• Vattenfall/

VATTENFALL OSTI KAASUYHTIÖN OSAKKEET KALVOLAN KUNNALTA SEKÄ KAASULIIKETOIMINNAN JANAKKALAN LÄMPÖ OY:ltä Maakaasun paikallisjakelu on keskittymässä suurempiin yksiköihin lähitulevaisuudessa. Toisaalta kehitykseen ohjaa viranomaisten kiristyvä sääntely valvontamaksuineen ja toisaalta suuruuden ekonomian hyödyntäminen maakaasun hankinnassa sekä käyttötoiminnoissa. Maakaasujakeluverkkojen toimiluvat myönnetään nykyisin valtakunnallisiksi entisen paikallislupien sijasta. Vattenfall Kaukolämpö Oy sai valtakunnallisen verkkotoimiluvan 19.8.2004 ja on harjoittanut maakaasun jakelua Hämeenlinnassa, Turengissa sekä Toijalassa. Janakkalan Lämpö Oy luopui maakaasun jakelustaan 16.6.2004 tehdyllä kaupalla, jonka jälkeen Vattenfall Kaukolämpö vastaa myös jakelusta Tervakoskella. Maakaasuverkosto sijaitsee Tervakosken teollisuusalueella vanhan kolmostien varrella. Kalvolan kunta myi puolet omistamastaan Iittalan Lämpö Oy:stä Vattenfallille 1.7.2004, jonka jälkeen Vattenfall omistaa Iittalan Lämpö Oy:n sataprosenttisesti. Iittalan Lämpö Oy on tarkoitus sulauttaa Vattenfall Kaukolämpö Oy:öön kuluvan vuoden aikana. Iittalan Lämpö Oy:n verkosto sijaitsee keskustaajamassa, jonka merkittävimmän rakennukset on liitetty maakaasuverkkoon. Näiden muutosten jälkeen Vattenfall Kaukolämpö Oy vastaa kaikkien edellä mainittujen viiden taajaman alueella olevien maakaasuverkkojen kehittämisestä ja jakelutoiminnasta. Maakaasumarkkinalaissa määritelty verkoston kehittämisvelvoite on vähintäänkin haasteellinen, sillä maakaasu kilpailee yleensä vähemmän investointeja sitovien polttoaineiden kanssa. Maakaasuverkostot rakennetaan vähintään 50 vuodeksi ja niihin sitoutuu merkittävästi pääomaa. Kiinteiden toimintakulujen vähentäminen suuruuden ekonomiaa hyödyntämällä on loppukäyttäjän etu ja toisaalta maakaasun kilpailukyky paranee uusien asiakkaiden liittyessä verkostoihin. Tehokas jakeluverkosto yhdistettynä maakaasun monikäyttöisyyden ja puhtauden kanssa mahdollistaa kaiken kokoisille asiakkaille edullisen polttoaineen myös tulevaisuudessa. Vattenfall Kaukolämpö Oy:n tavoite on olla yksi merkittävimmistä toimijoista maakaasualalla Suomessa, jossa paikallisjakelu on monin paikoin vasta kehittymässä. Vuonna 2004 muodostuu maakaasun toimituksien määräksi noin 700 GWh vastaava volyymi, jonka arvo on noin 15 Meur. Paikallisjakelun osuus kokonaismyynnistä on noin 15 prosenttia ja asiakkaita on noin 280 kappaletta. Lisätietoja antavat: Toimitusjohtaja Pekka Laaksonen 040-5040696 Maakaasupäällikkö Juhani Vättö 0400-513053 Mikäli tarvitaan lyhyempi otsikko, sellaiseksi sopii "Vattenfallin toiminta laajenee" ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/29/20040729BIT00100/wkr0001.pdf