• Valio/

”Kippis, itsenäinen Suomi!”  Kysely: Suomalaiset haluavat maidon olevan kotimaista

Kansallisjuoma maito on suomalaisten suosikkijuoma myös itsenäisyyspäivän ruokapöytään, kertoo Valion TNS Gallupilla teettämä kyselytutkimus. Tutkimus osoittaa, että maidon kotimaisuus on suomalaisille monella tapaa tärkeää ja että kotimaisuus tarkoittaa nimenomaan raaka-aineen alkuperää.

–  Elintarviketuotannon kotimaisuus on suomalaisille kyselyn perusteella varsin merkityksellinen asia, mutta maidon kohdalla kotimaisuus korostuu. Lähes yhdeksän kymmenestä suomalaisesta pitää ainakin jossain määrin tärkeänä sitä, että Suomessa säilyy maidon tuotanto ja 85 % sanoo valitsevansa kaupassa aina tai melkein aina suomalaista maitoa. Nämä ovat poikkeuksellisen korkeita lukuja, summaa tutkimusjohtaja Anu Saranpää TNS Gallupista.

Viime itsenäisyyspäivän alla kansallisjuomaksi julistettu maito on kyselytutkimuksen perusteella säilyttänyt asemansa suomalaisten arvostuksissa. Kansallisista tunnoista kertoo sekin, että vuosi sitten avattu ”Maito – kansallisjuoma” niminen Facebook-sivu on kerännyt tähän mennessä jo yli 30 000 maidon ystävää.

Maito on etenkin arjen juoma, mutta suomalaisten mielestä se sopii myös juhlapöytään – ainakin itsenäisyyspäivänä.  Kahdeksan kymmenestä kyselyn vastaajasta on sitä mieltä, että maito kuuluu suomalaiseen ruokapöytään ja lähes kaksi kolmesta suomalaisesta käyttää maitoa joka ikinen päivä.

Itsenäisyyspäivän ruokapöytään maidon asetti ykköseksi 37 % vastaajista. Osalle heistä maito oli nimenomaan lapsille sopiva juhlajuoma. Vesi ja viini olivat seuraavaksi suosituimmat vaihtoehdot.

– Tämä kertoo paitsi maidon asemasta Suomessa, myös suomalaisten hillitystä tavasta juhlia itsenäisyyttään. Itsenäisyyspäivässä on juhlana jotain hyvin suomalaista, aivan kuten maidossakin, toteaa markkinointiviestintäpäällikkö Tuija Rantanen Valiosta.

Maidon suomalaisuus merkitsee suomalaisille ennen kaikkea raaka-aineen kotimaisuutta. Peräti 74 % vastaajista pitää raaka-aineen alkuperämaata tärkeimpänä suomalaisuuden kriteerinä.

–  Suomalaiset juovat maitoa paljon ja maidolla on tärkeä osuus suomalaisessa ruokakulttuurissa. Maitoon liittyy myös muita kansallisia arvoja ja perinteitä. Maidon työllistävää ja maaseutua elävöittävää vaikutusta pidetään kyselyn perusteella todella tärkeinä, kertoo markkinointiviestintäpäällikkö Tuija Rantanen Valiosta.

Suomalaiset pitävät maitoa terveellisenä, mutta selvästi tärkein syy sen juomiseen on kuitenkin maku. Maidon myös katsotaan sopivan mainiosti kaiken ikäisille.

Laatukuvakin on kunnossa: kyselyyn vastanneet antoivat suomalaiselle maidolle kouluarvosanaksi keskimäärin yhdeksän. Peräti 39 % vastaajista antoi maidolle täyden kympin!

Lisätietoja:

viestintäjohtaja Pia Kontunen, Valio Oy, puh. 010 381 2038 ja tutkimusjohtaja  Anu Saranpää, TNS Gallup Oy, puh. (09) 61 350 490.

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä maito Suomen kansallisjuomana merkitsee suomalaisille ja millaisia arvostuksia suomalaiset maitoon liittävät. Tutkimukseen vastasi 1 337 suomalaista, jotka edustivat 15–69-vuotiaita suomalaisia. Tutkimuksen otos oli edustava Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Tutkimuksen toteutti loka-marraskuun vaihteessa 2010 Internet-haastatteluina TNS Gallup Oy. Tutkimuksen toimeksiantaja oli Valio Oy.

Poimintoja kansallisjuoma-tutkimuksesta:

Koko kansan mielestä kiitettävä

Maidon suomalaisilta saama kouluarvosana on todella tasainen eri ikäryhmissä ja maantieteellisesti. Koko maan keskiarvo on 8,9. Maaseudun asukkaiden keskiarvo on korkein (9,1), mutta pääkaupunkiseudullakin maito saa 8,7.

Naisille kotimaisuus tärkeämpää

Kansallisjuomakyselyssä korostuu kautta linjan naisten kotimaisuudelle antama erityinen arvo. Naisista peräti 80 % pitää tärkeänä, että heidän juomansa maito on suomalaista. Miehillä vastaava luku on 71 %. Miehet satsaavat sitten sitäkin enemmän määrään, sillä suomalaisten miesten maidon kulutus on selvästi korkeampaa kuin naisten.

Nuoretkin löytävät suomalaisuudesta arvoa

Ikäryhmittäin vertailtuna maidon kotimaisuuden arvostus on suurinta yli 50-vuotiailla, mutta myös nuorempien vastaajien mielestä suomalaisuus on hyvin tärkeää. Hieman hillitympää kannatusta maidon kotimaisuus saa 35–49-vuotiaiden keskuudessa.

Itä-Suomi sykkii maidolle

Melkein kaksi kolmasosaa suomalaisista juo maitoa päivittäin, mutta Itä-Suomessa maito maistuu aivan erityisesti: päivittäin maitoa juovia on idässä peräti 72 prosenttia.

Raaka-aine ratkaisee

Ylivoimaisesti tärkein kriteeri maidon suomalaisuudelle on kuluttajien mielestä raaka-aineen suomalaisuus. Muita suhteellisen tärkeinä pidettyjä asioita ovat valmistavan yrityksen kotimaisuus, pakkausmaa ja kotimaisuudesta kertova Joutsenlippu-merkki.

Suomalaisimmat elintarvikkeet: ruisleipä, makkara ja maito

Kyselytutkimuksessa kysyttiin myös avoimella kysymyksellä, mitä suomalaiset pitävät kaikkein suomalaisimpana elintarvikkeena. Kolmen kärjen muodostivat ruisleipä, makkara ja maito. Myös mämmi, peruna ja karjalanpiirakka saivat kohtuullisen kovaa kannatusta.

Valio Oy Konserniviestintä Pia Kontunen Viestintäjohtaja Puh. 010 381 2038, gsm 050 384 2606 pia.kontunen@valio.fi

Valio on suomalaisten maidontuottajien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1,8 miljardia euroa ja henkilöstöä on reilut 4 000. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja, ravitsemuksen suunnannäyttäjä ja terveysvaikutteisten maitotuotteiden kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Valion tuotteet ovat Euroopan puhtaimpia maitotuotteita, ja niiden alkuperästä voit olla varma. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja. www.valio.fi