio ValSa® tuotteiden lukumäärä kasvaa jatkuvasti. Kaupoista saa tällä hetkellä Valio ValSa® maitosuolaa sisältäviä Valio Polar® ja Valio Oltermanni® juustoja, ja uutuutena markkinoille tuli helmikuussa 2019 Valio Salaneuvos® Valsa® goudajuusto palana ja viipaleena. Myös Valio Oivariini® levitteissä on tarjolla vähemmän suolaa sisältäviä Valio ValSa® vaihtoehtoja.

Ensimmäiset Valio ValSa® maitosuolatuotteet tulivat markkinoille vuonna 2016.

Valio on lähellä suolan vähentämistavoitettaan

Valio teki vuonna 2018 ravitsemussitoumuksen, jolla se auttaa suomalaisia vähentämään liiallista suolan käyttöä. Suomi toteuttaa muun muassa ravitsemussitoumuksilla YK:n kestävän kehityksen strategiaa. Yritysten ja yhteisöjen tekemät sitoumukset ovat osa kansallisen tason työtä.

Valion ravitsemussitoumukset

• Sitouduimme lisäämään Valio ValSa® maitosuolaa sisältävien, vähempisuolaisten tuotteiden valikoimaa. Tavoitteena on myydä Valio ValSa® tuotteita 7 miljoonaa kiloa vuodessa viimeistään vuonna 2020.
  • Jo vuonna 2018 pääsimme lähelle tavoitetta: Valio ValSa® maitosuolatuotteita myytiin 6,85 miljoonaa kiloa, joista lähes kaikki Suomessa.
  • Kerromme Valio Koekeittiön resepteissä entistä tarkempia ravintosisältötietoja, jotka auttavat suomalaisia tekemään vähempisuolaisia reseptivalintoja. Lisäsimme kaikkiin Valio Koekeittiön resepteihin suolan määrän 100 grammaa kohti.
  • Teemme reseptien hakutoimintojen kehitystyötä, jonka tuloksena vähempisuolaiset reseptit olisi entistä helpompi löytää.

Enemmän tietoa suolan vähentämisestä ja Valio ValSa® maitosuolasta

Tutustu ravitsemussitoumukseemme>

Tunnistat maistuvat vähempisuolaiset tuotteet vihreästä Valio ValSa® merkistä.

Kaikki Valio ValSa® tuotteet löydät tästä>

Lue lisää suolan käytöstä ja vähentämisestä>

Haastattelu- ja soittopyynnöt Valio Mediadeskin kautta, puh. 010 381 2118 tai mediadesk@valio.fi

Maailman innovatiivisin meijeri ja ruokatalo

Valion tehtävä on luoda hyvinvointia ja makuelämyksiä vastuullisesti. Teemme maistuvia tuotteita maidosta ja useista muista raaka-aineista. Tarjoamme makunautintoja, vaihtelua ja iloa ruokapöytään. Samalla toteutamme tärkeitä yhteiskunnallisia tehtäviä: ruoan riittävyyden turvaaminen, kansanterveyden kohentaminen ja eläinten hyvinvoinnin parantaminen ovat esimerkkejä vaikutuksistamme. Näin ajattelevat myös suomalaiset, jotka ovat valinneet Valion Suomen vastuullisimmaksi yritykseksi neljä vuotta peräkkäin.

Olemme suomalaisten maitotilayrittäjien omistama yritys ja maksamme kaikki tulot maidontuottajillemme. Työllistämme maitotiloilla yhteensä 25 000 ihmistä. Valiolla on töissä 4 000 eri alojen ammattilaista ja kuuntelemme kuluttajia yli 100 vuoden kokemuksella.

Nobelisti A.I Virtasen perintö elää meissä edelleen. Hänen johtaessaan Valion laboratoriota ohjenuoraksemme vakiintui ajatus ihmisten hyvinvoinnin lisäämisestä. Teemme tieteestä arkea ja elämää parantavia tuotteita. Kuluttajat nauttivat Valion tuotteista yli 60 maassa ja innovaatioillamme on 350 patenttia ympäri maailman. Olemme Suomen suurin elintarvikkeiden viejä ja koko elintarviketeollisuuden suunnannäyttäjä. Valion liikevaihto vuonna 2017 oli 1 708 miljoonaa euroa.