Valio ja Antti Sorsa voittivat eurooppalaisen energiatehokkuuspalkinnon

Valio ja Valion Joensuun tehtaalla työskentelevä tekninen asiantuntija Antti Sorsa palkittiin 30.4. Wienissä Euroopan parhaasta energiatehokkuusprojektista. Sorsan projektityö osallistui yhteiseurooppalaisen, energiatehokkuutta edistävän Energy Manager -koulutuksen projektikilpailuun keskisuurten yritysten sarjassa.

Antti Sorsan Energy Manager -koulutuksessa tekemä lopputyö liittyi lämmön talteenottoon Joensuun meijerin neutralointialtaan jätevedestä. Lämpöenergia siirretään lämpöpumpun avulla uudelleenkäytettäväksi tuotantoon. Lämpöenergian talteenotto ja kierrätys säästävät energiaa arviolta 3,1 miljoonaa kilowattituntia vuodessa, ja hiilidioksidipäästöt vähenevät 1200 tonnia vuodessa. Investointi maksaa reilut 300 000 euroa. Kustannussäästö on vuositasolla yli 100 000 euroa. Kymmenen Energy Manager -koulutusta järjestävää maata valitsi loppukilpailun kolmeen kategoriaan yhteensä 17 projektia kaikkiaan noin 1600 projektista. Antti Sorsan työ pääsi keskisuurten yritysten sarjassa loppukilpailuun Suomen karsinnan kautta, jossa hän voitti 20 kilpailevaa energiatehokkuusprojektia. - Henkilökohtaisesti työn merkitys oli suuri, koska energian säästön tarpeellisuus oli selvinnyt minulle jo vuonna 2004, jolloin tulin Valion palvelukseen. Aiheesta tuli tehtyä aloitekin, mutta aika ei silloin ollut kypsä idean läpiviemiselle. Kun aloitin Energy Manager-kurssin suorittamisen 2008, lopputyöni oli selvillä alusta alkaen ja pystyin hyödyntämään koko kahdeksan kuukauden opiskelujakson järjestelmän kehittämiseen, kertoo Antti Sorsa. Joensuun tehtaanjohtaja Petri Tikander kiittää sekä Antti Sorsan aktiivisuutta että koulutuksen hyödyllisyyttä: - Antti on ensimmäinen Energy Manager -kurssille osallistunut valiolainen. Joensuun tehtaalla oli mahdollisuuksia säästää energiakuluissa, joten Antin halukkuus kouluttautua oli tervetullutta. Koulutus tukee Valion ja tehtaamme ympäristönhallintaohjelmaa, jossa pyritään määrätietoisesti vähentämään ympäristöpäästöjä ja energiankäyttöä. Tänä vuonna investoimme Joensuun tehtaalla ympäristö- ja energiahankkeisiin yli puoli miljoonaa euroa, ja kaikki hankkeet ovat myös erityisen kannattavia liiketaloudellisesti, kertoo Tikander. Vuonna 2008 käynnistetty Energy Manager –koulutus on osa yhteiseurooppalaisen EUREM-organisaation hallinnoimaa EU:n energiansäästöprojektia. Suomessa Energy Manager -koulutusta järjestää yksinoikeudella AEL Oy. Tekninen asiantuntija Antti Sorsa Valion Joensuun tehtaalta on käynyt European Energy Manager -kurssin vuonna 2008. Lisätietoja: tehtaanjohtaja Petri Tikander, Valion Joensuun tehdas, puh. 010 381 121.

Yrityksestä

Valio Oy on suomalaisten maitotilayrittäjien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1 718 miljoonaa euroa ja henkilöstöä on noin 4 000. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja ja ravitsemuksen sekä maun kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Suomen markkinoilla Valion logo on takuu suomalaisesta maidosta valmistetusta maitotuotteesta. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja.