Valutec toimittaa Suomessa investoiville sahoille

Sahateollisuuskonserni Junnikkala Oy on päättänyt investoida Valutecin avaimet käteen-valmiiseen kanavakuivaamoon.
– Olemme ylpeitä ja iloisia Junnikkala Oy:n luottamuksesta jälleen kerran. Olemme tehneet yhteistyötä jo useiden vuosikymmenien ajan, kertoo Valutecin Suomen paikallisjohtaja Mikko Pitkänen.

Junnikkala Oy on perheen omistama sahakonserni, jolla on tuotantolaitokset Kalajoella ja Oulaisissa Pohjois-Pohjanmaalla. Oulaisten tuotantolaitosta kehitetään ja modernisoidaan. Siellä otetaan käyttöön Valutecin kanavakuivaamo. Sen kapasiteetti on 50 000 m3 vuodessa. Siinä kuivataan lähinnä mänty- ja kuusisahatavaraa 18 prosenttiin.

– Tämä kanavakuivaamo soveltuu raaka-aineillemme erinomaisesti. Se täyttää teholle, laadulle ja kapasiteetille asettamamme vaatimukset. Kanavakuivaamon ansiosta Oulaisiin saapuvan raaka-aineviran käsittelemistä on helpompi suunnitella, kertoo Junnikkala Oy:n toimitusjohtaja Kalle Junnikkala.

Kanavakuivaamon mukana toimitetaan painoraamit puutavaran muodonmuutosten estämiseksi, lämmön talteenotto, kunnossapitoa helpottavat puhallinmoottorien siirtokiskot ja suojakatokset. Valutec vastaa kokoamisesta ja asentamisesta. Tuotanto kanavakuivaamon avulla alkaa toukokuun 2016 puolivälissä.

– Olemme tehneet yhteistyötä Valutecin kanssa jo pitkään. Tiedämme, että laatu on kunnossa. Kun tarpeistamme keskusteltiin, huomasimme pian, että saamme tarpeisiimme soveltuvan ratkaisun, kertoo Kalle Junnikkala.
Kun investoinnista keskusteltiin, oli tärkeää, että Valutec selvitti kuivaamon kapasiteetin huolellisesti.

– Kun esittelemme kuivaamomme suorituskyvyn eli laadun, kapasiteetin ja energiankulutuksen, laadimme aina asiakaskohtaiset laskelmat. Kuivaamo on investointi pitkälle tulevaisuuteen. Meille on erittäin tärkeää antaa asiakkaille yksityiskohtaiset heidän tilanteeseensa perustuvat tiedot investointipäätöksen tekemistä varten, kertoo Mikko Pitkänen.

Lisätietoja:
Mikko Pitkänen, Valutecin Suomen paikallisjohtaja

Kalle Junnikkala, Junnikkala Oy:n toimitusjohtaja
Puhelin +358 500 514 884

Valutec on Euroopan suurin sahateollisuuden kuivaamolaitteiden toimittaja. Valutec Groupiin kuuluvat Ruotsin Skellefteåssa sijaitseva Valutec AB, Riihimäellä sijaitseva Valutec Oy, Pietarissa Venäjällä toimiva Valutec LLC  ja Vancouverissa Kanadassa toimiva Valutec Wood Dryers Inc. Kaikkiaan konsernilla on kokonaisvaltainen tuotevalikoima, joka pohjautuu ruotsalaiseen ja suomalaiseen puutavaran kuivausosaamiseen. Konsernin liikevaihto oli  noin 25 miljoonaa euroa vuonna 2014. www.valutec.fi