A-sarja sai Suomessa Kultainen ohjauspyörä -palkinnon

• Auto Bildin suomalaislukijat palkitsivat A-sarjan Kultaisella ohjauspyörällä.
  • Sopimus A-sarjan valmistuksesta Uudessakaupungissa on allekirjoitettu.
  • A-sarjasta on jo tehty ennätysmäiset 90 000 asiakastilausta.

Uusi A-sarja kerää tunnustusta ja tilauksia:

Auto Bildin lukijat Suomessa ovat äänestäneet Mercedes-Benz A-sarjan parhaaksi kompaktiluokan autoksi vuonna 2012 ja myöntäneet sille lehden Kultainen ohjauspyörä –palkinnon. Kts AutoBild 22/2012.

Vastaavissa äänestyksissä koko Euroopassa A-sarja sijoittui kompaktiluokan kakkoseksi, kun taas SUV-luokan Kultainen ohjauspyörä myönnettiin Mercedes-Benz GL:lle.

Kultaiset ohjauspyörät jaettiin jo 37. kerran. Valintojen takana olivat Auto Bild –lehtien kansainvälinen lukijakunta sekä 43 asiantuntijan tuomaristo. Siihen kuuluivat muun muassa lehtien päätoimittajat sekä kilpa-autoilijoita, yhtenä heistä Mika Häkkinen.

A-sarjan lukijoissa herättämä kiinnostus ja innostus eivät ole sattumaa. Saksalaisen Die Zeit –lehden keräämien tietojen mukaan uudesta A-sarjasta on jo tähän mennessä tehty peräti 90 000 asiakastilausta. Die Zeit siteeraa pääjohtaja Dr. Dieter Zetscheä, jonka mukaan Mercedes-Benz tavoittelee tänä vuonna noin viiden prosentin kasvua viime vuoden 1,28 miljoonan auton myyntilukuihin.

A-sarjan tuotantovalmistelut pitkällä Uudessakaupungissa

Daimler AG ja Valmet Automotive allekirjoittivat marraskuun alussa A-sarjan valmistamista Uudessakaupungissa koskevan sopimuksen. Aiesopimuksesta yli 100 000 auton valmistamisesta vuosina 2013–2016 tiedotettiin heinäkuussa.

Tehtaan mukaan A-sarjan tuotannon käynnistämiseksi työskentelee jo yli sata ammattilaista yhteistyössä Daimlerin asiantuntijoiden kanssa. Tuotantotekniikan suunnittelu on loppusuoralla, ja seuraavaksi aloitetaan tuotantolinjojen rakentaminen sekä laitteistojen asentaminen. A-sarjan hitsausprosessia varten on tilattu 200 uutta robottia niin, että mallin sarjatuotanto voi käynnistyä vuoden 2013 aikana.

Valmet Automotive työllistää A-sarjan ansiosta lisää henkilöstöä tämän vuoden loppua kohden ja ensi vuoden alkupuolella. Kaikki tehtaalta lomautetut työllistyvät vuoden 2013 aikana. Lisäksi tehtaalle syntyy todennäköisesti tarve palkata lisää muutamia satoja henkilöitä vuoden 2014 alusta riippuen tuotantomäärien kehityksestä.

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/ sekä

www.valmet-automotive.com

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi