• Veho Oy Ab/

Mercedes-Maybach nostaa tilankäytön, tyylin ja tehokkuuden ennen kokemattomalle laatutasolle

• Tilat: Lisämillimetrit käytetään kokonaan matkustajien hyödyksi
  • Mallisto: V12- ja V8-moottorit, tulossa myös 4Matic-neliveto
  • Turvallisuus: Vyö- ja istuinturvatyynyt parantavat matkustajien suojaa
  • Varustelu: Saatavana erikoisparfyymi ja hopeoidut sampanjalasit

Mercedes-Maybach S-sarja

Mercedes-Benz esitteli Shanghain ja Los Angelesin autonäyttelyssä uuden Mercedes-Maybach S 600 –mallinsa, jossa yhdistyvät parhaat ominaisuudet kahdesta automaailman huipputuotteesta: S-sarjan tekninen täydellisyys ja Maybachin loistokkuus. Mercedes-Maybach-tuotemerkin alla valmistetaan vastedes Daimler AG:n ylellisimmät edustusluokan autot, jota tarjoavat normaalia S-sarjaakin unohtumattomamman autoilukokemuksen: enemmän sisätilaa, erikoisistuimet ja yksilöllisesti räätälöitäviä huippulaadukkaita sisustusvaihtoehtoja.

Mercedes-Maybach ei ole uusi varustetaso, vaan täysin itsenäinen tuotemerkki Mercedes-AMG:n tapaan. Autoja luonnehtivat vaikuttava tilankäyttö, valitut sisustusmateriaalit sekä vanhan ajan saksalainen Manufaktur eli kompromisseja kaihtava käsin tekemisen taito. Autot on suunniteltu erityisesti ammattikuljettajan ajettaviksi, sillä valtaosa Mercedes-Maybachin asiakkaista löytyy Kiinasta, Venäjältä ja Yhdysvalloista ­– maista, joissa autolla on myös voimakas statussymboliarvo. Tulokkaalla ei ole lainkaan suoria kilpailijoita, vaan se asettuu nykyisen S-sarjan ja ultratason luksusta edustavien automerkkien ja –mallien välimaastoon.

Tilat: Lisämillimetrit käytetään kokonaan matkustajien hyödyksi

Mercedes-Maybach S 600:n pituus on 5453 milliä, ja akselivälin pituus on 3365 mm. Kummatkin mitat ovat 200 milliä pidemmät kuin pitkäakselivälisen Mercedes-Benz S-sarjan malleissa. Takaovia on kuitenkin lyhennetty 68 milliä, ja kolmikulmainen sivuikkuna on integroitu auton C-pilariin. Näin takaistuimet on voitu sijoittaa aikaisempaa taaemmas, mikä tuo lisää yksityisyyttä takana matkustaville. C-pilareita koristaa molemmilla puolilla Maybach Manufaktur –logo.

Pidentyneen akselivälin tuoma hyöty on käytetty kokonaan takamatkustajien hyväksi. Polvitila takaistuimella on kaksinkertaistunut S-sarjaan verrattuna ja on nyt 325 milliä. Istumakorkeuttakin on entistä enemmän, 963 milliä, huolimatta auton vakiovarusteisiin kuuluvasta kaksiosaisesta panoraamalasikatosta. Molemmille takamatkustajille on vakiovarusteena executive-luokan istuimet, joissa istuinosa aja selkänojaa voi säätää sähköisesti erikseen. Istuimet kallistuvat 43,5 asteen lepoasentoon. Yläasennossa ne jäävät 19 asteen rentouttavaan kulmaan. Etumatkustajan puolella jalkatilaa on vielä 77 milliä normaalia enemmän. valinnaisvarusteena tarjolla on takaistuinten Comfort-varustepaketti: yksilöllisesti säädettävät monitoimi-istuimet, joihin on integroitu energisoiva ja rauhoittava kuumakivihierontatoiminto.

Mercedes-Maybach S 600:n matkustamo on automaailman hiljaisin, sillä äänenvaimennusta on tehostettu ikkunoiden ja takaovien erikoistiivisteillä ja alustan ja takaosan äänieristysmateriaaleilla. Tuuli- ja tieääniä vastaan on taisteltu jo suunnittelupöydällä ja tuulitunnelissa, sillä auton ilmanvastuskerroin on ennätysalhainen: Cd-arvo on ainoastaan 0.26. Esimerkiksi alusta madaltuu kovissa nopeuksissa jopa 20 milliä. 20-tuumaisten pyörien kotelointi on suunniteltu erittäin aerodynaamiseksi.

