Vattenfall Harkitsee Pienten Vesivoimaloiden Myyntiä

Report this content

VATTENFALL HARKITSEE PIENTEN VESIVOIMALOIDEN MYYNTIÄ Vattenfall harkitsee eräiden omistamiensa vesivoimalaitosten myyntiä. Myyntiin on tulossa 2 voimalaitosta Siikajoessa, 3 Pyhäjoessa, 2 Lapuanjoessa, 5 Kymijoen vesistössä ja 2 Kokemäenjoessa. Laitokset ovat pääasiassa pieniä, teholtaan alle 1 MW:n laitoksia. Vattenfall aikoo pitää itsellään Pamilon ja muut suuremmat laitokset. "Myytävät laitokset edustavat yhteensä runsasta 10% Vattenfallin vesivoiman tuotannosta Suomessa, toteaa tuotantojohtaja Erik Mälkki Vattenfall Sähköntuotanto Oy:stä. Tarkoituksenamme on tehostaa omaa toimintaamme keskittymällä suurempien laitostemme omistamiseen ja uudistamiseen. Uskomme myös tämän tyyppisille laitoksille olevan nykytilanteessa runsaasti kysyntää paitsi sähköyhtiöiden, myös pk- yritysten, sijoittajien ja jopa yksityisten ihmisten taholla." Sähkön hinnat ovat viime aikoina olleet pohjoismaissa nousussa. Vesivoima tarjoaa sähköyhtiölle mahdollisuuden nostaa omavaraisuutta sähkönhankinnassa muuttuvilta kustannuksiltaan edullisella ja hintatasoltaan vakaalla tuotannolla. Muun tyyppiset yritykset voivat käyttää sähkön omassa toiminnassaan. Vesivoimalaitokset tarjoavat myös sijoittajille tilaisuuden investoida ja myydä laitosten tuottama sähkö. Myyntiin tulevat laitokset ovat Ruukinkoski ja Pöyry Siikajoessa; Vesikoski, Kalliokoski ja Haapakoski Pyhäjoessa; Mäkelänkoski ja Hourunkoski Lapuanjoessa; Kuhankoski, Parantala, Puuppola, Kalliokoski ja Huopana Kymijoen vesistössä sekä Ryötönkoski ja Vääräkoski Kokemäenjoen vesistössä. Laitosten teho on yhteensä 9,8 MW ja sähköntuotanto 51 miljoonaa kWh vuodessa. Laitokset toimivat miehittämättöminä ja niiden kunnossapidosta huolehtii urakoitsija. Kauppoihin ei liity henkilöstöjärjestelyjä. Vattenfallin pyrkimyksenä saattaa kaupat päätökseen vielä vuoden 2002 aikana. Vattenfallilla on Suomessa 350 000 asiakasta ja noin 14 % markkinaosuus. Liikevaihtomme vuonna 2001 oli 320 milj € ja henkilöstön määrä 580. Vattenfall myy, tuottaa ja jakelee energiaa usealle miljoonalle asiakkaalle Pohjois-Euroopassa Tavoitteemme on tulla johtavaksi eurooppalaiseksi energiayhtiöksi. Lisätietoa: www.vattenfall.fi; www.vattenfall.com Lisätietoja antavat: Tuotantojohtaja Erik Mälkki Puhelin:020 586 7444 GSM:040 5535 655 Toimitusjohtaja Maija-Liisa Friman Puhelin:020 586 7411 GSM:0400 488 932 Viestintäjohtaja Håkan Nylund Puhelin:020 586 7422 GSM:040 500 2610 Käyttöpäällikkö Jussi Malkamäki Puhelin:020 586 3598 GSM:040 772 3200 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/24/20020924BIT00450/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/24/20020924BIT00450/wkr0002.pdf