Valion vastine viranomaisen syytöksiin

Kilpailuviranomainen julkisti tänään tiistaina 15.1.2013 esityksensä markkinaoikeudelle. Esityksen mukaan Valio olisi alihinnoitellut perusmaidot vastoin kilpailusäädöksiä.
Kilpailuviranomaiset perustavat näyttönsä Valion toimintasuunnitelmaan kilpailuun vastaamiseksi, millä Valio yritti pysäyttää perusmaitojen myynnin ja jakelun rajun vähenemisen kasvaneen tuonnin paineessa.

Tavoitteena oli pitkään voimassa olleen strategian mukainen markkinaosuus ja asiakkaiden menettämisen pysäyttäminen. Markkinaosuuden tavoittelu ja kilpailuun vastaaminen ovat lain mukaan sallittua myös määräävässä markkina-asemassa olevalle yritykselle.

Toinen viranomaisten mielestä raskauttava näyttö liittyy toimitusjohtajan työsähköpostiin, jossa hän kertoo tavoitteeksi saada maitovirta Ruotsista tyrehtymään ja käyttää ilmaisua ”tähtäämme vesirajaan”.

-        Työviesteissä käytetään joskus värikästä kieltä. On absurdi ajatus, että vastaamalla tuontikilpailuun Valio kykenisi edes teoriassa sulkemaan itseään viisi kertaa suuremman monikansallisen kilpailijan markkinoilta, toteaa Valion toimitusjohtaja Pekka Laaksonen.

Perusmaitojen hinnan alennuksesta huolimatta Valio on jatkuvasti menettänyt markkinaosuuttaan. Viranomaiset väittävät esityksessään, että Valion perusmaitojen hinnat olivat alennuksen jälkeen saalistavia.

-        Viraston esityksen kohdasta 471 liikesalaisuutena poistettu taulukko osoittaa suoraan, että

alennetullakin hinnalla lisämyynti olisi ollut kannattavaa. Jos kyseessä olisi ollut saalistushinta, asian pitäisi olla tasan päinvastoin, huomauttaa Valion toimitusjohtaja Pekka Laaksonen.

-        Kyseisen kohdan tekstissä Kilpailuvirasto sotkee hinnan alennuksen aiheuttaman tulonmenetyksen myyntimäärien muutoksen tulosvaikutukseen. Hinnan laskun aiheuttama tulonmenetys ei liity mitenkään saalistushinnoitteluun. Saalistushinnoittelutarkastelussa olennaista on yksinomaan, onko myyntihinta kannattava vai ei, jatkaa Laaksonen.

Läpinäkyvyyden lisäämiseksi Valio on pyytänyt Kilpailu- ja kuluttajavirastoa julkistamaan taulukon sellaisenaan, koska kyseinen taulukko osoittaa, ettei tappiollisen hinnoittelun tarkoitusta ollut.

Valio Oy Konserniviestintä Pia Kontunen Viestintäjohtaja Puh. 010 381 2038, gsm 050 384 2606 pia.kontunen@valio.fi

Valio Oy on suomalaisten maidontuottajien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1,9 miljardia euroa ja henkilöstöä on noin 4 360. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja ja ravitsemuksen sekä maun kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Suomen markkinoilla Valion logo on takuu suomalaisesta maidosta valmistetusta maitotuotteesta. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja. www.valio.fi.