Kurekssin sahalle ensimmäisenä Baltiassa TC-kanavakuivaamo

Latvialainen Kurekssin saha on investoinut Valutecin TC-kanavakuivaamoon. Siitä tulee ensimmäinen Baltian maihin rakennettava kanavakuivaamo laatuaan.
– Kurekssilla on selkeät ideat siitä, miten se haluaa toimintaansa kehittää. Samanaikaisesti sahalla ollaan avoimia uudelle ajattelulle. Esitellessämme TC-kanavakuivaamoa he olivat pian sillä kannalla, että se soveltui parhaiten heidän tarpeisiinsa, sanoo Valutecin vientimyyjä Stefan Sundqvist.

Kurrekss on vuonna 1995 perustettu yksityisomisteinen saha, joka sijaitsee Latvian länsiosassa. Suuri osa yhtiön tuotannosta on asiakaslähtöistä ja koostuu eri mittaisesta sahatavarasta, mikä asettaa selkeän vaatimuksen joustaville kuivausmahdollisuuksille.

– Perinteinen kanavakuivaamo ei olisi ollut optimaalinen, sillä se on tehokkain sahoilla, joilla kuivataan suuria määriä melko samanmittaista tavaraa. TC-kanavakuivaamo on vaihtoehto, joka antaa sahalle suuren kapasiteetin ja samalla mahdollisuuden ajaa eri mittaisesta tavarasta koostuvia kuormia, Stefan Sundqvist sanoo.

TC on lyhenne ruotsin sanasta tvärcirkulation, joka tarkoittaa poikittaiskiertoa. Toimintaperiaatteena on, että sahatavarakuorma syötetään pituussuunnassa vyöhykkeiden läpi, ja ilmaa puhalletaan poikittain kuivaamon pitkittäissuuntaan nähden. Tämän ansiosta kuivaamon ilmaa voidaan säätää erikseen eri vyöhykkeillä paljolti kamarikuivaamon ihannekaavaa muistuttavan kaavan mukaisesti. Kuivaamomalli on Valutecin uusimman sukupolven kanavakuivaamoja, joista on tullut nopeasti hyvin suosittuja niin Ruotsissa kuin Keski-Euroopassakin.

Kurekss aikoo käyttää kuivaamoa lähinnä 19 millimetrin ja 25 millimetrin lautojen kuivaamiseen. Ruostumattomasta teräksestä rakennettavaan kanavakuivaamoon tulee kuusi vyöhykettä, ja sen kapasiteetti tulee olemaan yli 50 000 kuutiometriä sekalaisen mittaista sahatavaraa. Toimitukseen sisältyy myös lämmöntalteenotto, painoraamit ja Valmatics-ohjausjärjestelmä. Laitos toimitetaan syksyn kuluessa ja otetaan käyttöön vuoden loppupuolella.

Stefan Sundqvist, vientimyyjä
Valutec
Matkapuh: +46 (0)70-515 20 64
stefan.sundqvist@valutec.se