• Veho Oy Ab/

Mercedes-Benzin isossa hybridimallissa yhdistyvät V8-moottorin suorituskyky ja kompaktiauton kulutuslukemat

• Mahdollisuus ajaa 33 kilometriä yhdellä sähkölatauksella
  • Huipputeho- ja vääntö; silti kulutus jää 2,8 litraan/100 km
  • Hybridijärjstelmälle 6 vuoden/100 000 kilometrin takuu
  • Vakiona esisäädettävä lämmitys- ja ilmastointijärjestelmä
  • Myynti Suomessa alkaa 19.9.2014, hinta 131 669,77 euroa

Mercedes-Benz S 500 Plug-In Hybrid

”Uusi Mercedes-Benz S 500 Plug-In Hybrid tarjoaa asiakkaillemme todellista ajamisen iloa yhdistyneenä erinomaiseen taloudellisuuteen ja tehokkuuteen. Autolla on mahdollista ajaa jopa 33 kilometriä täysin päästöttömästi”, Mercedes-Benzin myyntijohtaja Ola Källenius kertoo.

”Kyseessä on ensimmäinen iso ja ylellinen sedan-malli, joka tarjoaa V8-moottorin suorituskyvyn kompaktiluokan auton keskikulutuksella. Mallin todellinen vertailukohta onkin menestyksekäs F1-kilpa-automme, jossa niin ikään käytetään turboahdettua V6-moottoria ja hybriditeknologiaa”, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Dr. Thomas Weber lisää.

Lataushybridi toimii yhtä helposti kuin normaali automaattivaihteinen auto

Mercedes-Benz S 500 Plug-In Hybridin voimalinjan teho on 325 kW ja huippuvääntö 650 Nm. Kiihdytys 0–100 kilometriin sujuu 5,2 sekunnissa. Keskikulutus on ainoastaan 2,8 litraa /100 km, ja autolla on mahdollista ajaa 33 kilometriä pelkän sähkölatauksen voimin.

Uutuusmalli on tarjolla pitkäakselivälisenä versiona. Se on jo kolmas nykyisen S-sarjan hybridiversio S 400 Hybridin ja S 300 Blue Tec Hybridin lisäksi. Suorituskyky perustuu V6-biturbomoottoriin sekä älykkääseen hybridijärjestelmään, jonka litiumioniakku voidaan ladata ulkopuolisesta virtalähteestä takapuskurin oikeassa kulmassa sijaitsevan latauspistokkeen kautta. Mercedes-Benz myöntää sähkömoottorille, elektroniikalle ja korkeajänniteakulle kuuden vuoden/100 000 kilometrin teknisen takuun.

Käytännön ajotilanteissa S 500 Plug-In Hybrid toimii aivan yhtä helposti ja joustavasti kuin normaali automaattivaihteinen autokin. Hybridimallin energianhallintajärjestelmä valitsee automaattisesti poltto- ja sähkömoottorin ihanteellisen toimintasyklin akun lataustason, liikennetilanteen ja valitun reitin perusteella. Kuljettajan käytössä on myös neljä toimintamoodia ja kolme vaihtamisohjelmaa, jotka mahdollistavat hybridijärjestelmän hyödyntämisen manuaalisesti.

Mercedes-Benz S 500 Plug-In Hybridissa hyödynnetään kosketukseen perustuvaa kaasupoljinta. Se antaa tuntumallaan kuljettajalle palautetta siitä, milloin auton polttomoottori käynnistyy. Lisäksi poljin viestittää kaksoiskoputuksella siitä hetkestä, jolloin kuljettajan olisi edellä ajavan auton ajotavan perusteella syytä nostaa jalkansa kaasupolkimelta ja antaa auton rullata vapaasti ja ladata akkua. Energiavirtojen suuntia voi seurata auton mittaristosta ja monitoiminäytöstä.

Mercedes-Benz S 500 Plug-In Hybridin tekniset tiedot:

Polttomoottori Korkeapainesuihkutus, 2 turboahdinta
Sylinterit V6
Iskutilavuus 2996 cm3
Teho 245 kW/333 hv/5250­–6000 rpm
Vääntö 480 Nm/1600–4000 rpm
Sähkömoottori
Teho/vääntö 85 kW/116 hv /340 Nm
Hybridijärjestelmän teho/vääntö 325 kW/442 hv /650 Nm
Keskikulutus/CO2-päästöt 2,8 l/100 km / 65 g/km
Ajomatka sähköllä 33 km
Latausaika 20 %­–100 % 2–4.1 h
Kiihtyvyys 0­–100 km/h 5.2 s
Huippunopeus/huippunopeus sähköllä 250/140 km/h

Vakiovarusteena esisäädettävä lämmitys- ja ilmastointijärjestelmä

Mercedes-Benzin ladattavan hybridimallin vakiovarustelu on hienostuneen teknologian edellyttämällä tasolla. Varusteisiin kuuluu esimerkiksi parannettu ilmastointijärjestelmä, jossa auton sisälämpötila voidaan säätää halutulle tasolle ennen kuin kuljettaja astuu autoon. Järjestelmä perustuu sähkökäyttöiseen jäähdytyskompressoriin ja sähkölämmittimiin. Sisäilman lisäksi myös istuimet, ohjauspyörä ja ovien ja keskikonsolin käsinojat voidaan lämmittää etukäteen. Valinnaisvarusteena tarjolla ovat myös ilmastoidut etuistuimet.

Mercedes-Benz S 500 Plug-In Hybridin muihin vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa led-tekniikalla toteutetut ajo- ja takavalot, nahkaverhoilu, Comand Online –käyttöjärjestelmä, touchpad-kosketuslevy, takaistuinten istuinlämmitys, seitsemän värisävyn tunnelmavalaistus sekä Airmatic-ilmajousitus reaaliajassa muuttuvalla vaimennusteholla. Turvavarusteisiin kuuluvat älykäs ja ajo-olosuhteisiin sopeutuva led-valojärjestelmä, ennakoiva Pre-Safe-järjestelmä, Collision Prevention Assist Plus –törmäyksenestoavustin hätäjarrutoiminnolla, Attention Assist –vireystila-avustin, sivutuuliavustin sekä liikennemerkkiavustin.

Kattavalta valinnaisvarustelistalta autoon voi poimia esimerkiksi heijastusnäytön (Head-up Display), pimeällä ajamista helpottavan Night View Assist Plus –pimeänäköavustimen tai sähkösäätöiset takaistuimet.

Mercedes-Benz S 500 Plug-In Hybridin myynti Suomessa alkaa 19.9. ja sen hinta on 131 669,77 euroa.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Isot kuvat suoraan linkistä:

Lisätietoja:

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010 569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi