Valiolainen maidontuotantoketju luopuu soijan käytöstä

Valio ottaa askeleen kohti entistä ympäristöystävällisempää maidontuotantoa ja lopettaa kokonaan soijan käytön lehmien ja nuorkarjan ruokinnassa. Soijasta luopuminen on yksi konkreettinen toimenpide Valion laajassa vastuullisuusohjelmassa. Soijavapaa maidontuotantoketju on myös erinomainen kilpailutekijä kansainvälisillä maitomarkkinoilla: yhä useammat asiakkaat odottavat meijeriyritysten vähentävän maitotuotteiden ympäristövaikutuksia aktiivisesti.

Valion hallitus on päättänyt, että 1.3.2018 alkaen valiolaisilla maitotiloilla luovutaan soijan käytöstä eläinten ruokinnassa. Soijaa on tähän asti käytetty vähäisiä määriä vasikoiden ruokinnassa, ja päätöksen myötä soijan käytöstä luovutaan kokonaan. Jo nyt suurimpien suomalaisten rehuvalmistajien lypsylehmien täydennysrehuissa soija on korvattu muilla valkuaislähteillä. Tavoitteemme on, että myös nuorkarjan rehut ovat soijasta vapaita 28.2.2019 mennessä.

Soijattomuus osa laajaa vastuullisuusohjelmaa

Soijasta luopuminen on yksi osa Valion laajaa vastuullisuusohjelmaa. Valiolle vastuullisuus tarkoittaa käytännön tekoja, ja soijan poistaminen rehuketjusta on yksi konkreettinen toimenpide paremman elämän puolesta. Käytännössä soijasta luovutaan maitotiloilla maaliskuusta alkaen. Vuoden siirtymäajalla taataan, että maitotilayrittäjät voivat käyttää mahdolliset jo tilatut tai varastossa olevat soijapitoiset rehut loppuun.

”Soija on maailmanlaajuisesti tärkein eläinten valkuaisrehu. Samalla se on myös ihmisten tärkein kasvivalkuaisen lähde. Valion vastuullisuusajatteluun kuuluu, että emme syötä eläimille ihmisravinnoksi sopivaa ruokaa”, alkutuotanto- ja maidonhankintajohtaja Juha Nousiainen sanoo.

Myös lehmien ravitsemukseen liittyvät perusteet tukevat soijan rehukäytöstä luopumista. Tutkimukset osoittavat, että nurmisäilörehuun perustuvassa ruokinnassa rypsirouhe on soijaa parempi täydennysvalkuaisrehu lypsylehmille (Lähde: Vanhatalo ym. 2004, Shingfield ym. 2003). Eurooppalaiseen maidontuotantoon verrattuna soijan ravitsemuksellinen merkitys on suomalaisille lehmille vähäinen.

Soijaton maitoketju on kansainvälinen kilpailuetu

Soijasta vapaa maidontuotantoketju on Valiolle erinomainen lisäarvotekijä kansainvälisillä maitomarkkinoilla, joilla myös asiakkaat velvoittavat meijeriyrityksiä vähentämään maitotuotteiden ympäristövaikutuksia. Eteläamerikkalaisen soijantuotannon ympäristövaikutukset ovat kestämättömiä. Sademetsän ja savannin raivaaminen ja maanmuokkaustoimet aiheuttavat kasvihuonekaasupäästöjä, jotka kiihdyttävät ilmastonmuutosta. (Lähde: WWF)

Soijattoman rehuketjun vaatimus koskee Valioryhmään kuuluvan maitotilan lypsyrotuisia lehmävasikoita, hiehoja ja lypsylehmiä. Myös maitotilojen ulkopuolella, esimerkiksi hiehohotellissa, kasvatettavat valiolaiseen maidontuotantoketjuun kuuluvat eläimet tulee ruokkia soijattomilla rehuilla.

Soijattomuus ei koske valiolaisen maitotilan muita tuotantoeläimiä kuten emolehmiä, lihakarjaa tai välitysvasikoita. Aikaisempi soijaruokinta ei estä eläinten ostamista tai myymistä, kunhan Valioryhmän maitotilalla soijaa sisältäviä rehuja ei enää anneta maidontuotantoketjun eläimille. Soijan käyttö on sallittu tutkimuslaitosten nautojen ruokintakokeissa.

Lue lisää Valion vastuullisuudesta>

Haastattelu- ja soittopyynnöt Valio Mediadeskin kautta, puh. 010 381 2118 tai mediadesk@valio.fi