Sisällä matkustamossa on noudatettu yhtä tinkimättömiä suunnitteluperiaatteita kuin 1930-luvun Maybacheissa: miten tehdä parhaasta vielä parempi niin, että viimeinenkin auton käyttäjän toive voidaan toteuttaa. Jalopuinen Exclusive trim –paketti on vakiovaruste, ja ovet ja käsinojat on päällystetty käsin tehdyin tikkauksin somistetulla nappanahalla. Kuljettajan kommunikointia matkustajien kanssa helpottaa kaiutintoiminto: taustapeilin kahta mikrofonia, joita käytetään myös handsfree-puhelimeen puhuttaessa, välittävät kuljettajan puheen matkustamon kaiuttimiin. Äänentoiston voimakkuutta säädellään automaattisesti liikennemelun ja esimerkiksi autossa kuuluvan taustamusiikin mukaan.

Mallisto: V12- ja V8-moottorit, tulossa myös 4Matic-neliveto

Mercedes-Maybach-mallistoon kuuluu aluksi kaksi versiota: V12-moottorinen Mercedes-Maybach S 600 sekä V8-kaksoiturbomoottorilla varustettu Mercedes-Maybach S 500. Myynti alkaa helmikuussa 2015, ja kesäkuussa esitellään Mercedes-Maybach S 500 4Matic –malli.

Malliston tekniset ominaisuudet:

Mercedes-Maybach S 500 S 600
Sylinterit V8 V12
Iskutilavuus 4663 5980
Teho kW/hv/rpm 335/455/5250–5500 390/530/4900–5300
Vääntö Nm/rpm 700/1800­–3500 830/1900–4000
Yhdistetty   kulutus l/100 km 8.9 11.7
CO2-päästöt   g/km 207 274
Kiihtyvyys 0–100   km/h 5.0 5.0
Huippunopeus km/h 250 250

Mercedes-Maybach S 500:n vakiovarusteena on uusi 9G-Tronic-automaattivaihteisto. Mercedes-Maybach S 600:n vaihteensiirrosta huolehtii viimeisimmän sukupolven kehitysversiota edustava 7G-Tronic Plus –automaattivaihteisto.

Turvallisuus: Vyö- ja istuinturvatyynyt parantavat matkustajien suojaa

Mercedes-Maybachiin on tarjolla koko joukko ajamisen mukavuutta ja turvallisuutta lisääviä innovaatioita kuten Pre-Safe jarrut integroidulla jalankulkijan havaitsemistoiminolla, Distronic Assist –etäisyysavustin integroidulla ajoavustimella ja Stop&Go Pilot –toiminnolla, Bas Plus –jarruavustin risteävän liikenteen havaintotoiminnolla, aktiivinen kaista-avustin, mukautuva kaukovaloavustin sekä pimeänäköavustin Night View Assist Plus.

Osana takaistuinten Pre-Safe-pakettia autossa on sähkömoottorilla toimivat turvavyön lukon ojentimet. Ne helpottavat vyön lukon löytämistä ja soljen kiinnittämistä ojentamalla lukkoa ylös 50 milliä ja kiristämällä sitä 40 milliä vyön kiinnittämisen jälkeen. Takavöissä on myös vyöturvatyynyt, jotka täyttyvät millisekunneissa ja lieventävät vyön aiheuttamaa painetta ja kiristysvoimaa rintakehän alueella.

Normaalien sivuturvatyynyjen ja ikkunaturvaverhon lisäksi takamatkustajia suojaa myös istuimiin integroitu turvatyyny. Se kohottaa täyttyessään istuimen etuosaa ja estää matkustajan liukumisen irti turvavöistä tai niiden alta tilanteessa, jossa selkänoja on kallistettu alas.

Varustelu: Saatavana erikoistuoksu ja hopeoidut sampanjalasit

Uuden Mercedes-Maybachin valinnaisvarusteisiin kuuluva Air-Balance-teknologia huolehtii sisäilman suodatuksesta, ionisoinnista ja raikastuksesta erilaisilla tuoksuilla. Uusi tuoksu on agarpuu, jota pidetään kaikkein arvokkaimpana puulajina ja tuoksuna– jopa kultaakin kalliimpana. Toinen auton eksklusiivinen lisävaruste on kaksi hopeoitua sampanjalasia, jotka on valmistanut käsityönä Saksan Flensburgissa toimiva Robbe & Berking.

Vakiovarusteisiin kuuluu näyttävä panoraama-lasikatto. Mercedes-Maybach S 600:ssa kattoon saa valinnaisvarusteena Magic Sky Control –teknologian, jolloin lasi tummenee ja vaalenee napin painalluksella. Kaikissa takaikkunoissa on myös aurinkoverhot, jotka tarvittaessa suojaavat matkustajia myös ulkopuolisten katseilta.

Tiedotteeseen liittyviä lisätietoja:

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Lisätietoja:

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi