Päivät kuin sirkusta

Report this content

Vallilan syysmalliston Sirkus-kuosi henkii sirkuksen iloista glamouria uusilla mausteilla - Matleena Issakaisen suunnittelema Sirkus-kuosi henkii entisajan sirkus-glamouria modernilla twistillä. - Sirkuselementtien vähittäinen sulautuminen osaksi ihmisten arkea inspiroi nuorta suunnittelijaa.

Ennen sirkuksen ihmeelliseen maailmaan kuuluneet elementit paljeteista tatuointeihin ja skeittailuun ovat vähitellen ja varioiden tulleet osaksi arkista olemistamme. Tästä arjen karnevalisoitumisesta ammentaa inspiraatiotaan Vallila Interiorin nuoren suunnittelijan, Matleena Issakaisen (s.1981), värikäs Sirkus-kuosi. Issakainen yhdistää kuosissa uutta ja vanhaa uudenlaiseksi, värikkääksi kokonaisuudeksi: ”Tämän kankaan suunnittelussa sain ajatukseni vanhanajan hailakoista, koristeellisista sirkusaiheisista kuvista, yhdistettynä jokapäiväiseen hullunmyllyyn sekä nykypäivän arjessa oleviin sirkuselementteihin, kuten sulkakoristeisiin ja rohkeisiin tatuointeihin”, hän toteaa. Sirkus-kuosissa nostalginen trapetsitaiteilija kohtaa surffaavan koiran vanhanajan sirkusteltassa. Kuosin reunassa hiipii tiikeri – onko hevonen noussut takajaloilleen sitä kavahdettuaan? Issakainen toteaa pitävänsä värikkäästä kuosista kovasti ja toivoo saavansa tehdä sille jatkoa. Matleena Issakainen Uusien kuosien suunnittelu on pitkä prosessi. Matleena Issakainen kertoo tekevänsä paljon taustatyötä uusia kuoseja kehitellessään. Hän virittäytyy tunnelmaan hakemalla väri- ja kuvaideoita sekä miettimällä mittasuhteita. Suunnitteluprosessi on henkilökohtainen matka, jolla Issakainen kokee tekevänsä jotain omaa, vaikka aihe olisikin yhteinen. Kuosisuunnittelu vaatii kompromisseja värien ja muotojen suhteen, jotta kokonaisuus kantaisi. Issakainen toteaa haluavansa tehdä "jotain tosi hienoa ja mageeta", asiakkaan ollessa hänen mielessään jo suunnitteluvaiheessa. Suunnittelijan näkökulmasta kuosi on onnistunut, kun ihmiset osoittavat pitävänsä siitä. Kuvapankki: http://www.vallilainterior.fi/sirkus Vallila Interior on vuonna 1935 perustettu perheyritys, jonka sisustustekstiileistä koostuvaa vähittäismyyntimallistoa on saatavana ympäri Suomen. Tukkumyynnin ohella yrityksellä on myös vahva asema julkisten tilojen sisustamisessa sekä kotimaassa että ulkomailla. Vallila Interiorin edustukseen kuuluvat tunnetut kansainväliset mallistot; yritys edustaa esimerkiksi Designer’s Guildia Suomessa ja Venäjällä. Vallila Interiorin liikevaihto on 38 miljoonaa euroa ja se työllistää 125 henkeä. Sirkus-kuosi on 87 % puuvillaa ja 13 % polyesteriä, kankaan leveys on 150 cm. Vallilan syysmallisto julkaistaan 19.5.2010.