Valion tuottajille maksama kausihinta nousee kolme senttiä

Valion maidon tuottajahinta nousee vuoden vaihteessa kolmella sentillä. Valio maksaa Valio-ryhmän maidontuottajille vuoden 2008 tammi-huhtikuussa viisi senttiä enemmän vastaanotetulta maitolitralta kuin vastaavana aikana tänä vuonna. Kuluvan vuoden alussa kausihinta nousi sentillä ja viimeisin kahden sentin korotus astui voimaan lokakuun alussa. Uusi korotus mukaan lukien tuottajahinta on noussut vuoden aikana noin 16 %. Valion hallitus vahvisti tuottajamaidon hinnan korotuksen kokouksessaan 5.11.2007.

Maidon tuotantokustannukset ovat nousseet huomattavasti kuluneen vuoden aikana Suomessa. Erityisesti kohonneet energia-, rehu- ja korkokustannukset rasittavat tilojen taloutta.

Maitoraaka-aineesta on pulaa, mikä on nostanut tuottajahintoja kaikkialla maailmassa sekä johtanut maitojauheen, voin ja juuston hintatason nousuun raaka-ainemarkkinoilla. Myös maitotuotteiden kuluttajahinnat ovat kääntyneet syksyn aikana voimakkaaseen nousuun eri puolilla maailmaa.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Pekka Laaksonen, Valio Oy, puh. 010 381 2001.

Yrityksestä

Valio Oy on suomalaisten maitotilayrittäjien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1 718 miljoonaa euroa ja henkilöstöä on noin 4 000. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja ja ravitsemuksen sekä maun kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Suomen markkinoilla Valion logo on takuu suomalaisesta maidosta valmistetusta maitotuotteesta. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja.