Vastuullisen liiketoiminnan ytimessä mm. osuustoiminta sekä ihmisten ja eläinten hyvinvointi

Osuustoiminnallisuus, kestävä maidontuotanto ja -jalostus, lehmien ja vasikoiden hyvinvointi, vastuullinen hankintaketju ja hyvinvointia edistävät tuotteet ovat Valion vastuullisen liiketoiminnan kärkiteemoja. Ne muodostavat Valion vastuullisuusohjelman.

Vastuullisuusohjelma on osa Valion liiketoimintastrategiaa. Sen kärkiteemat edustavat toimintaa, joka on Valiossa erinomaisella tasolla jopa maailmanlaajuisessa vertailussa, ja joka voi olla Valiolle kilpailuetu.

Valion yritysvastuuraportti 2016 on julkaistu internetissä. Raportti kertoo Valion toiminnasta Suomessa taloudellisen, ravitsemuksellisen, sosiaalisen ja ympäristövaikuttavuuden näkökulmista samoin kuin lehmien hyvinvoinnin ja elintarviketurvallisuuden näkökulmista. Lisäksi yritysvastuuraportin etusivulla kerrotaan Valion toimintaympäristöstä, arvoketjusta, sidosryhmätyöstä, vastuullisuuden johtamisesta ja eettisistä periaatteista. Vastuullisuusohjelma kuvataan kohdassa ”Vastuullisuuden johtaminen”.

Valio äänestettiin Suomen vastuullisimmaksi yritykseksi Skandinavian suurimmassa yritysvastuututkimuksessa, Sustainable Brand Index™–tutkimuksessa vuonna 2017 jo neljännen kerran peräkkäin.

Maitoelinkeinon toimeentulosta ja huoltovarmuudesta huolehtiminen

Valio Oy on suomalaisten maito-osuuskuntien ja niiden jäsenten, maitotilayrittäjien, omistama yritys, jonka koko tuotto maksetaan maitotiloille. Vuodelta 2016 Valio maksoi maitotilayrittäjille keskimäärin 8 senttiä paremmin maitolitralta kuin EU:ssa keskimäärin.

Suomi on lähes omavarainen maidon suhteen. Valion tuotantolaitokset ja maidon keräily- sekä jakelulogistiikka riittävät omavaraisen maitomäärän jalostamiseen ja jakeluun kaikkialle Suomeen.

Hyvinvointia Suomeen

Valio ja maitotilat investoivat Suomeen 200 - 300 miljoonaa euroa vuosittain ja työllistävät yli 25 000 henkilöä Suomessa.

Valion hankintojen kotimaisuusaste oli 94 % vuonna 2016 (pl. koneet ja laitteet). Yli 350 suomalaista pk-yritystä pystyy toimimaan kannattavasti, koska Valio on niiden merkittävin asiakas. Suomessa Valio tuotemerkin alla myytävien tuotteiden maitoraaka-aine on aina kotimaista ja tuotteet on valmistettu Suomessa. Valio tuloutti Suomeen yli 1 miljardia euroa vuonna 2016.

Ei antibioottijäämiä eikä tuotantoa lisääviä hormoneja

Valiossa otetaan lääkejäämien varalta näyte jo tilalla joka kerta, kun maito keräillään. Maitoauton lasti testataan ennen kuin maito ajetaan meijerin siiloon. Suomessa antibiootteja käytetään vain sairaan eläimen hoitoon, ei ennaltaehkäisevästi. Maidon- tai lihantuotantoa kasvattavien hormonien käyttö on Suomessa kiellettyä.

Ei sademetsätuhoja valiolaisten lehmien rehun takia

Maailmalla käytetään hyvin yleisesti lehmien valkuaisrehuna soijaa ja maissia. Suomessa valkuaisrehuna ovat pääasiassa rypsi, rapsi ja palkokasvit. Valion maitotilat ovat lisäksi sitoutuneet siihen, etteivät käytä geenimuunneltua rehua.

Nurmi on lehmän luontaista ruokaa. Lehmä muuttaa nurmen ihmiselle arvokkaaksi proteiiniksi. Nurmi kasvaa pohjoisinta Suomea myöten, eikä suuressa osassa Suomea nurmen tilalla voida kasvattaa ihmisille ruokaa niin, että sillä voitaisiin omavaraisesti ruokkia suomalaiset.

Lehmien hyvinvointia edistetään suunnitelmallisesti

Yksi Valion vastuullisuusohjelman kärkihankkeista on uusien laatu- ja tuotantotapasopimusten solmiminen Valion omistajatuottajien kanssa. Uudet sopimukset edistävät lehmien terveyttä ja hyvinvointia.

Valio osallistuu myös tutkimukseen, jossa selvitetään, mikä on lehmälle ja vasikalle paras tapa vieroittaa ne toisistaan.

Hyvinvoiva lehmä tuottaa ensiluokkaista maitoa: vuonna 2016 ennätykselliset 96,5 % Valion vastaanottamasta maidosta kuului parhaimpaan laatuluokkaan.

Ympäristön huomioiminen

Elintarvikkeiden valmistamisen ympäristövaikutukset syntyvät sekä alkutuotannossa että tuotteiden jalostuksessa. Lehmille kasvatetaan rehua, ja lehmien suolistossa muodostuu metaania. Jalostuksessa taas tarvitaan paljon lämpöenergiaa ja vettä.

Omassa tuotannossaan Valio on sitoutunut hankkimaan ympäristövaikutuksia vähentävää tekniikkaa, käyttämään raaka-aineita ja energiaa tehokkaasti sekä suosimaan uudelleenkäytettäviä, kierrätettäviä tai energiahyötykäyttöön soveltuvia pakkauksia. Mm. raskaan polttoöljyn käytöstä lämmöntuotannossa luovutaan kokonaan vuonna 2017. Kaikki Valion pakkaukset ovat kierrätettäviä.

Vastuullisuusohjelmassa ”Kestävä maidontuotanto ja -jalostus” -teema sisältää kaksi ympäristöön liittyvää kärkihanketta: Vastuulliset pakkaukset ja biolaitoshankkeen. Valio siirtyy kohti täysin uusiutuvia, kasvipohjaisia harjakattopakkauksia ensimmäisenä meijerinä maailmassa. Biolaitosta suunnitellaan ja sen tarkoitus on käsitellä lehmän lietelantaa niin, että tuotoksena saadaan nykyistä vesistöystävällisempää fosfori- ja typpilannoitetta, biokaasua ja puhdasta vettä.

Sokerin ja suolan saannin vähentäminen

Valion laaja tuotevalikoima tarjoaa tuotteen monenlaisiin tarpeisiin. Tutkimus ja tuotekehitys kehittävät myös ratkaisuja, joilla voidaan edistää kansanterveyttä.

Valion tavoite on puolittaa maitopohjaisten välipalatuotteiden, erityisesti jogurttien, sokeripitoisuus vuoteen 2020 mennessä – mausta tinkimättä. Jo nyt noin kolmannes Suomessa myytävistä Valion maitopohjaisista välipalatuotteista on sokeroimattomia tai sisältää vähintään 30 % vähemmän lisättyä sokeria tavanomaisiin välipalatuotteisiin verrattuna.

Valio ValSa® maitosuola vähentää suolan saantia mm. Valion juustoista ja levitteistä. ValSa® maitosuola koostuu maidon luonnollisista mineraaleista: kaliumista, jodista, magnesiumista, kalsiumista sekä natriumista, jota maitosuolassa on lähes 80 % vähemmän kuin tavallisessa ruokasuolassa. Kaupoista löytyvät Valio Polar® 15 viipaleet ja palajuusto vähemmän suolaa sekä Valio Oivariini® vähemmän suolaa ja Oivariini pehmeästi levittyvä vähemmän suolaa.

Valion vähittäiskauppa- ja suurkeittiövalikoimassa oli vuonna 2016 lähes 110 Sydänmerkki-tuotetta.

Valio keskustelee kuluttajien kanssa

Valion kuluttajapalvelu vastasi noin 25 000 kuluttajakontaktiin vuonna 2016. Valio on läsnä kattavasti sosiaalisen median kanavissa. Valion verkkopalveluissa vierailtiin 28 miljoonaa kertaa vuonna 2016.