Valutec teki isot kaupat: toimittaa 17 kuivaamoa Venäjälle

Valutec on saanut 17 kuivaamoa sisältävän tilauksen Luoteis-Venäjän suurimmalta sahalta. Kyseessä on Arkangelissa sijaitseva Saha 25, joka rakentaa kokonaan uuden sahalaitoksen. Tilauksen kokonaisarvo on noin 4,5 miljoonaa euroa, eli se on yksi yrityksen kaikkien aikojen suurimmista tilauksista.

– Olemme tehneet jo pitkään yhteistyötä Sahan 25 kanssa, joka käyttää kuivaamoitamme muissa laitoksissaan. Valutec arvostaa pitkäkestoista asiakasyhteistyötä, ja siksi tuntuu erityisen hyvältä, että he luottavat meihin edelleen, sanoo Valutecin Suomen paikallisjohtaja Mikko Pitkänen.

Tilaukseen sisältyy viisi FB-kanavakuivaamoa ja yhteensä 12 E-vaunulla täytettävää kamarikuivaamoa. Kuivauskapasiteetin kokonaismääräksi tulee 300 000 m3 vuodessa, mikä vastaa lähes 19 000:ää laudoilla peitettyä jalkapallokenttää. Kuivaamoja käytetään kuusi- ja mäntylautojen ja -lankkujen kuivaamiseen, jotka ovat myös Saha 25 tärkeimmät tuotteet. Kuivaamot varustetaan yhteensä 130 painoraamilla, millä varmistetaan puutavarakuorman ylimmän kerroksen laatu.

– Suunnittelemme ja valmistamme kuivaamot Suomessa ja kuljetamme ne laivalla Turusta Arkangeliin, Mikko Pitkänen kertoo.

Toimitukset aloitetaan keväällä, ja kuivaamot asennetaan ja otetaan käyttöön vuoden 2017 aikana.

– Projektia johtavat venäläiset työntekijämme. Asiakkaan luona Sahalla 25 projektissa ovat mukana samat henkilöt kuin silloin, kun asensimme ja otimme käyttöön kuivaamot heidän Tsiglomenin sahallaan kuusi vuotta sitten, Mikko Pitkänen sanoo.

Saha 25 kuuluu Titan-konserniin, joka koostuu yli 20:stä Arkangelin alueella olevasta yrityksestä. Vuosittainen liikevaihto on yli 100 miljoonaa euroa. Tilaus on Valutecin suurimpia tilauksia Venäjällä sen jälkeen, kun se toimitti kuivaamot Venäjän Kaukoidässä sijaitsevalle Asia Lesille lähes kaksi vuotta sitte. Kyseiseen toimitukseen sisältyi 11 kuivaamoa, ja se on yksi Valutecin kaikkien aikojen suurimmista kaupoista. Samaa kokoluokkaa oli myös kuivaamotoimitus Holmenin laitokselle Bravikeniin vuonna 2010.

Lisätietoja:
Mikko Pitkänen, paikallisjohtaja, Valutec Oy
Puhelin +358 400 889 806
mikko.pitkanen@valutec.fi

______________________________________________

Valutec on Euroopan suurin sahateollisuuden kuivaamolaitteiden toimittaja. Valutec Groupiin kuuluvat Ruotsin Skellefteåssa sijaitseva Valutec AB, Riihimäellä sijaitseva Valutec Oy, Pietarissa Venäjällä toimiva Valutec LLC  ja Vancouverissa Kanadassa toimiva Valutec Wood Dryers Inc. Kaikkiaan konsernilla on kokonaisvaltainen tuotevalikoima, joka pohjautuu ruotsalaiseen ja suomalaiseen puutavaran kuivausosaamiseen. Konsernin liikevaihto oli  noin 25 miljoonaa euroa vuonna 2014. www.valutec.fi

Avainsanat: