Vattenfallin ja TeliaSoneran yhteistyö mullistaa sähkön kulutuksen mittauksen

mediatiedote 11.10.2004HETI julkaistavissa Tiedotetekstin alla liitteenä kuvituskuvaus ja lisätietoa automaattisen sähkön käytön mittauksen uudistuksesta Euroopassa. KUTSU Toivotamme toimitusten edustajat tervetulleeksi asiasta järjestettävään lehdistötilaisuuteen tänään 11.10. klo 12, TeliaSonera Finland, Elimäenkatu 5, Auditorium, Helsinki Vattenfall ja TeliaSonera Finland strategiseen kumppanuuteen Sähkön arviolaskutus historiaan Vattenfallin ja TeliaSoneran yhteistyö mullistaa sähkön kulutuksen mittauksen Reilun kahden vuoden kuluttua kaikki Vattenfallin 360 000 verkkoalueen asiakasta siirtyvät lähes reaaliaikaiseen sähkön kulutuksen mittaukseen. TeliaSoneran uusi mittausratkaisu mahdollistaa automaattisen asiakaskohtaisensähkömittarin luennan. Keväällä 2005 tehdään 4000 Vattenfallin asiakkaalle koeasennukset. Heti perään alkaa pari vuotta kestävä, koko Vattenfallin verkkoalueen asiakaskunnan mittareiden uusinta. Vattenfall ja TeliaSonera Finland ovat solmineet pitkäkestoisen, laajan ja taloudellisesti merkittävän yhteistyösopimuksen. Vattenfallin ja TeliaSonera Finlandin kokonaispalvelusopimus kattaa uusien älykkäiden sähkömittareiden toimituksen, asennuksen ja ylläpidon sekä gsm- pohjaisten mittareiden automaattisen lukupalvelun ja kokonaisuuteen liittyviä uusia toiminnallisuuksia. Sopimuksen kokonaisarvo on noin 100 miljoonaa euroa. Arviolaskutus siirtyy historiaan Uusi älykäs sähkömittari antaa tietoa asiakkaan sähkönkäytöstä lähes reaaliaikaisesti. Näin nykyinen arviolaskutus siirtyy lopullisesti historiaan. Tulevaisuudessa Vattenfallin verkkoalueen kaikki asiakkaat maksavat sähköstä todellisen kulutuksensa mukaan. Uudistus avaa näköaloja uusien energiapalveluiden luomiseen. "Älykkään mittaroinnin ansiosta voimme tarjota asiakkaillemme nopeampaa palvelua sopimusasioissa, mahdollisuutta kulutustietojen seurantaan jopa tunneittain sekä nykyistä yksinkertaisempaa, täsmällistä laskutusta", Vattenfallin toimitusjohtaja Lauri Virkkunen kuvaa uudistuksen mahdollisuuksia. Mittausratkaisu avaa uusia näköaloja asiakaspalvelulle myös sähkökatkojen yhteydessä. "Älykäs mittari muistaa ja voi tarvittaessa ilmoittaa tietojärjestelmäämme tarkat tiedot sähkökatkoista. Tämä tekee mahdolliseksi edelleen kehittää asiakaspalveluamme sähkönjakelun keskeytystilanteissa ", Virkkunen jatkaa. Lisäksi mittauslaite ilmoittaa Vattenfallille mahdollisista laitteen omista vaurioista. Sähköverkon hallinta ja sähkömarkkinoiden toimivuus paranevat TeliaSoneran mittausjärjestelmän avulla Vattenfall saa aiempaa tarkempaa tietoa sähköverkon tilasta. Tämän tiedon avulla sähköverkon kehittäminen ja ylläpito voidaan kohdentaa paremmin ja verkon hallinta tehostuu. Uusi mittausjärjestelmä kehittää merkittävästi myös sähkömarkkinoiden toimivuutta. "Tarkat kulutustiedot luovat paremmat edellytykset kilpailulle sähkökaupassa, sillä arvioiden sijasta voidaan käyttää tarkkoja kulutustietoja. Sähköstä tulee täsmämitattu tuote myös yksityisasiakkaille", Virkkunen toteaa. Uuden järjestelmän käyttö ei maksa enempää kuin nykyiset menetelmät eikä se korota hintoja. TeliaSoneran järjestelmä on jatkoa Vattenfallin asiakkaille jo asennetuille 30 000 automaattisesti luettavalle kerrostalomittarille. TeliaSoneralle uusi liiketoiminta-alue TeliaSoneralle nyt solmittu yhteistyösopimus avaa merkittävän uuden liiketoiminta-alueen. TeliaSoneran tavoitteena on vahvistaa asemaansa kokonaishallintapalveluiden toimittajana valituilla toimialoilla. Hallintapalveluissa yleistyvät erilaiset etähallinnan ratkaisut, joita voidaan automatisoida laitteiden ja järjestelmien välisellä viestinnällä (machine-to-machine, M2M). "Näkemyksemme mukaan automatisoidut etähallinnan ratkaisut yleistyvät jatkossa voimakkaasti eri alojen liiketoimintaprosesseissa ja avaavat uusia kasvunäkymiä. TeliaSonera Finland on edelläkävijä M2M-palveluissa ja niiden soveltamisessa eri toimialojen prosesseihin asiakkaan kokonaisratkaisuiksi. Energia-ala on yksi TeliaSoneran valitsemista fokustoimialoista ja vahvoja M2M-sovellusalueitamme. Yhtenä sovelluksena on nyt Vattenfallille toimitettava automaattinen mittarinluentaratkaisu ja yhteistyösopimus Vattenfallin kanssa on ensimmäinen askel tällä tärkeällä toimialalla. Ratkaisu käy malliksi monelle toimialalle ja olemme sitoutuneet palvelukokonaisuuden pitkäjänteiseen kehittämiseen", kertoo TeliaSonera Finlandin toimitusjohtaja Anni Vepsäläinen. Lisätietoa: Lauri Virkkunen, Toimitusjohtaja, Vattenfall Oy, matkapuhelin 040 7260 655 Tapani Liuhala, Asiakkuusjohtaja Vattenfall Verkko Oy, matkapuhelin 0400 33 11 30 Esa Korvenmaa, Johtaja, Suurasiakkaat-segmentti, TeliaSonera Finland Oyj Puh. 02040 54010, matkapuhelin 040 3021 000 TeliaSonera TeliaSoneran Suomen tulosyksikkö TeliaSonera Finland Oyj tarjoaa tuotteita ja palveluita Sonera-brandin alla. TeliaSonera on Pohjolan ja Baltian johtava televiestintäyritys. Joulukuun lopussa 2003 TeliaSoneralla oli 11 957 000 matkaviestintäasiakasta (osakkuusyhtiöt mukaan lukien 37 610 000), 8 061 000 kiinteän verkon asiakasta ja (osakkuusyhtiöt mukaan lukien 9 160 000) ja 1 631 000 internet-asiakasta (osakkuusyhtiöt mukaan lukien 1 691 000). Kotimarkkinoiden ulkopuolella TeliaSoneralla on merkittäviä omistusosuuksia kasvavilla markkinoilla Venäjällä, Turkissa ja Euraasiassa. TeliaSonera noteerataan Tukholman Pörssissä ja Helsingin Pörssissä. Tammi-joulukuun 2003 pro forma -liikevaihto oli 81,7 miljardia Ruotsin kruunua (9,01 miljardia euroa). Työntekijöiden määrä oli 26 694. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/11/20041011BIT00040/wkr0001.doc Appendix 1 http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/11/20041011BIT00040/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/11/20041011BIT00040/wkr0003.pdf Appendix 2 http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/11/20041011BIT00040/wkr0004.pdf Appendix 3