A-sarja tavoitti miljoona suomalaista Marskin katolla

• Mercedes-Benzin myynti nousi 16,2 prosenttia vuoden takaisesta

• Tammikuussa taksikäyttöön 63 uutta Mercedes-Benziä

• Pakettiautokaupassa vakuuttava 60 prosentin kasvu

• Mercedes-Benzin kuorma-autoilla viidenneksen osuus

• Mercedes-Benzin tähti syttyi

• Marskin katolle pysäköity A-sarja sai huikean huomion

• Nykyisen E-sarjan edeltäjä esiteltiin jo 80 vuotta sitten

• Mercedes-Benz kannattaa entistä tarkempia päästömittauksia

• Mercedes-Benz Museum juhlii 10-vuotista toimintaansa

• Mercedes-Benzin F-sarjan tutkimusajoneuvoilla jo 25 vuoden historia

• 5000. Setran TopClass –turistibussi Belgiaan, Setroja myös Suomeen

Mercedes-Benzin kuukausitiedote

Mercedes-Benzin myynti nousi 16,2 prosenttia vuoden takaisesta

Mercedes-Benzin vuosi 2016 alkoi 545 auton myynnillä ja 4,6 prosentin markkinaosuudella. Mercedes-Benz oli tammikuussa maan 9. suosituin henkilöautomerkki ja onnistui kasvattamaan myyntiään viime vuoden tammikuusta 16,2 prosentilla. Yritysmyynnin osuus oli 117 autoa eli 8,3 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten, kasvua ainoana premium-merkeistä. Malleista erityisen hyvin myytiin A-sarjaa (72 kpl, + 80 %) ja B-sarjaa (46 kpl, +100 %). GLC (30 kpl) ja GLE (28 kpl) avasivat vuoden lupaavasti, sillä mallit ovat lähes uusia kotimaan henkilöautomyynnissä.

Tammikuussa taksikäyttöön 63 uutta Mercedes-Benziä

Mercedes-Benz jatkoi tammikuussa siitä, mihin edellinen vuosi päättyi: kotimaan taksikaupan ykkössijalla. Taksikäyttöön myytiin 63 uutta autoa, ja markkinaosuus oli 28,3 prosenttia. E-sarja oli tammikuussakin maan suosituin taksimalli 35 autolla ja 15,7 prosentin markkinaosuudella. Sprintereitä myytiin takseiksi 14 ja Vitoja 7 kappaletta.

Pakettiautokaupassa vakuuttava 60 prosentin kasvu

Mercedes-Benz oli tammikuussa maan 3. suosituin pakettiautomerkki. Pääasiassa uutta Vitoa ja Sprinteriä myytiin kuukaudessa 186 kappaletta, joka toi 16,2 prosentin markkinaosuuden. Huomion arvoista on Mercedesin markkinaosuuden nousu 60,3 prosentilla vuoden 2015 tammikuuhun verrattuna. Lukema on kovin kuuden pakettiautojen kärkimerkin joukossa. Vito oli 120 kappaleen myynnillään ja 10,4 prosentin osuudellaan maan 2. kysytyin pakettiautomalli ja 48,1 prosentin kasvussa. Sprinter oli 54 kappaleella sijalla 7, ja mallin kysyntä lisääntyi lähes 93 prosenttia. Kevyitä alle 8-tonnisia linja-autoja myytiin 12 kpl (mo. 50 %).

Mercedes-Benzin kuorma-autoilla viidenneksen osuus

Tammikuussa myytiin 59 Mercedes-Benz-kuorma-autoa, ja markkinaosuus oli 20,7 prosenttia. Mercedes-Benz oli näillä luvuilla kolmanneksi myydyin kuorma-automerkki. Kevyissä 3,5–6-tonnisissa kuorma-autoissa Sprinter oli selvä markkinajohtaja 22 auton menekillä ja 62,9 prosentin markkinaosuudella. 6–16-tonnisia myytiin 6 (mo. 31,6 %) ja raskaita yli 16-tonnisia kuorma-autoja (Actros, Antos ja Arocs) 30 (mo. 13,1 %), millä oltiin tässä painoluokassa 3. sijalla.

