Autoalan vahva moniosaaja Veho täyttää 75 vuotta 2014

Alkanut vuosi 2014 on Vehon historian juhlavuosi, sillä yhtiön perustamisesta tulee kuluneeksi 75 vuotta. Veho Oy:n yhtiöjärjestys laadittiin tammikuussa 1939, mutta yhtiön juuret Suomessa yltävät jo vuoteen 1892. Tänään Veho on yksi suomalaisen autoalan keskeisistä toimijoista ja perinteilleen uskollisena edelleen vakavarainen perheyritys.

Vehon historia Suomessa sai tavallaan alkunsa jo vuonna 1892, jolloin saksalainen teknikko Max Greuling muutti Tampereelle mukanaan vaimonsa ja seitsemän lasta. Tampereella Greuling toimi tulitikkutehtaan teknisenä johtajana. Perhe juurtui Suomeen ja Tampereelle niin hyvin, että ajatus muutosta takaisin Saksaan haudattiin.

Greulingin perheen toinen poika Walter astui työelämään vuonna 1898. Hän siirtyi Mercantilen palvelukseen vuonna 1904, ja yhtiö muutti pääkonttorinsa Helsinkiin. Ensimmäisen maailmansodan vuodet edelleen saksalainen Greuling vietti Tukholmassa, mutta hän palasi mahdollisimman pian Suomeen ja sai maan kansalaisuuden 1919.

Mercedes-Benzille syntyy oma maahantuontiyhtiö

Sodan jälkeen Walter Greulingista kehittyi merkittävä teknisen kaupan ja teollisuuden vaikuttaja. Hän oli ostanut Mercantilen koko osakekannan ja toimi yhtiön johtokunnan puheenjohtajana aina kuolemaansa eli vuoteen 1944 saakka. Hän oli myös radiotehdas Helvar Oy:n pääomistaja. Greuling oli myös Suomen vanhimman autoliikkeen Oy Nikolajeff Ab:n suurin omistaja. Sergei Nikolajeff oli aloittanut autokaupan Helsingissä jo vuonna 1904.

Nikolajeff edusti amerikkalaisia General Motorsin sekä saksalaisen Mercedes-Benzin autoja. Kun erilaiset automerkit eivät enää 1930-luvun maailmanpoliittisessa tilanteessa sopineet saman katon alle, kypsyi ajatus kokonaan uuden, vain Mercedes-Benzin maahantuontiin keskittyvän yrityksen perustamisesta. Sen omistaisivat suurimmaksi osaksi samat osakkaat kuin Nikolajeffinkin.

Vuonna 1939 kotimaan autokauppa oli jo elpynyt 1930-luvun lamavuosista, mutta autokanta oli edelleen vaatimaton. Vuotta ennen Vehon perustamista koko maassa oli yhteensä 27 788 henkilöautoa, 18 284 kuorma-autoa sekä 3021 linja-autoa. Vaikka koko Euroopan yllä leijui uuden suursodan uhka, suomalaisten tulevaisuudenuskoa nostivat vuonna 1940 tulossa olevat kesäolympialaiset sekä kaupan ja varsinkin puunjalostusteollisuuden elpyminen 1930-luvun loppuvuosina.

Suomessa myös usko Mercedes-Benzin menestykseen oli voimakas, sillä merkillä oli jo tuolloin erittäin hyvä maine. Saksalaisen autoteollisuuden vahvaa asemaa ja osaamista olivat edistänet Daimler-Benzin järjestämät Mercedes-kiertueet, jotka joka vuosi suuntautuivat Pohjoismaihin. Autoja oli mukana viidestä kuuteen, ja lisäksi vetonauloina nähtiin kompressori- ja kilpa-autoja. Kiertueita johti tavallisesti Pohjoismaiden myynnistä vastannut Rudolf ”Rudi” Oeser, jolla vuonna 1939 tuli olemaan rooli myös Vehon perustamisessa. Sanoma- ja autolehdissä julkaistiin jo tuolloin myös kirjoituksia ja arvioita Mercedes-mallien koeajoista.

Veho Group Oy Ab jatkaa vuonna 1939 alkanutta taivalta

Tulevan Oy Veho Ab:n yhtiöjärjestys laadittiin tammikuussa 1939. Nimi Veho löytyi latinan kielestä, jossa se tarkoittaa ”minä kuljetan”. Yhtiön perustava kokous pidettiin Hotelli Kämpissa 1.2.1939, ja kaupparekisteriin se ilmoitettiin 16.2.1939.

Nykyinen Veho Group Oy Ab jatkaa vuonna 1939 alkaneita perinteitä. Konserni on Aminoffin suvun omistama perheyritys, jonka toimitusjohtaja on Kenneth Strömsholm. Vuonna 2012 Vehon liikevaihto oli 1,06 miljardia euroa. Työntekijöitä konsernissa on noin 2000.

Suomessa sekä maahantuojana että vähittäiskauppiaana toimiva Veho edustaa Mercedes-Benzin lisäksi smartia, Citroënia ja Peugeotia sekä hyötyajoneuvoissa Mercedesin ohella Setra-linja-autoja sekä Fuso Canter –kuorma-autoja. Veho Autotalot edustavat lisäksi Fordin, Hondan ja Skodan henkilöautoja. Ruotsissa Veholla on jälleenmyyntiliikkeet neljällä paikkakunnalla. Veho toimii Citroënin maahantuojana ja jälleenmyyjänä kaikissa Baltian maissa, Tallinnassa ja Vilnassa myös Hondan jälleenmyyjänä. Liikevaihdolla mitaten Veho on tänään Suomen suurin autoalan yritys.

Veho 75 -juhlavuosi käynnistyy 12.–13.1. Veho Autotaloissa järjestettävällä viikonloppunäyttelyllä. Esillä ovat kaikki konsernin edustamat automerkit, ja näyttelyn yhteydessä tarjolla monipuolisia erikoistarjouksia

Kuvissa Tennispalatsin myymälä ja Helsingin Autotalo Kampissa, jossa Vehon myymälä sijaitsi, ja jossa pääkonttori on toiminut pitkään.

Karin Bäcklund, tiedotuspäällikkö, Veho Group Oy Ab, puh. 010 569 2202 ja 050 3834490 karin.backlund@veho.fi