Tanskan kansankäräjät hyväksyi tuulipuistot rannikon lähelle

Tanskan kansankäräjät ilmoitti tänään, että se hyväksyy lähelle rannikkoa rakennettavat tuulipuistot. Se merkitsee, että Vattenfall voi edetä Tanskan länsirannikolle suunnittelemansa 350 MW:n tuulipuistohankkeen kanssa.

Tanskan viranomaiset ilmoittivat 12. syyskuuta, että Vattenfall oli voittanut tarjouskilpailun Jyllannin länsirannikolle rakennettavasta tuulipuistosta. Voittanut tarjous oli 0,63 SEK / kWh.

– Olemme erittäin tyytyväisiä, että kansankäräjien enemmistö on nyt vahvistanut, että voimme aloittaa lähellä rannikkoa sijaitsevien tuulipuistojen rakentamisen. Se merkitsee, että Vattenfall vahvistaa edelleen asemaansa johtavana tuulivoimatoimijana Tanskassa. Samalla se merkitsee tanskalaisille halvempaa uusiutuvaa sähköä ja nopeuttaa Tanskan tietä kohti fossiilivapaata energiantuotantoa, Vattenfallin toimitusjohtaja Magnus Hall sanoo.

Tarjouskilpailun julkistamisen jälkeen syyskuussa Tanskassa on käyty poliittista keskustelua koskien lähellä rannikkoa sijaitsevien hankkeiden sallimisesta. Joidenkin näkemysten mukaan ne turmelevat horisonttilinjan. Tämänpäiväinen Tanskan kansankäräjien päätös merkitsee, että tämänkaltaiset, enintään 10 kilometriä rannikolta sijaitsevat tuulipuistot sallitaan.

Vattenfallille seuraava askel on käynnistää hankkeen rakennusvaiheen suunnittelu. Tuulipuiston rakentaminen aloitetaan vuonna 2019, ja sähköä tuulipuisto tuottaa vuonna 2020.

Lisätietoa

Vattenfallin lehdistöosasto, puhelin +46 8 739 50 10, sähköposti: press@vattenfall.com