Musamaidot soivat Nuorten turvatalojen hyväksi

Kauppojen maitohyllyt "soivat" vuoden 2008 alusta huhtikuun loppuun asti Valion Musamaitojen tahdissa. Valion Musamaidot kampanjoivat lasten ja nuorten hyvinvoinnin puolesta teemalla "Musamaidot välittää". Valion perusmaitojen ja luomumaidon tölkeissä esiintyvät suositut suomalaisartistit ja -bändit, jotka ovat mukana myös Musamaidot välittää -levyllä. Levyllä soi varta vasten Musamaidoille sävelletty Liekki-kappale artistien omien hittikappaleiden lisäksi. Musiikista saadut tulot lahjoitetaan Suomen Punaisen Ristin Nuorten turvataloille.

Musamaitojen artistit ovat Eppu Normaali, Antti Tuisku, Kaija Koo, Darude, Jippu, Kristiina Brask, Sunrise Avenue ja Sturm und Drang. Liekki-kappaleen ovat levyttäneet Antti Tuisku, Kaija Koo, Jippu ja Kristiina Brask.

– Taidemaitojen jatkon suunnittelu alkoi noin vuosi sitten heti Runomaitojen poistuttua kaupoista. Musiikki seurasi kuvataidetta ja runoutta kuin itsestään. Artisteiksi pyydettiin sekä musiikkimaailman kiintotähtiä että tuoreita tulokkaita. Kuten kuvataiteilijoiden ja ru-noilijoidenkin kohdalla, myös muusikot lähtivät ilomielin mukaan tukemaan nuorten hyvinvointia. Valio haluaa edistää Suomen suurimman median – 120 miljoonan maitotölkin – kautta nuorten tietoisuutta tästä Suomen Punaisen Ristin tarjoamasta palvelusta, kertoo Valion markkinointijohtaja Tuula Hietanen.

Kaija Koo kertoo lähteneensä mukaan Valion kampanjaan, koska kantaa huolta nuorista ja heidän selviytymisestään joskus kovassa nykymaailmassa.

– Musiikkiani kuuntelee myös moni nuori. Olen saanut paljon postia heiltä ja kuunnellut ns. aikuisen roolissa heidän huoliaan. Turvattomuutta ja hätää on paljon. Tämän yhteiskunnan kilpailu opiskelussa ja työmaailmassa on raakaa ja voimia vievää. Nuoret tarvitsevat tukea paljon; aikuisten läsnäoloa ja objektiivista kuuntelijaa. Vanhemmat saattavat itse olla niin väsyneitä etteivät aina jaksa olla tukena. Itse olisin nuorena tyttönä myös tarvinnut keskusteluapua aikuiselta.

– Suomen Punainen Risti on avustusjärjestö, joka hoitaa varmasti avun perille. Nuoren pojan äitinä ja itse rajun murrosiän kokeneena haluan tukea Nuorten turvataloja. Koti-kulmilla tapahtunut Jokelan murhenäytelmä pisti miettimään myös nuorten hyvinvointia. Nuorissa on tulevaisuus niin kuin vanha kansa tietää, lisää Kaija Koo.

Netissä Musamaitojen maailma

Internetissä osoitteessa www.valio.fi/musamaidot on Musamaito-maailma, jossa voi katsella Making of
-videolta, miten tunnuskappale Liekki syntyy, osallistua Liekki-kappaleen uudelleensanoituskilpailuun, hankkia lisää tietoa turvataloista ja lukea nuorten omia kommentteja niistä tai ladata Liekki-kappale yhden euron hinnalla. Musamaidot välittää -levyn voi ladata 10 euron hinnalla tai ostaa lähimmästä musiikkikaupasta noin 12 euron hintaan. Levystä ja kappaleesta kertyneet tulot ohjataan Suomen Punaisen Ristin Nuorten turvatalojen hyväksi.

Kampanjan aikana on mahdollista tukea turvataloja myös soittamalla keräysnumeroon 0600-411 777 (5,05 euroa / puhelu + pvm) tai 0600-412 777 (10 euroa / puhelu + pvm) tai tekemällä lahjoituksen keräystilille Nordea 221918-68000. Viitteeksi tulee kirjoittaa 66015.

Musamaitojen ainutlaatuiset kuvitukset on suunnitellut mainostoimisto SEK & GREY. Maitojen rasvapitoisuuksista kertova värimaailma on entisensä: punainen, sininen, vaaleansininen sekä luomun vihreä, mutta kuvituksena käytetyt artistien kuvat ja ilakoivat lehmät tekevät maitohyllystä jälleen kerran elämyksen!

Puhuminen auttaa aina

Musamaidot välittää -kampanjalla pyritään saamaan lisää varoja nuorten auttamiseksi sekä viemään tietoa siitä, että apua on tarjolla. Suomen Punaisen Ristin pääsihteeri Kristiina Kumpula näkee, että parasta lääkettä ongelmiin on niistä puhuminen. Ongelmien ei saa antaa syventyä.

– Kaikkein tärkeintä on, että nuori tulee kuulluksi, että hänellä on joku, jolle puhua. Mikään ongelma ei ole niin pieni, ettei turvatalolle voisi tulla asiasta puhumaan.
Suomen Punaisen Ristin turvatalot sijaitsevat Espoossa, Helsingissä, Tampereella, Turussa ja Vantaalla. Nuorten turvatalot tarjoavat nuorelle kriisiyöpymispaikan, keskusteluapua vanhempien kanssa ja monipuolista tukea tulevaisuuden rakentamisessa. Vuonna 2007 turvataloissa autettiin noin tuhatta nuorta. Lisätietoja löytyy kampanjan kotisivulta.

Lisätietoja: markkinointijohtaja Tuula Hietanen, Valio Oy, puh. 010 381 2513, Helsingin turvatalon johtaja Pentti Savolainen, Suomen Punainen Risti, puh. 040 776 4891, kampanjapäällikkö Tuula Colliander, Suomen Punainen Risti, puh. 040 575 3626.

Kuvia Valion Musamaidoista löytyy www.valio.fi -sivulta
Valio yrityksenä/Kuvapankki/Tuotteet/Kotimaan tuotteet/Uutuudet.
Kuvapankkiin pääsee ilman tunnuksia.