Marskin katolle pysäköity A-sarja sai huikean huomion

Auton syntymäpäivänä 29.1. helsinkiläisen Scandic Hotel Marskin katolle nostettu Mercedesin A-sarja keräsi huikean huomion sosiaalisessa mediassa ja tiedotusvälineissä. Marskin nimen A-kirjaimen korvanneen ja upeasti valaistun auton nosto-operaatio videoitiin. Filmiä oli yhden viikonlopun aikana katsottu jo yli 650 000 kertaa, ja video oli jaettu Facebookissa lähes tuhat kertaa. Kampanja tavoitti helmikuun alkuun mennessä 1 055 600 henkilöä. A-sarjan poikkeuksellinen pysäköinti Helsingin ydinkeskustassa sai tilaa myös päivälehdissä ja niiden internet-sivuilla esimerkiksi Helsingin Sanomissa ja Talouselämässä. A-sarja pysyy hotellin katolla parin viikon ajan, ja myös hotellin alaoven ikkunapinnat on teipattu teeman mukaan. Sosiaalisessa mediassa on käynnissä kilpailu, jossa A-sarjan filmiä jakamalla voi voittaa yön Marskissa.

Mercedes-Benz Tähti syttyi

Keskiviikkona 3.2.2016 Autotalon katolle palasi Mercedes-Benzin perinteinen pyörivä, valaistu tähti. Joulukuussa alas laskettu tähti ja vuoden vaihteen yli huollettavana ollut pyörintäkoneisto asennettiin takaisin paikoilleen ja siihen kytkettiin jo kuusikymmenluvulta alkaen Kampin maamerkkinä sijainnut tähti.

Viime vuonna paikoilleen pysähtynyt tähti saatiin näin jälleen pyörimään ja valaisemaan Kamppia. Runeberginkadun puoleinen tornitalon katolla tähti on sijainnut vuodesta 1962. Tähti on myös aikoinaan hohtanut sinisenä ja kaksi kertaa historiansa aikana se on kaatunut myrskytuulten kourissa. Nykyinen tähti on halkaisijaltaan 4,5 m. Länsi- ja itäpuolella tornia sijaitsevat siniset Mercedes-Benz -tekstit saatiin myös palautettua alkuperäiseen muotoonsa.

Nykyisen E-sarjan edeltäjä esiteltiin jo 80 vuotta sitten

Helmikuussa 1936 esiteltyä Mercedes-Benz 170 V –mallia (W 136) voidaan hyvällä syyllä pitää nykyisen E-sarjankin varhaisena edeltäjänä. Malleilla on paljon yhteistä; nelisylinterinen moottori, tilavuus kompakteista ulkomitoista huolimatta, ajamisen mukavuus sekä kevennetyt rakenteet. Ylempään keskikokoluokkaan sijoittuneen auton tuotanto jatkui vielä sodan jälkeenkin elokuuhun 1953 saakka. 170 V:n 1,7 litran moottori tuotti 28 kW (38 hv) tehon, ja mallin akseliväli on pidempi kuin edeltäjässä. Moottorin kiinnityksessä käytettiin ns. kelluvaa rakennetta, mikä vähensi moottorin aiheuttamaa tärinää ja resonointia. Sotavuosien keskeytyksestä huolimatta Mercedes-Benz 170 V –mallia ehdittiin valmistaa muun muassa 2- ja 4-ovisina, roadster- sekä Cabriolet-malleina yhteensä 140 415 kappaletta.

Mercedes-Benz kannattaa entistä tarkempia päästömittauksia

Hollantilainen TNO-tutkimusorganisaatio julkisti tammikuussa muun muassa Mercedes-Benz C220 CDI –mallia koskevia päästömittaustuloksia, joita käsiteltiin myös Daimler AG:n ja TNO:n asiantuntijoiden yhteistyönä. Daimler vahvisti jälleen kerran, ettei sen valmistamissa autoissa ole koskaan käytetty mitään päästömittausten tuloksia vääristäviä laitteita tai ohjelmistoja. Sen sijaan on selvää, että normin mukaisten ja todellisissa ajotilanteissa mitattujen päästöjen määrissä on eroja, koska ajo-olosuhteet ja autojen varustelutasotkin eroavat vastaavasti. Mercedes-Benz kannattaa aktiivisesti uuden WLTP-kulutusmittauksen ja RDE-päästötestin käyttöönottoa, jotta mittaustulosten tarkkuus paranisi. Myös teknologian kehittämiseksi tehdään jatkuvaa työtä, josta esimerkkinä on E-sarjan uusi 220 d –dieselmoottori 3,9 litran keskikulutuksellaan ja 102 gramman CO2-päästöillään kilometrillä.

Mercedes-Benz Museum juhlii 10-vuotista toimintaansa

Stuttgartin Mercedes-Benz Museumin 10-vuotisjuhlavuosi käynnistyi toden teolla auton syntymäpäivänä 29.1. ja jatkuu koko vuoden. Museon varsinaisena aukaisupäivänä 19.5. avautuu E-sarjan historiasta kertova Meisterstück-E-näyttely. Erityisesti Mercedes-Benz-harrastajille ja perheille tarkoitetut 10-vuotisjuhlat järjestetään 4.­–5.6. Museoon on kymmenen vuoden aikana tutustunut kaikkiaan 7,1 miljoonaa kävijää 160 eri maasta. Mercedes-Benzin Untertürkheimin tehtaan välittömässä läheisyydessä sijaitsevan museon pinta-ala on 16 500 neliömetriä. Tiloissa on esillä pysyvästi 160 autoa ja ajoneuvoa sekä 1500 muuta museoesinettä.

Mercedes-Benzin F-sarjan tutkimusajoneuvoilla jo 25 vuoden historia

Tammikuussa 1991 Detroitissa esitelty F 100 –tutkimusauto avasi uuden luvun koko ajoneuvoteollisuuden kehitystyössä. Yhteen ajoneuvoon oli koottu ideoita, joista monista on sittemmin tullut täyttä totta: ääniohjattu puhelinjärjestelmä, autonominen älykäs vakionopeussäädin, ksenon-ajovalot sekä auton avainkortti. F 100 oli siten modernin, älykkään ja yhteistoiminnallisen auton esikuva ja koko alan pioneeri. F 100:n jälkeen F-tunnuksella on esitelty tasaisin väliajoin jo 10 vastaavaa ajoneuvoteollisuuden teknologista kehitystä luotaavaa nelipyöräistä ”laboratoriota”, viimeisimpänä F 015 Luxury in Motion vuonna 2015.

5000. Setran TopClass –turistibussi Belgiaan, Setroja myös Suomeen

Vuodesta 2001 valmistettu Setran TopClass –turistibussi saavutti tammikuussa merkittävän virstanpylvään. Belgialainen Carolus Reizen –yhtiö vastaanotti 5000. kappaleen TopClass-sarjasta, tyyppinimeltään S 516 HDH. Huippuvarustellussa bussissa on tilat 40 matkustajalle nahkaistuimissa ja esimerkiksi panoraama-lasikatto. Suomessa Lehtimäen Tilausajot puolestaan hankkii tämän vuoden aikana viisi uutta Setra-bussia, loppusyksystä 2015 toimitetun auton lisäksi. Kokonaisinvestoinnin arvo on 2,2 miljoonaa euroa.

Veho-konsernin media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta http://news.cision.com/fi/veho-oy-ab

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. puh. 050–383 4490, karin.backlund@veho.fi