Petzlin uusi ASAP‑sarja toimii ammattilaisten henkivartijana

Petzl esittelee putoamisen pysäyttämiseen tarkoitetun ASAP-tuotesarjan, johon kuuluu kaksi köysitarrainta: ASAP ja ASAP LOCK.  ASAP on suunniteltu ensisijaisesti työhön jossa käytetään yhtä köyttä ja ASAP LOCK työhön jossa käytetään kahta köyttä. ASAP-sarja tekee putoamisvaarallisella alueella työskentelystä tehokkaampaa ja turvallisempaa.

ASAP on suunniteltu yhden köyden kanssa toimiville, eli olosuhteisiin missä paino on ensisijaisesti jalkojen varassa. ASAP LOCK on suunniteltu kahden köyden kanssa toimiville, eli olosuhteisiin missä työskennellään köyden varassa roikkuen ja työköyden rinnalla on turvaköysi.

ASAP on köysitarrain, joka liikkuu molempiin suuntiin köydessä ja pysäyttää putoamisen. ASAPin kohderyhmä on kaikki putoamisvaarallisissa olosuhteissa, kuten katolla, tikkaissa tai mastossa, työskentelevät ammattilaiset. ASAPin saa asennettua mihin tahansa kohtaan köyttä. Laite liikkuu ilman että sitä tarvitsee ohjata käsin. Mikäli käyttäjä liukastuu tai putoaa, tarrainsalpa lukittuu köyteen ja putoaminen pysähtyy. ASAPin suunnittelussa on otettu huomioon se, että putoavan käyttäjän refleksi on tarttua laitteeseen: ASAP lukittuu myös kun siihen tarraudutaan käsillä.

ASAP LOCKissa on edellä mainittujen ominaisuuksien lisäksi lukitustoiminto. Lukitustoiminnon avulla käyttäjä voi lukita laitteen mahdollisimman ylös turvaköyteen ja vähentää siten putoamismatkaa. Kovassa tuulessa lukitustoiminto estää köyttä liukumasta ylöspäin. ASAP LOCK sopii erityisen hyvin kaikkeen köysien varassa roikkuen tapahtuvaan (Rope access) työskentelyyn, kuten ikkunanpesuun. ASAP LOCKissa on integroitu liitosvarsi, jonka ansiosta se on erittäin nopea asentaa köyteen ja irrottaa, ja koska laitteessa ei ole irrallista sulkurengasta on pudottamisen mahdollisuus eliminoitu.

ASAP ja ASAP LOCK kiinnitetään valjaiden rinta- tai selkäkiinnityspisteeseen, ja järjestelmään valitaan sopivan pituinen Petzl nykäyksenvaimennin.

Suositushinnat ASAP 225 € ja ASAP LOCK 259 €

Myynti Suojainkaupat, LVIS-tukkuliikkeet, rautakaupat ja työkalukaupat.

Vandernet Oy, myyntijohtaja Pasi Blåfield

pasi.blafield@vandernet.com 020 741 8333