Reilu Peili: Murros tarjoaa mahdollisuudet urheilujohtajuuden suurempaan rooliin

Urheilulla on mahdollisuus ottaa itseään suurempi rooli muuttuvassa, uutta suuntaa ja menestystä hakevassa Suomessa. Uutena mahdollisuutena koetaan varsinkin maahanmuutto- ja yhdenvertaisuuskysymykset. ”Onko urheilujohtaminen kiinni ajassa?” kysyi syyskuussa Valon Reilu Peili Kansallisen Liikuntafoorumin teeman mukaisesti. Kysymys esitettiin Reilu Peili –raadille, Valon jäsenjärjestöjen operatiiviselle- ja luottamusjohdolle sekä Valon ja Olympiakomitean hallitusten jäsenille sekä Liikuntafoorumiin ilmoittautuneille. Vastauksia kertyi 72. Puolet vastaa kysymykseen kielteisesti, kolmasosa myönteisesti ja 15 prosenttia ei osaa sanoa.

Periaatteessa kaikilla vastanneilla on yhteneväinen näkemys tilanteeseen: Osa urheilujohtamisesta on vanhanaikaista, osa uudenaikaista – ja uudistumisen tarve on jatkuva. Ruohonjuuritason johtaminen saa ajantasaisuudestaan paremmat arvosanat kuin ylätaso, jota arvostellaan myös liiasta hierarkkisuudesta ja sisäpiiriin kiertymisestä.

Kielteisesti vastanneista moni perustelee vastauksensa eräänlaisella johtamistyhjiöllä: kuvataan haasteita, joihin kukaan ei tartu. Ei-vaihtoehdon valinneet tarkastelevat urheilumaailman perinteistä kiinni pitävää osaa, vaikka moni myöntää muutakin löytyvän. Sanojen ja tekojen välillä on ristiriitaa. Yhteiseen päämäärää vievää linjaa ei löydy tai sille ei haluta lähteä. Rakenteellista tahmeutta on monessa kohden, luottamusmiesjohdon harvoista kokoontumisista järjestöhimmeleihin.

Kyllä-vaihtoehdon valinneet valottavat kantojaan konkreettisin esimerkein ja ruohonjuuritason työn kautta: Johtaessa on pakko pysyä kiinni ajassa. Suuri osa myönteisesti vastanneista edustaa järjestöjohtoa, ja moni perusteleekin kantaansa realiteettien kautta: Seuratasolla johtamista tehdään usein vapaaehtoistyönä ja intohimosta.

(Kyllä) ”Urheilujohtaminen tunnistaa aiempaa herkemmin muutokset urheilun ympäristössä ja yhteistyön tarpeet. Ajatus joukkuelajien yhteistyöstä ei ottanut tulta vielä kymmenen vuotta sitten, nyt se on toteutunut. Naisten urheilun arvostus on noussut ja huippu-urheilun ja terveysliikunnan vastakkaisasettelu vähentynyt.”
Tuija Brax, pääsihteeri / Sydänliitto

(Ei) ”Suomalaisen urheilun rakenteet liittotasolla eivät ole ajan tasalla. Nykyinen tilanteemme missä lajiliitoilla on käytännössä amatöörihallitus joka kuitenkin päättää ammattilaisten tekemistä ja valmistamista asioista on hyvin vanhanaikainen ja kehitystä hidastava. Urheilujohtaminen ei ole voi olla harrastus vaan 24/7 työ, aivan kuten niillä johdettavilla eli urheilijoilla.”
Hanno Möttölä, koripallovalmentaja

(Ei) ”Reagointi esimerkiksi maahanmuuttoon ja homo- lesboilmiöön urheilussa on vanhanaikaista vaikenemiseen perustuvaa toimintaa ilman johtajuutta. Liikuntajärjestöjen johdon tulisi olla eturivissä ottamassa kantaa näihin tärkeisiin asioihin.”
Haukilahti Timo, liikuntaneuvos

Lue koko artikkeli