AMG-perheen tuorein tulokas ensiesittelyssä Detroitissa

• Keulalla maailman voimakkain nelisylinterinen sarjatuotantomoottori
  • Vakiovarusteina AMG 4Matic –neliveto ja AMG Speedshift DCT 7 –vaihteisto
  • Tulokas on jo kolmas kompaktiluokan AMG-malli ja viides AMG:n SUV-malli

Uusi Mercedes-Benz GLA 45 AMG

Mercedes-AMG esittelee Detroitin autonäyttelyssä 13.1. alkaen odotetun huippu-uutuuden, Mercedes-Benz GLA 45 AMG:n, vain vajaa kaksi kuukautta konseptimallin ensiesittelyn jälkeen. Ulkomitoiltaan kompakti AMG-perheen tulokas hehkuu paitsi itsevarmuutta ja erottuvaa muotoilua, myös tinkimätöntä suorituskykyä. Voimanlähteenä käytetään maailman voimakkainta nelisylinteristä sarjatuotantomoottoria. AMG:n 2-litrainen, turboahdettu moottori tuottaa 265 kW (360 hv) tehon ja 450 newtonmetrin huippuväännön keskikulutuksen ollessa vain 7,5 l/100 km.

”Los Angelesin autonäyttelyssä saatu palaute vahvisti aikomustamme uuden AMG-mallin esittelyyn. Mikään muu autosegmentti ei tällä hetkellä kasva yhtä nopeasti kuin kompakti SUV-luokka. Asiakkaillemme GLA 45 AMG on ajodynamiikaltaan tinkimätön AMG-kokemus”, Mercedes-AMG:n hallituksen puheenjohtaja Tobias Moers perustelee.

A 45 AMG:n ja CLA 45 AMG:n jälkeen uusi GLA 45 AMG on jo kolmas kompaktiluokan AMG-malli, joka on suunniteltu erityisesti aikaisempaa nuoremman asiakasryhmän tarpeisiin. Tämä asiakaskunta laittaa paljon painoarvoa tuotteen muotoilulle ja dynaamiselle suorituskyvylle. Samalla tulokas on jo viides vaihtoehto AMG-luokan SUV-mallistossa, johon kuuluvat ennestään ML 63 AMG, GL 63 AMG, G 63 AMG sekä G 65 AMG.

GLA 45 AMG:n tärkeimmät tekniset ominaisuudet:

Iskutilavuus 1991 cm3
Iskusuhde 83.0 x92.0 mm
Teho 265 kW (360 hv)/6000 rpm
Vääntö 450 Nm/2250–5000 rpm
Tehotiheys 133 kW (181 hv)
Kulutus (yhd.) 7,5 l/100 km
CO2-päästöt 175 g/km
Päästöstandardi EU 6
Kiihtyvyys 0–100 km 4.8 s
Huippunopeus 250 km/h(raj.)

Mercedes-Benzin BlueDirect-moottoriperheeseen kuuluvassa AMG:n 2-litraisessa moottorissa hyödynnetään polttoaineen suorasuihkutusta ja neljää pietso-suutinta, joista kukin on sijoitettu keskelle palotilaa. Monipistesuihkutus ja monikipinäsytytys kasvattavat merkittävästi moottorin lämpötermistä tehokkuutta ja pienentävät päästöjä erityisesti kylmäkäynnistyksen jälkeen moottorin lämmetessä.

Moottorin muita ominaispiirteitä ovat keskipakovaluinen, täysalumiininen sylinterilohko, paino-optimoidut teräksiset kiertokanget, taottu teräksinen kampiakseli ja taotut männät, joissa hyödynnetään kitkaoptimoituja männänrenkaita. Lisäksi moottorissa käytetään Nanoslide-sylinteriseinäteknologiaa, ilmasta veteen –välijäähdytintä, latauksen energiaoptimoitua ohjausta sekä Eco start/stop-sammutusautomatiikkaa.

Kaksoisturboahdin takaa moottorille kevyen ja vaivattoman voimantuoton myös alhaisilla käyntikierroksilla. Moottorin erottuva käyntiääni ja AMG:n kaksoispakoputket viestivät auton poikkeuksellisesta suorituskyvystä. Lisävarusteena tarjolla on vielä AMG Performance –pakoputkisto, joka korostaa moottorin äänimaailmaa entisestään.

Kaikki AMG-moottorit rakennetaan ”One man, one engine”-periaatteella käsityönä. Jokaisesta moottorista vastuussa olleen asentajan nimi löytyy moottoritilaan sijoitetusta tyyppikilvestä.

Urheilullinen kaksoiskytkinvaihteisto ja jatkuva neliveto

Moottorin voiman välitetään akseleille AMG Speedshift DCT-7 –kaksoiskytkinvaihteiston avulla. Käytössä on 7 vaihdetta, 3 ajo-ohjelmaa sekä Race start –toiminto. M- eli Manual-ajo-ohjelmalla kuljettaja voi vaihtaa käsin. C- eli Controlled Efficiency –ohjelmalla vaihteensiirto on rauhallista ja tukee taloudellista ajotapaa. Myös Eco start/stop-toiminto on tällöin käytössä. S- eli Sport-asennossa vaihteensiirto nopeutuu urheilullisen ajotavan vaatimusten mukaiseksi.

AMG:n DCT-vaihteiston etuihin kuuluu välittömän nopea vaihteensiirto, jonka ansiosta vetävä voima akseleille ei katkea missään vaiheessa. Käytössä on nyt myös hetkittäinen M-toiminto, jota käytetään myös SLS AMG Coupé Black Series -erikoismallissa: ajettaessa C- tai M-ohjelmilla kuljettaja voi hetkeksi valita manuaalisen vaihteensiirron vain painamalla vaihteenvalitsinta ylös- tai alaspäin.

GLA 45 AMG:n vakiovarusteisiin kuuluu AMG 4Matic –neliveto, joka perustuu DCT-kaksoiskytkinvaihteistoon integroituun voiman ulosottoon taka-akselille. Järjestelmän komponentteihin kuuluu myös takavetopyörästöön integroitu ja sähköhydraulisesti ohjattu monilevykytkin. Rakenteen ansiosta saavutetaan täysin muuttuva voimanjako etu- ja taka-akselin välillä. Järjestelmä on myös jopa 25 prosenttia kilpailevia järjestelmiä kevyempi.

Aina kun nelivetojärjestelmän monilevykytkin on auki-asennossa, auto liikkuu etuvetoisena. Kun kytkin sulkeutuu, taka-akseli aktivoituu ja voimaa voidaan siirtää akseleiden ajotilanteen ja alustan vaatimusten mukaisesti välillä suhteessa 50:50.

3-vaiheinen ESP-järjestelmä takaa kuljettajalle mahdollisuudet monipuoliseen ajamiseen vain napin painalluksella. Normaalin ESP-toiminnon lisäksi käytössä ovat ESP Off – sekä ESP Sport Handling Mode –toiminnot. Lisäksi kummallakin asetuksella on käytössä ESP Curve Dynamic Assist –toiminto, joka parantaa ohjauksen tarkkuutta ajettaessa hyvin haastavissa olosuhteissa.

GLA 45 AMG:n etuakselin rakenne perustuu kolmipistetuentaan, kun taas taka-akselilla käytetään nelipistetuentaa. Alustan rakenne, ajonopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostus ja AMG-urheiluohjaus varmistavat, että kuljettaja saa välittömän palautteen ajo-olosuhteista tiellä ja ajotuntuma on kaikissa oloissa ihanteellinen. Autossa on vakiona kaksoispuolaiset, titaaninharmaat ja kiiltävät AMG-kevytmetallivanteet sekä 235/45 R 19 –renkaat. AMG:n ominaispiirteisiin kuuluvat levyjarrut harmaine jarrusatuloineen.

Ulkonäkö korostaa voimaa ja suorituskykyä

GLA 45 AMG on muotoiltu lihaksikkaaksi ja erottuvaksi. Moottoriurheiluperinteistä viestivät mattasävyinen, titaniumharmaa etuilmanohjain, etuhelmojen Turbo AMG –logot, kahdet kiiltävänmustat kaksoispakoputket pakokaasuläppineen sekä mattaharmaa kaksipuolainen jäähdyttimen säleikkö, jonka puolien väliin on uutena piirteenä painettu myös AMG-tunnus. Vakiovarusteisiin kuuluvat kaksoisksenon-ajovalot.

Matkustamon urheiluistuimet saa Artico-tekonahka/ Dinamica-mikrokuituverhoilulla ja koristeltuina punaisilla tikkauksilla. Turvavyöt ovat punaiset. Kolmipuolainen monitoimi-urheiluohjauspyörä on päällystetty nappanahalla ja koristettu punaisilla tikkauksilla. Kun kuljettaja avaa oven, häntä tervehtii AMG:n start-up-näyttönäkymä. Näytöstä löytyy myös AMG:n Racetimer-toiminto. Matkustamon koristelistat ovat sävyltään harjattua alumiinia ja ruostumatonta terästä.

GLA 45 AMG tarjoaa laajan listan lisävarusteita auton yksilöimiseksi edelleen. Tällaisia ovat esimerkiksi AMG:n aerodynamiikkapaketti, hiilikuituiset taustapeilin kehykset, punaiset jarrusatulat, nappanahalla/Alcantaralla verhoiltu Performance –monitoimiohjauspyörä sekä AMG Performance -urheiluistuimet. Huipulta löytyy myös GLA 45 AMG ”Edition 1” –vaihtoehto, jonka erottaa ulkoa esimerkiksi korkeakiiltomustasta aerodynamiikka-paketista, mustista AMG-kevytmetallivanteista, 20-tuumaisista renkaista sekä Edition 1 -merkinnästä.

Mercedes-Benz GLA 45 AMG esitellään ensi kertaa Detroitin autonäyttelyssä (NAIAS) 13.1. alkaen. Myynti alkaa maaliskuussa puolivälissä, ja ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille kesällä. Autoon voi tutustua jo nyt osoitteessa www.mercedes-amg.com/webspecial/gla45

Veho-konsernin mediasivuja uudistetaan, ja toistaiseksi media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta www.cisionwire.fi/veho-group

Lisätietoja myös www.veho.fi ja www.mercedes-benz.fi ja http://media.daimler.com/.

Isot kuvat tehtaan sivuilta http://media.daimler.com/

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010 569 2202, karin.backlund@veho.fi

Pauli Eskelinen, Mercedes-Benz henkilöautoryhmä, tuotepäällikkö, puh. 010-569 2530,

pauli.eskelinen@veho.fi