Aalto Yliopiston toteuttama veistos luovutettiin Veholle

.

Vuosi 2014 on Vehon historian juhlavuosi, sillä yhtiön perustamisesta tulee kuluneeksi 75 vuotta. Tänään Veho on yksi suomalaisen autoalan keskeisistä toimijoista ja perinteilleen uskollisena edelleen vakavarainen perheyritys.

Vehon pitkäaikainen yhteistyö Aalto Yliopiston kanssa saa uudenlaisen ilmentymän, kun loput Vehon 50-vuotisjuhlamitalit käsiteltiin uudestaan. Pronssiset mitalit sulatettiin ja niistä syntyi teollinen muotoilija Mikko Vuoto n suunnittelema autoaiheinen työ. Projektissa harjoitettiin siis materiaalin kierrätystä. Työn toteutti mallinrakentajamestari Kari Kääriäinen yhdessä valutekniikkaosaston kanssa. Ilman professori Kalevi Ekman in vahvaa taustatukea eivät ideat olisi lähteneet lentoon, ahjot kuumenneet ja työstötyökalut hurisseet.

”Maailman ensimmäinen tietokonemallinnettu, simuloitu, pikavalmistettuun hiekkamuottiin valettu kierrätyspronssinen taidevalu…” kuvailee työtä professori Kalevi Ekman.

Koko projekti koostui siis teoksen suunnittelusta, muotoilusta, tietokonemallinnuksesta, mallinrakennuksesta, 3D muotin tulostuksesta, pronssin valusta ja teoksen työstöstä.

Pronssimitalit saivatkin näin uuden olomuodon veistoksena, joka kuvastaa ajatonta liikkumista ajassa ja paikassa. Vehon pitkä historia näkyy linjoissa menneiltä vuosilta yltäen ehkä myös kuvailemaan tulevaisuuden tuulia. Vehon vanhimman edustuksen, Mercedes-Benzin, tärkeimmän piirteen, matkustajien turvallisuuden takaaminen, näkyy veistoksessa pienenä yksityiskohtana.

Veho-sana on latinaa ja tarkoittaa ´Minä kuljetan`. Veistos on nimetty Veho Pro Auto 75. Teos luovutettiin Veholle 25.6.2016 Aalto Yliopiston tiloissa DesignFactoryssa. Teoksen luovutti Aalto Yliopiston provosti Ilkka Niemelä.

Mukana projektissa:

Professori Kalevi Ekman Aalto Yliopisto

Teollinen muotoilija Mikko Vuoto

Mallinrakentajamestari Kari Kääriäinen Aalto Yliopisto

Valutekniikka Aalto Yliopisto

Muotin toteuttaja HETITEC (3D-tulostus) toimitusjohtaja Ville Moilanen

V eho Group Oy Ab

Veho konserni on Aminoffin suvun omistama perheyritys, jonka toimitusjohtaja on Kenneth Strömsholm . Vuonna 2012 Vehon liikevaihto oli 1,06 miljardia euroa. Työntekijöitä konsernissa on noin 2000.

Suomessa sekä maahantuojana että vähittäiskauppiaana toimiva Veho edustaa Mercedes-Benzin lisäksi smartia, Citroënia ja Peugeotia sekä hyötyajoneuvoissa Mercedesin ohella Setra-linja-autoja sekä Fuso Canter –kuorma-autoja. Veho Autotalot edustavat lisäksi Fordin, Hondan ja Skodan henkilöautoja. Ruotsissa Veholla on jälleenmyyntiliikkeet neljällä paikkakunnalla. Veho toimii Citroënin maahantuojana ja jälleenmyyjänä kaikissa Baltian maissa, Tallinnassa ja Vilnassa myös Hondan jälleenmyyjänä. Liikevaihdolla mitaten Veho on tänään Suomen suurin autoalan yritys.

Karin Bäcklund, tiedotuspäällikkö, Veho Group Oy Ab, puh. 010 569 2202 ja 050 3834490 karin.backlund@veho.fi

Yrityksestä

Materiaalipankin aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Veho ja sen päämiehet hallitsevat materiaalin tekijänoikeuksia. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Veho-konserni on Suomen johtava autokaupan konserni, joka toimii myös Baltiassa ja Ruotsissa. Veho perustettiin vuonna 1939 Mercedes-Benzin maahantuojaksi Suomeen. Tänä päivänä konsernilla on useita päämiehiä ja sen liiketoiminta koostuu sekä henkilöautojen että hyötyajoneuvojen maahantuonnista, vähittäismyynnistä ja huoltotoiminnasta.