Valiolle maksetut Maaseutuviraston maataloustuet ovat pääasiassa koulumaitotukea

Maatalousvirasto on julkistanut vuonna 2016 maksetut maataloustuet.  Yhtenä tukien saajana mainitaan myös Valio Oy. Mainitusta tuesta 90 % on koulumaitotukea ja loput marjoille ja juustoille maksettua varastointitukea.

Euroopan unionin koulumaitotukiohjelmaa voidaan hyödyntää kaikissa jäsenmaissa ja se maksetaan Euroopan unionin varoista.  Juustojen varastoinnin tukeminen oli osa EU:n maitokriisipakettia eikä ole pysyvä järjestelmä.

Suomessa koulumaitotuesta hyötyvät lähinnä kunnat, koska ne voivat ostaa päiväkoteihin, kouluihin ja oppilaitoksiin maitoa halvemmalla. Maidon ostajat voivat hakea tuen itse Maaseutuvirastolta tai valtuuttaa maitotuotteita toimittavan yhtiön hakemaan sen heidän puolestaan. Valio tekee tukihakemuksia loppukäyttäjien puolesta ja alentaa myymiensä maitojen hintoja tarkalleen tuen määrällä. Vuonna 2016 Valion kautta kiersi noin 1,9 miljoonaa euroa koulumaitotukea.

Lisäksi maksettiin varastointitukea pakastemarjoille ja kypsytetyille juustoille yhteensä 180 tuhatta euroa.

Vientitukea maitovalmisteille ei ole maksettu enää seitsemään vuoteen.

Maaseutuviraston Valiolle maksamat maatalous- tai markkinatuet, vuonna 2016 yhteensä noin 2,1 miljoonaa euroa, koostuivat siis melkein yksinomaan koulumaitotuesta.

Lisätietoja: Edunvalvontajohtaja Riitta Brandt, Valio Oy, puh. 050 384 0267

Pia Kontunen
viestintäjohtaja
pia.kontunen@valio.fi

Valio Oy on suomalaisten maitotilayrittäjien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1 718 miljoonaa euroa ja henkilöstöä on noin 4 000. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja ja ravitsemuksen sekä maun kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Suomen markkinoilla Valion logo on takuu suomalaisesta maidosta valmistetusta maitotuotteesta. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja.