VALIO-KONSERNIN VUODEN 2006 TILINPÄÄTÖS

Konsernin liikevaihto kasvoi 3 prosenttia eli 42 miljoonaa euroa edelliseen vuoteen verrattuna.

Kotimaan liikevaihto kasvoi 2 prosenttia. Sekä kuluttajamaidon, että raaka-aineeksi myydyn maidon myynti kasvoi samoin kuin jogurtin ja mehujen myynti. Ravintorasvojen myynti väheni.

Vienti Suomesta lisääntyi 3 prosenttia. Juuston viennin arvo kasvoi ja rasvojen viennin arvo väheni. Rasvojen viennin arvon alenemiseen vaikutti merkittävästi EU:n vientitukien leikkaus. Jauheitten hintataso pysyi vahvana koko vuoden 2006 ajan.

Liikevaihto Venäjällä, Virossa ja Ruotsissa toimivissa tytäryhtiöissä kasvoi yli 15 prosenttia. USA:ssa toimivan Finlandia Cheese:n liikevaihto laski pääasiassa dollarin eurokurssin epäedullisen kehityksen vuoksi.

Valio kasvatti hankintaosuuttaan Suomen meijerimaidosta. Osuus oli 86 prosenttia, kun se edellisenä vuonna oli 85 prosenttia.

Tulos vuodelta 2006 jäi selvästi edellisvuotta pienemmäksi, koska maidon ostohintaa nostettiin kompensoimaan maidontuottajien kustannustason nousua. Toiminnallisesti vuoden 2006 tavoitteet ylitettiin, ja mm. koko henkilökuntaa koskeva tulospalkkaus toteutui täysimääräisenä.

Konsernin omavaraisuusaste oli 42 prosenttia, kun se edellisenä vuonna oli 43 prosenttia. Konsernin henkilömäärä vuonna 2006 oli keskimäärin
4 166 ja vuotta aiemmin 4 199.

Vuoden 2007 näkymät

Alkuvuoden näkymät näyttävät vientimarkkinoilla vakailta. Kotimaassa kilpailun odotetaan kiristyvän. Logistiikkakeskuksen ja sulatejuustotehtaan rakentaminen Moskovaan päästäneen aloittamaan. Toinen merkittävä investointi on rasvatehtaan uudistaminen Seinäjoella.

Valio Oy

Heikki Halkilahti

Valio-konsernin avainluvut liitteenä.
Lisätietoja: talousjohtaja Antero Riihikallio, Valio Oy, puhelin 010 381 2181 tai 050384 0073.

Yrityksestä

Valio Oy on suomalaisten maitotilayrittäjien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1 718 miljoonaa euroa ja henkilöstöä on noin 4 000. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja ja ravitsemuksen sekä maun kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Suomen markkinoilla Valion logo on takuu suomalaisesta maidosta valmistetusta maitotuotteesta. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja.