• Valutec/

Valutec toimittaa ensimmäiset TC-kanavakuivaamot Ruotsin Länsipohjaan – Martinsonsin ja Norra Skogsägarnan investoinnit

Voimakkaan ulkomaisen kasvun sävyttämän vuoden jälkeen Valutec aloittaa vuoden 2018 repäisevästi kolmella suurella toimituksella Ruotsin Länsipohjan alueelle. Puunjalostuskonserni Martinsons investoi TC-kanavakuivaamoon Bygdsiljumissa ja Norra Skogsägarna puolestaan TC-kanavakuivaamoihin sahoillaan Kågessa ja Sävarissa. Kummankin yrityksen investointien tavoitteena on tuotantomäärien huomattava kasvu.

– On hienoa nähdä sahojen kehittyvän kotimarkkinoilla, ja olemme ylpeitä siitä, että he ovat valinneet meidät kumppanikseen näissä merkittävissä panostuksissaan tulevaisuuteen. Erityisen ylpeä olen siitä, että toimittamamme laitokset eivät vain laajenna asiakkaidemme tuotantokapasiteettia, vaan ne auttavat heitä myös optimoimaan tuotantoaan, kertoo Valutecin paikallisjohtaja Mikko Pitkänen.

Martinsons on vuorossa ensimmäisenä, ja he ottavat uuden TC-kanavakuivaamonsa käyttöön kesän jälkeen. Kuivaamon arvioitu kapasiteetti on 100 000 kuutiometriä vuodessa, ja sen ensisijainen käyttötarkoitus on pintalautojen kuivaus. Sen lisäksi yritys investoi viiteen kamarikuivaamoon, joita käytetään sekä lankkujen että lautojen kuivaamiseen. Investointien tarkoitus on suurentaa Bygdsiljumin tuotantokapasiteettia ensi vaiheessa 300 000 kuutiometristä 415 000 kuutiometriin vuodessa.
Valutec on tunnollinen toimittaja, joka lisäksi pystyi erinomaisesti täyttämään toimitusaikaa ja kuivaamon tyyppiä koskevat vaatimuksemme. Meille oli helppo valinta jatkaa yhteistyötämme heidän kanssaan, kertoo Martinsonsin tuotantojohtaja Olov Martinson.

Norra Skogsägarnan uusi TC-kanavakuivaamo Kågessa valmistuu tammikuussa 2019, ja Sävarin kuivaamo otetaan käyttöön lokakuussa 2018. Kaikkiaan yhtiön kuivaamokapasiteetti lisääntyy noin 200 000 kuutiometrillä. Kågen kapasiteetti on lähes kaksinkertaistunut noin 130 000 kuutiometristä 240 000 kuutioon. Tähän on vaikuttanut muiden muassa aiemmat investoinnit Valutecin kamarikuivaamoihin. Kuivaamokapasiteettimme on nyt täydessä käytössä, joten päätimme investoida uuteen TC-kanavakuivaamoon.
– Se antaa kustannuksiin nähden hyvän tuotantokapasiteetin, ja koska sahaamme sekä mäntyä että kuusta, kapasiteettimme on oltava hyvin joustavaa. Olemme olleet hyvin tyytyväisiä Valutecin kuivaamoiden rakenteelliseen laatuun. Vuonna 2011 käyttöönotetut kamarikuivaamot ovat olleet toimintavarmoja ja näyttävät kuuden vuoden käytön jälkeenkin kuin uusilta. Se lupaa hyvää, sanoo Norra Skogsägarnan tekninen johtaja Johan Oja.

Norra Skogsägarna -puunjalostusyrityksen omistavat 17 000 yksityistä metsänomistajaa, joiden yhteenlaskettu metsäomaisuus on yli miljoona hehtaaria. Perheyritys Martinsons on yksi Ruotsin johtavista liimapuun ja monikerroslevyn (CLT) tuottajista.

Lisätietoja antavat:
Mikko Pitkänen, paikallisjohtaja
Valutec Oy
Puhelin: +358 400 889 806
mikko.pitkanen@valutec.fi

Olov Martinson, tuotantojohtaja
Martinsons
Puhelin: +46 914 207 58
olov.martinson@martinsons.se

Johan Oja, tekninen johtaja
Norra Skogsägarna
Puhelin: +46 70 335 52 58