• Valutec/

Voimakkaasti investoivat norjalaiset sahat valitsevat Valutecin puutavarakuivaamot

Kolme norjalaista sahaa on päättänyt investoida Valutecin puutavarakuivaamoihin. Tilausten kokonaisarvo on yli 40 miljoonaa Ruotsin kruunua. Kyseessä olevat sahat ovat Kjeldstad ja Gran Tre, jotka investoivat kamarikuivaamoihin, ja Bergene Holm, joka hankkii kolme kanavakuivaamoa kokonaiskapasiteetiltaan 120 000 kuutiometriä vuodessa.

– Valitsimme toimittajaksi Valutecin hyvien referenssien, teknisten ratkaisujen, hyvän projektiorganisaation ja lyhyen rakennusajan perusteella, sanoivat Bergene Holm ja Nidarån osastonjohtaja Johan Mörland kauppojen julkistamistilaisuudessa.

Nämä hankinnat ovat toinen vaihe investointiohjelmassa, jossa aikaisemmin on jo investoitu puunsyöttöjärjestelmään ja sahalinjaan. Uudet kanavakuivaamot rakennetaan vuoden 2018 loppupuolella ja otetaan käyttöön vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä.

Gran Tre KS, joka sijaitsee noin 80 km Oslosta pohjoiseen, on myös vahvassa kasvuvaiheessa fuusioiduttuaan suuremman konsernin, Gausdal Bruvollin, kanssa vuodenvaihteessa. Gran Tre suunnittelee lisäävänsä tuotantoaan 50 prosenttia ja on päättänyt sen vuoksi hankkia kaksi trukilla täytettävää kamarikuivaamoa.
– Meillä on tällä hetkellä kolme kamarikuivaamoa ja alikapasiteettia. Tällä investoinnilla lisäämme kuivauskapasiteettia melkein 100 prosenttia ja saamme sen sijaan ylikapasiteettia. Kuivaus ei saa olla pullonkaula, sanoo Finn Hoel, Gran Tren toimitusjohtaja.

Sahan vuotuinen kokonaiskapasiteetti kasvaa nykyisestä 60 000 kuutiometristä noin 90 000 kuutiometriin puutavaraa. Gran Tre päätyi Valutecin ratkaisuun kokonaiskonseptin ja Valutecin Valmatics-ohjausjärjestelmän käytöstä saatavien etujen vuoksi.
– Saamme paremman ohjausjärjestelmän, jolla voimme optimoida useampien parametrien avulla. On erittäin tärkeää pystyä ohjaamaan kuivausprosesseja, jotka ovat herkimpiä käyttämistämme prosesseista. Oksatja erilaiset alkukosteudet aiheuttavat sen, että jokainen lauta on hieman erilainen, ja tämä on haastavaa, sanoo Finn Hoel. Hän lisää, että käyttöönotto tapahtuu vuoden lopussa.

Kjeldstadin investoinnissa on kyse kamarikuivaamosta Störenin laitokseen.
– Näemme monia pitkäjänteisiä investointeja sekä Norjassa, Ruotsissa että Suomessa. Tämä on hyvä syy uskoa kehitykseen, jossa puu voi jatkaa markkinaosuuksien lisäämistä muilta materiaaleilta, sanoo Valutecin paikallisjohtaja Mikko Pitkänen.

Mikko Pitkänen, paikallisjohtaja

Valutec Oy
+358 400 889 806
mikko.pitkanen@valutec.fi