Valio valitsee uudenlaisia IT-kumppaneita hackathon-menetelmällä − kilpailussa testataan robotiikkatoimittajien luovuus ja ihmisten kemiat

Yritykset valitsevat IT-kumppanin tyypillisesti perinteisellä tarjouskilpailulla. Valio kokeilee nyt täysin uudenlaista toimintatapaa, jossa se testaa neljän potentiaalisen kumppaniyrityksen luovuutta päivän mittaisessa hackathon-kilpailussa. Ohjelmistorobotiikan asiantuntijayritykset ratkaisevat testihaasteen, ja voittajajoukkue lähtee kisan jälkeen työstämään varsinaista projektia. Voittajan valintaan vaikuttaa onnistuneen ratkaisun lisäksi myös se, miten yhteistyö valiolaisten kanssa sujuu.

- Tarjouskilpailuprosessi on usein pitkä ja paperinmakuinen tapa valita yhteistyökumppani. On helppoa tehdä hintavertailua eri toimijoiden välillä, mutta esimerkiksi työskentelytavoista on vaikea saada tietoa ennen kuin projekti todella alkaa. Halusimme testata eri projektitiimien luovuutta ja ongelmanratkaisukykyä todellisen tuntuisessa työtilanteessa. Samalla pääsemme tutustumaan tekijöihin ja saamme esimakua siitä, millaista töiden teko yhdessä voisi olla, kertoo Robohack-kilpailusta vastaava tietohallintopäällikkö Petri Yrjölä Valiolta.

Valio on tunnistanut useita liiketoimintaprosesseja, joissa voidaan hyödyntää ohjelmistoautomaatiota ja sujuvoittaa prosesseja. Robohack-kilpailussa joukkueiden haasteeksi on annettu muutamia henkilöstöhallinnon tehtäväkokonaisuuksia.

- Esimerkiksi työajan ja poissaolojen seurannassa on paljon sellaisia vaiheita, jotka voisi helposti automatisoida. Tavoitteemme on, että Valion HR-ammattilaisten ja esimiesten aikaa vapautuu esimerkiksi kehitystöihin. Samalla satojen Suomessa työskentelevien valiolaisten työnteosta tulee sujuvampaa ja mielekkäämpää. Robotti ja ihminen yhdessä ovat todella hyvä työpari, Yrjölä kertoo kilpailun taustoista.

Valio kutsui esikarsinnan perusteella mukaan hackathoniin neljä yritystä. Päivän aikana Capgemini, Digital Workforce, Fujitsu ja Vincit työstävät Valion henkilöstön poissaolojen validointiin ja ylitöiden tunnistamiseen liittyviä tehtäviä. Yritysten joukkueet koostuvat esimerkiksi koodareista ja projektipäälliköistä, jotka tekisivät töitä myös hackathonin jälkeen käynnistyvässä varsinaisessa projektissa. Valion HR- ja IT-asiantuntijat sparraavat joukkueita ja valitsevat voittajan.

- Olemme iloisia siitä, miten avoimesti yritykset ottivat haasteen vastaan ja lähtivät mukaan uudenlaiseen tarjouskilpailuun. Tavoitteena on järjestää hyväntuulinen tapahtuma, jossa jokainen voi oppia uutta, Yrjölä summaa.

Valion kumppanina hackathonin järjestämisessä toimii Silver Planet Oy, joka on liiketoiminnan ja ICT-toimintojen kehittämiseen erikoistunut suomalaisyritys.

Lisätietoja: Haastattelu- ja soittopyynnöt Valio Mediadeskin kautta, puh. 010 381 2118 tai mediadesk@valio.fi