Valion saama maataloustuki on kuntia hyödyttävää koulumaitotukea

Maatalousvirasto julkisti vuonna 2017 maksetut maataloustuet, ja yhtenä tukien saajana mainitaan myös Valio Oy. Valion tuki on 92 prosenttisesti koulumaitotukea, jota Valio hallinnoi julkisen sektorin asiakkaidensa puolesta. Loput ovat marjoille ja juustoille maksettua varastointitukea.

Euroopan unionin koulumaito- ja hedelmätukiohjelmaa voidaan hyödyntää kaikissa jäsenmaissa ja se makse-taan Euroopan unionin varoista. Juustojen varastointia tuetaan osana EU:n maitokriisipakettia, eikä se ole pysyvä järjestelmä.

Koulumaitotuki menee maitotuotteita hankkiville asiakkaille

Suomessa koulumaitotuesta hyötyvät lähinnä kunnat, koska ne voivat ostaa päiväkoteihin, kouluihin ja oppi-laitoksiin maitoa halvemmalla. Valio ja muut koulumaitotukea asiakkaidensa puolesta hallinnoivat meijerit antavat tukea vastaavan summan alennusta koulumaitotukeen oikeutetuista tuotteista.

Maitotuotteiden ostajat voivat hakea tuen joko itse Maaseutuvirastolta tai valtuuttaa maitotuotteita toimit-tavan yhtiön hakemaan sen heidän puolestaan. Valio tekee tukihakemuksia loppukäyttäjien puolesta ja alentaa myymiensä tuotteiden hintoja tarkalleen tuen määrällä. Vuonna 2017 Valion kautta kiersi noin 1,6 miljoonaa euroa koulumaitotukea. Lisäksi Valiolle maksettiin varastointitukea pakastemarjoille ja kypsytetyille juustoille yhteensä 129 000 euroa.

Vientitukea maitovalmisteille ei ole maksettu enää kahdeksaan vuoteen.

Edunvalvontajohtaja Riitta Brandt, Valio Oy, puh. 050 384 0267