Garberg on jämerin Morakniv-puukko

Ruotsalainen Morakniv esittelee Garbergin, kaikkein kestävimmän ja lujatekoisimman Morakniv-puukon. Monikäyttöinen yleispuukko soveltuu kaikkiin eränkävijän tarpeisiin kalan ja lihan käsittelystä puun työstöön ja tulentekoon. Rikkoutumaton puukko on yksi viidestä välttämättömästä varusteesta, mitä tarvitaan selviytymiseen luonnossa*. Parhaista saatavilla olevista materiaaleista valmistettu puukko soveltuu erinomaisesti myös sotilas- ja viranomaiskäyttöön.

Terä
Moraknivin ensimmäisen ”full-tang”-puukon (suomalaisittain ”täysruoto”-puukon) terä on ruostumatonta 14C28N‑erikoisterästä, joka on lämpökäsitelty erittäin kestäväksi. Kahvan läpi menevän terän ansiosta puukko on niin jämäkkä, että se soveltuu jopa puiden pilkkomiseen. 109 mm pitkässä ja huomattavan paksussa 3,2 mm terässä on Scandi grind ‑profiili, joka tekee teroittamisesta helppoa. Terän hamarapuoli on hiottu niin, että se soveltuu erinomaisesti tulen sytyttämiseen tulusten kanssa.

Kahva
Erikoisvahva polyamidikahva on lähes mahdoton tuhota. Se on poikkeuksellisen kestävä mekaanista rasitusta ja vääntöä kohtaan. Lujatekoisen kahvan käteen sopiva muotoilu ja kuvioitu pinta tarjoavat erinomaisen otteen ja tehostavat työskentelyä.

Tuppi
Garberg on saatavilla nahkatupella tai Multi-Mount‑kiinnitysjärjestelmällä. Aidosta nahasta valmistettu nahkatuppi on tyylikäs ja pitkäikäinen. Tuppi pitää puukon lukittuna paikoilleen, ja runsaan kokoisen läpän saa helposti auki myös hanskat kädessä. Tupin saa vyöhön kiinni nahkaisella vyölenkillä.

Modulaarinen Multi-Mount-kiinnityskokonaisuus on suunniteltu kiinnittymään mihin vain. Kokonaisuuteen kuuluu kiinnityslevy, joka on kahdella tarranauhalla suoraan yhteensopiva sotilaskäytössä yleisiin MOLLE‑järjestelmiin sekä moniin reppuihin. Fiksusti sijoitetut ruuvinreiät ja hihnaläpiviennit kiinnityslevyssä mahdollistavat sen kiinnittämisen lähes mihin tahansa – takapinnan muotoilun ansiosta sen saa kiinni jopa tankoihin ja kaiteisiin. Tuppi lukitaan kiinnityslevyyn varmistuspannalla, jolloin puukko voidaan ottaa tupesta käyttöön jättäen tuppi paikoilleen. Tuppea varten on kaksi nahkalenkillä varustettua yläkappaletta: suljettu vyölenkki, jonka ansiosta tuppea voidaan kuljettaa vyöllä ilman kiinnityslevyä, ja neppariläpällä varustettu varmistuslukituslenkki, jonka ansiosta puukko voidaan lukita tuppeen sen ollessa kiinnitettynä Multi-Mount-levyyn.

*Loput viidestä varusteesta, joita tarvitaan luonnossa selviytymiseen: tulentekoväline joka toimii märkänä (= tulukset), avaruushuopa, naru ja astia jossa voi keittää vettä

Morakniv on Ruotsin Morassa vuonna 1891 perustettu veitsi- ja kirvesvalmistaja. Garberg‑puukko on nimetty Moran alueella sijaitsevan Garbergin karjamajan mukaan kunnianosoituksena alueen historialle.

Suositushinnat: Garberg Multi-Mount: 109 € ja Garberg Leather: 120 €.

Jälleenmyynti: Hyvin varustetut urheilu-, retkeily- ja vapaa-ajan myymälät, tavaratalot sekä liikelahjamyyjät.

www.vandernet.com/sport/tuote/12642
www.vandernet.com/sport/tuote/12635