Automuotoilua Lapin yliopistossa

Rovaniemi Design Week esittelee helmikuussa 2011  vuoden 2010 Lapin Yliopiston automuotoilun kurssin pienoismallit Niemelän Autossa, Ulakatu 11, 96300 Rovaniemi. Automuotoiluteema jatkuu keväällä 2011 arktisen kuljetuksen aiheilla. Uudet pienoismallit esitellään toukokuussa 2011 Rovaniemellä. Lapin yliopiston teollisen muotoilun opiskelijat perehtyivät automuotoiluun       keväällä 2010. Kurssin vetäjinä toimivat lehtori Lauri Snellman ja automuotoilija Timo Suomala. Kurssin yhteistyökumppanina oli Mercedes-Benz ja Veho Group Oy Ab. Pohjoisuus ja aerodynamiikka toimivat suunnittelun lähtökohtina. Mercedes-Benz toimi pitkällä historiallaan opiskelijoiden innoittajana. Kurssilla perehdyttiin myös automallien valmistusmenetelmiin ja projektityöskentelyyn, työt tehtiin pareina kymmenessä ryhmässä. Mittakaavaan tehdyt näköisautot  ovat mittakaavassa 1:10.

Mercedes-Benz innoittajana muotoilukurssilla

Roostertail Concept, Ville Wuorinen ja Juho Hautala

Lähtökohtina ennakkoluulottomuus ja biomekaniikan konemaisuus. Pohjoisena innoittaja pyöriäinen.

rEVOLUTION, Ville Kemppainen ja Joni Viinamäki

Lähtökohtina urheiluautomaisuus,agressiivinen ulkonäkö, virtaviivaisuus. Inspiraation lähteenä petolinnut ja Stealt-hävittäjä.

Saana, Mari Pohjanvesi ja Niina Heikkinen

Lähtökohtana moderni, yksilöllinen urheiluauto, innoittaja Kilpisjärven mahtava Saana-tunturi.

Mercedes-Benz ATR, Mia Teppo ja Rikumatti Jurmu

Lähtökohtana tela-auto arktisiin oloihin, haastavaan maastoon, hyöty- sekä urheiluajoneuvoksi, innoittajana MB:lle ominainen linjakkuus ja lumen muodot.

Aurora, Aija Hannula ja Ellinoora Ikäheimo

Lähtökohdat, naisellinen urheiluauto, ja inspiraation lähteinä lumen muodot ja räiskyvät revontulet.

Rapa, Panu ja Mikko

Lähtökohtana käytötarkoitus ja innoittajana shamanismi.

Punk, Anna Viinikka-Välimaa ja Annika Heikkinen

Lähtökohtina virtaviivainen muoto, pieni tila-auto ja käytännöllisyys, innoittajina tuulen muovaama lumihanki ja lappilainen identiteetti.

Caamos, Tapio Katajamäki HUOM suhde 1:14

Lähtökohtina 3-ovinen urheiluauto, kuljetuskapasiteetti, aerodynaamiset muodot, energiaa auringosta, voima ja nopeus. Inspiraation lähteenä Interaktiivisuus, mielikuva vapaasta liikkumisesta, keväthankinen kimallus, rakkaus ja lapin luonnon lumovoima.

Kuukkeli, Sonja Meriläinen ja Antti Puskala

Lähtökohtina virtaviivaisuus, uudet selkeät muodot, ekologisuus. Muotokieli Lapin kuukkelista.

Birke , Netta Korhonen ja Elina Hilde´n

Klassinen, elegantti ja puhdaslinjainen urheiluauto. Inspiraationa pohjoinen lumihankimaisema ja vanteissa revontulet.

Lehtori Lauri Snellman, Lapin Yliopisto, puh. 040 702 8763

Karin Bäcklund, Veho Group Oy Ab, tiedotuspäällikkö, puh. 010-569 2202, karin.backlund@veho.fi