Vattenfall myy 14 vesivoimalaitosta perustettavalle yhtiölle

Report this content

VATTENFALL MYY 14 VESIVOIMALAITOSTA PERUSTETTAVALLE YHTIÖLLE Vattenfall myy 14 omistamaansa pienvesivoimalaitosta perustettavalle yhtiölle, jonka osakkaina ovat Etelä-Savon Energia Oy, Äänesseudun Energia Oy ja Kuoreveden Sähkö Oy. Vattenfall pitää itsellään Pamilon ja 9 muuta suurempaa vesivoimalaitosta. Tänään allekirjoitetun aiesopimuksen mukaan laitosten on tarkoitus siirtyä uuden omistajan haltuun toukokuun alusta. Laitokset toimivat miehittämättöminä eikä kauppaan liity henkilöstöjärjestelyjä. Laitosten kunnossapidosta vastaa urakoitsija. Ostaja ja myyjä ovat kaupan yhteydessä sopineet laajasta yhteistyöstä laitosten käytössä ja kunnossapidossa. "Löysimme laitoksille hyvän paikallisen omistajan ja voimme nyt keskittyä paremmin isompien laitostemme uudistamiseen", kertoi toimitusjohtaja Erik Mälkki Vattenfall Sähköntuotanto Oy:stä. Myytävät laitokset ovat: Ruukin kunnassa sijaitsevat Ruukinkoski ja Pöyry Siikajoessa; Pyhäjärvellä sijaitsevat Vesikoski ja Kalliokoski sekä Haapavedellä sijaitseva Haapakoski Pyhäjoessa; Lapualla sijaitsevat Mäkelänkoski ja Hourunkoski Lapuanjoessa; Laukaalla sijaitseva Kuhankoski, Äänekoskella sijaitseva Parantala, Jyväskylän maalaiskunnassa sijaitseva Puuppola, Jämsänkoskella sijaitseva Kalliokoski ja Viitasaarella sijaitseva Huopana Kymijoen vesistössä sekä Ähtärissä sijaitsevat Ryötönkoski ja Vääräkoski Kokemäenjoen vesistössä. Laitoksista suurin on Laukaalla sijaitseva Kuhankoski. Myytävien laitosten teho on yhteensä 10 MW ja tuotanto 51,3 GWh. Lisätietoa: Vattenfall Sähköntuotanto Oy Toimitusjohtaja Erik Mälkki, puhelin 020 586 7444, erik.malkki@vattenfall.com , gsm 040 5535 655 Käyttöpäällikkö Jussi Malkamäki, puhelin 020 586 3598 jussi.malkamaki@vattenfall.com , gsm 040 7723 200 Etelä-Savon Energia Oy Toimitusjohtaja Osmo Hyvönen, puhelin 015 195 3810 osmo.hyvonen@ese.fi , gsm 0400 651 770 Äänesseudun Energia Oy Toimitusjohtaja Markku Rautiainen, puhelin 014 549 5025 markku.rautiainen@aane-energia.fi , gsm 0400 641 446 Kuoreveden Sähkö Oy Toimitusjohtaja Pekka Karhumäki, puhelin 03 5320 121 pekka.karhumaki@kuorevedensahko.fi , gsm 050 5526 355 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/21/20030221BIT00340/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/21/20030221BIT00340/wkr0002.pdf