Veho on ostanut Philipson Bil AB:n Ruotsissa

• Philipson Västra Svealand Bil AB Ruotsissa on siirtynyt osaksi Veho-konsernin toimintaa 1.3.2011.
  • Philipson Västra Svealand Bil AB edustaa  Mercedes-Benz-,  Nissan-, Chrysler-, Dodge- ja Jeep-merkkejä.
  • Veho Group vahvistaa asemaansa Ruotsissa. Kaupan jälkeen Ruotsin toimintojen liikevaihto on noin 115 miljoonaa euroa (1 000 miljoonaa kruunua) ja henkilöstömäärä 175.

Veho on tiistaina 1.3.2011 allekirjoitetulla kauppasopimuksella ostanut Philipson Västra Svealand Bil AB:n Ruotsissa. Yhtiön autoliikkeet sijaitsevat Falunissa, Karlstadissa ja Örebrossa. Philipson Bil toimii Mercedes-Benz- henkilö- ja hyötyajoneuvojen, Nissan- henkilö- ja pakettiautojen sekä Chrysler-, Dodge-, ja Jeep-henkilöautojen jälleenmyyjänä ja huoltoedustajana.

Philipson Bilin juuret ulottuvat vuoteen 1908, jolloin Gunnar V. Philipson perusti autoliikkeen Tukholmaan. Karlstadissa toiminta käynnistettiin 1935, Örebrossa ja Falunissa vuonna 1952. Philipson Bil  -autoliikkeissä työskentelee 105 henkilöä ja liikevaihto viime vuonna oli  45 milj. euroa (429 milj. kruunua).

Veho Groupin päätoiminta-alue on Suomen lisäksi pitkään käsittänyt myös Baltian maat tytäryhtiöineen Virossa, Liettuassa ja Latviassa sekä Tukholman alueen Ruotsissa vuodesta 2007, jolloin Thituson Bil AB (nykyisin Veho Bil AB) hankittiin. Nyt toiminta laajenee entisestään Philipson Bilin yritysoston myötä.

”Veho Bil on Ruotsissa kehittynyt myönteisesti ja nyt haluamme laajentaa toimintaamme. Philipson Bil on kasvanut voimakkaasti viime vuosina ja arvostamme Vehossa henkilöstön tekemää tinkimätöntä työtä menestyksen eteen. Nyt meillä on ainutlaatuinen tilaisuus hyödyntää osaamista eri paikkakunnilla Ruotsissa samoin kuin myös Vehon kokemusta vähittäiskaupasta Suomessa ja Baltian maissa”, Veho Bil AB:n hallituksen puheenjohtaja Kenneth Nyman summaa yrityskaupan mukanaan tuomia mahdollisuuksia.

Veho Group Oy Ab on vuonna 1939 perustettu Suomen johtava autoalan yritys. Veho Groupin ja sen tytäryritysten maahantuomat henkilö- ja hyötyajoneuvomerkit ovat Mercedes-Benz, smart, Maybach, Citroën ja Peugeot sekä Setra-linja-autot ja Fuso Canter –kuorma-autot. Veho Autotalot Oy vastaa henkilöautojen vähittäiskaupasta. Konsernin maahantuomista merkeistä Veho Autotaloissa myydään Mercedes-Benziä ja Citroënia sekä näiden lisäksi  Honda-, Ford- ja Škoda-autoja.  Konserniin kuuluu myös Assistor Oy Ab, joka tarjoaa sekä autojen että varaosien logistiikapalveluja. Veho-konsernissa työskentelee yli 2 000 henkilöä ja vuoden 2010 liikevaihto oli 910 miljoonaa euroa.

Lisätietoja

Kenneth Nyman, Veho Group Oy Ab kenttäjohtaja, Veho Bil AB:n hallituksen puheenjohtaja
puh. 050 383 4494, kenneth.nyman@veho.fi

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi

Till massmedierna

2.3.2011

Kan publiceras omgående

Veho har förvärvat Philipson Bil i Sverige

• Veho har förvärvat Philipson Västra Svealand Bil AB i Sverige
  • Philipson Bil är återförsäljare av Mercedes-Benz, Nissan, Chrysler, Jeep och Dodge
  • Veho Group stärker sin ställning på den svenska marknaden, verksamheten kommer att omfatta 175 medarbetare och en omsättning på ca 1 000 mkr
    (115 milj. euro)

Veho har genom ett 1.3.2011 undertecknat köpebrev förvärvat Philipson Västra Svealand Bil AB med anläggningar i Falun, Karlstad och Örebro. Philipson Bil är återförsäljare för Mercedes-Benz person- transport- och lastbilar, Nissan person- och transportbilar samt Chrysler, Jeep och Dodge personbilar. Verksamheten omfattar även verkstads- och reservdelsförsäljning.

Philipson Bil har sitt ursprung i den bilrörelse Gunnar V. Philipson startade i Stockholm 1908. Rörelsen i Karlstad påbörjades 1935 och år 1952 i Örebro och Falun. Philipson Bil har 105  anställda och omsätter ca 429 mkr (45 milj. euro)

Veho Groups långsiktiga verksamhetsområde har hittills varit Finland och de baltiska länderna (Estland, Lettland och Litauen) samt Stockholm i Sverige från 2007, då bolaget förvärvade Thituson Bil AB (namnet har bytts till Veho Bil AB). Nu utvidgas verksamheten ytterligare igenom förvärvet av Philipson Bil.

”Veho Bil har utvecklats positivt i Stockholm. Nu vill vi fortsätta att växa i Sverige. Philipson Bil
har uppvisat en stark tillväxt under de senaste åren och Veho uppskattar det goda arbetet som personalen har utfört. Nu är vi i det unika läget där vi kan utnyttja erfarenheten från flera anläggningar i Sverige och även detaljhandeln i Finland och de baltiska länderna,” säger
Kenneth Nyman, styrelseordförande för Veho Bil, då han redogör för de gemensamma effekterna som affären för med sig.

Veho Group importerar Mercedes-Benz, smart och Maybach personbilar, Mercedes-Benz nyttofordon samt Setra bussar och Fuso Canter lastbilar. Veho Groups dotterbolag Auto-Bon Oy importerar bilar av märket Citroën och dotterbolaget Maan Auto Oy bilar av märket Peugeot. För Veho-koncernens detaljhandel i Finland svarar Veho Bilaffärer Ab. Veho Bilaffärer säljer utöver koncernens egna märken även bilar av märkena Honda, Ford och Škoda bilar.Till koncernen hör även Assistor Oy Ab, som erbjuder logistiktjänster både för bilar och reservdelar. Veho-koncernens omsättning år 2010 uppgick till 910 miljoner euro och koncernen sysselsätter mer än 2 000 personer.

Tilläggsinformation

Kenneth Nyman, Veho Group Oy Ab, Direktör för Återförsäljarutveckling och styrelse- ordförande för Veho Bil AB, tfn +358 50 383 4494, e-post kenneth.nyman@veho.fi

Karin Bäcklund, Informationschef, Veho Group Oy ab,
tfn +35810 569 2202, e-post karin.backlund@veho.fi